2021. júl 03.

Újabb F-16-ok kerülnek magánkézbe

írta: Netarzenál
Újabb F-16-ok kerülnek magánkézbe

Ráadásul működőképesen, és hogy hol? Természetesen az Egyesült Államokban.

Ugyanis a Draken International, mely már számos egykori katonai/harci repülőgéppel rendelkezik és ezekkel rendszeresen repülnek agresszor szerepkörben, szerződést írt alá 12 darab F-16-os megvásárlásáról Hollandiával. Ezzel felzárkózik konkurenséhez a kanadai Top Aces vállalkozáshoz. A kanadaiakhoz ugyanis 2021. január 29-én megérkeztek az első ex-izraeli F-16-ok. A korai A/B verziókból a légi ellenség szerepét eljátszó cég 29 darabot vásárolt meg. Az első négy darabot leszerelt szárnyakkal és függőleges vezérsíkokkal egy Antonov An-124-es teherszállító repülőgép juttatta el az izraeli Tel Aviv-i Ben Gurion repülőtérről az arizonai Mesába.

Douglas A-4K Skyhawk (Wikipedia)

Az 1970-es évek végétől 2016-ig Izraelben üzemeltetett gépeket egy alapos korszerűsítés után veszik alkalmazásba. Pár hónappal később, 2021. május 18-án, végrehajtotta első repülését a kanadai vállalkozás elsőként repülőképessé tett F-16-osa. Az arizonai Mesa Gateway repülőteréről felszálló 78-0322 gyártási számú, 1980-ban elkészült F-16A nagyjából egy órát töltött a levegőben. Ez a példány részt vett 1981. június 7-én az iraki Osirak atomerőmű elleni támadásban. Az eredeti izraeli festését megtartó F-16-os megkapta új polgári lajstromjelét is, az N854TA-t. Nem sokkal azelőtt az F-16A megkapta az FAA, az amerikai légügyi hatóság jóváhagyását is, vagyis repülésre alkalmasnak találták a műszaki állapotát.

A Draken International esetében erre még várni kell, ugyanis a leendő gépeiket a 2022-es évben vonják majd ki a Holland Királyi Légierő (RNAF) állományából. Jelen pillanatban nem tudni, hogy a Draken International-el kötött megállapodás csak együléses F-16AM-eket tartalmaz-e, vagy kétüléses F-16BM-eket is. A vállalat korábban 22 Dassault Mirage F1-et is megvásárolt, amelyek korábban a Spanyol Légierőben szolgáltak. 2020 márciusától már rendeltetésüknek megfelelően használják a Draken International által birtokolt Dassault Mirage F1 vadászbombázók néhány példányát a Nellis légibázisról felszállva.

Aero Vodochody L-159E Honey Badger (Wikipedia)

A légiszemélyzetek valósághű kiképzésében nagy múlttal és igen tekintélyes gépállománnyal (13 darab Douglas A-4K Skyhawk és 23 darab Aero Vodochody L-159E Honey Badger 12 darab - kilenc együléses C és a három kétüléses D – Denel, régebben Atlas - Cheetah) rendelkező vállalkozás 2017 végén állapodott meg Spanyolországgal 20 Dassault Mirage F1M vadászbombázó és 2 darab kétüléses gyakorló F1B variáns megvásárlásáról. A gépek 2013-ban kerültek kivonásra, azóta az albacetei bázison voltak tárolva. 2019. november 12-én a Draken International sikeresen befejezte első nagyjavított Dassault Mirage F1 vadászbombázójának berepülését. Az újbóli repülőképességet a 22 gép a dél-afrikai Paramount Aerospace Systems (a Paramount Group leányvállalata) segítségével éri el.

Jó esély mutatkozik arra, hogy a Draken International F-16-os állomány pár év múlva tovább gyarapodjon. Ugyanis Hollandia a Lockheed Martin F-35A Lightning II-es vadászbombázók egyre nagyobb darabszámú hadrendbe állításával 2024 végéig kivonja a szolgálatból a jelenlegi 40 F-16AM és F-16BM gépét. Ebből a mennyiségből már most további 28 példány eladásának lehetőségét tartalmazza a szerződés. Hollandiában az F-16-os korszak 1979-ben vette kezdetét. A típusból első körben 102-t, majd még 111-et rendszeresítve érték el a 213 darabos mennyiséget. Ezekből 1998-tól kezdve mindössze 108 esett át az élettartam felénél esedékes MLU (Mid Life Update) korszerűsítésen. Korábban Chile és Jordánia számára is értékesítettek repülőgépeket a hollandok.

Dassault Mirage F1 (Draken International)

Érdekes folyamat, az agresszor gépek esetében, hogy sokáig úgy vélték a 3. generációba tartozó típusok (Mirage F1 és Atlas Cheetah) képes kellően hatékonyan részt venni a szimulált légi összecsapásokban, kiegészítve a hangsebesség alatti típusokat. Időközben úgy tűnik, hogy történt valami változás, vagy legalábbis felismerték, hogy igazi negyedik generációs gépek kellenek a lehető legvalósághűbb szerepjátszáshoz. Talán Oroszország és Kína repülőerőinek fejlődése okozhatta ezt a változást, bár azt a lehetőséget sem szabad kizárni, hogy a szolgálatból kivont F-16-ok lettek olyan áron elérhetők, még elégséges kirepülhető üzemidővel, hogy beszerzésük a vállalkozások részére megtérülővé válhat. Az áremelkedés érdekes kérdést vethet fel a szerződésekben szereplő összegekkel kapcsolatban, ahol viszont elveszhet a hangsebesség alatti típusok alkalmazása jelentette előny.

Szólj hozzá

F-16BM Draken International Lockheed Martin F-16AM