2021. jún 08.

Üzemanyagot adott át egy pilóta nélküli repülőgép

írta: Netarzenál
Üzemanyagot adott át egy pilóta nélküli repülőgép

Az Amerikai Haditengerészet már évek óta nem rendelkezik csakis üzemanyag átadás feladatát végző repülőgéppel hordozóinak fedélzetén.

Ezt a képességet az igazán többcélú Boeing F/A-18E/F Super Hornet harci repülőgépekre ruházták át, a költségcsökkentést eredményező repülőgép állomány egységesítés címén. Az elképzelés helyességét az élet nem igazolta, mivel a háborús bevetések miatt a Super Hornet-ek jelentősen többet repültek, mint azt annak idején tervezték. A tankerként is levegőben lévő gépek idő előtti búcsúztatása is felderengett a távolban, így más megoldást kellett keresni. A 2006-ban elindított, majd 2012-ben elvetélt pilóta nélküli hordozófedélzeti üzemre képes megfigyelő, felderítő, hírszerző és harci gépek UCLASS (Unmanned Carrier-Launched Airborne Surveillance and Strike) fejlesztési programja kapóra jött, így felkérték a gyártókat próbáljanak meg belőlük egy tankergépet faragni.

Az MQ-25 T1 prototípus bal szárnya alá felszerelt utántöltő konténerből üzemanyagot vételez egy F/A-18F Super Hornet 2021. június 4-én (Boeing)

Ezzel szemben elvárás volt, hogy legyen képes 6800 kilogrammnyi üzemanyag átadására a hordozótól akár 930 kilométernyi távolságban is. A Boeing által megalkotott csökkentett észlelhetőségű MQ-25 Stingray utántöltő drón hossza 16 méter, szárnyainak fesztávolsága 23 méter. Ezt a hordozón használatos repülőgépeknél megszokott módon összecsukással lehet kisebbé tenni, ekkor csak 9,5 méter lesz ez az adat. Az MQ-25 meghajtásáról egy darab Rolls-Royce AE 3007N kétáramú gázturbina gondoskodik. Szárnyai alatti 1-1 felfüggesztési pont található meg harcos múltjából adódóan. Ezekre lehet felfüggeszteni a Cobham által gyártott ARS (Aerial Refueling Store) utántöltő konténert. Az MQ-25 első repülését 2019. szeptember 19-én hajtotta végre.

Az MQ-25 T1 prototípus bal szárnya alá felszerelt utántöltő konténerből üzemanyagot vételez egy F/A-18F Super Hornet 2021. június 4-én (Boeing)

A 2021. június 4. próbarepülés során az MQ-25 T1 prototípus bal szárnya alá felszerelt utántöltő konténerből kiengedett töltőcső mögé egy F/A-18F Super Hornet sorolt be, majd miután megbizonyosodtak róla, hogy mindkét repülőgépen minden rendben van, a tömlőt még jobban kiengedve a két gép összekapcsolódott. Ezután megkezdődött az üzemanyag átadása, ami gond nélkül lezajlott. Ez volt a világon az első alkalom, amikor egy pilóta nélküli repülőgépből vételezett üzemanyagot egy pilóta által irányított repülőgép. Az MQ-25 T1 prototípusra még számos próba vár, de még ebben az évben a haditengerészet Norfolk-ban található bázisára tervezik szállítani, hogy a flotta is elvégezhesse vele a szükséges teszteket, immáron egy repülőgép-hordozón. A Boeing az MQ-25-ből további hét példányt készíti el a Pentagon megbízásából. Az amerikai haditengerészet bejelentette, hogy összesen 72 darab utántöltő drónra lenne szüksége.

 

 

Szólj hozzá

Boeing F/A-18E/F Super Hornet UCLASS Unmanned Carrier-Launched Airborne Surveillance and Strike MQ-25 Stingray