2021. júl 06.

Ipari együttműködést kínált Szlovákiának az AERO Vodochody

írta: Netarzenál
Ipari együttműködést kínált Szlovákiának az AERO Vodochody

A cseh AERO Vodochody Aerospace és a LOTN (Letecké opravovne Trenčín, Trencséni Repülőgép-javító Vállalat) szlovák állami tulajdonban lévő vállalat együttműködne, amennyiben Pozsony az L-39NG sugárhajtású kiképző repülőgép rendszeresítése mellett dönt.

Az aláírt szerződés értelmében a LOTN a logisztikai támogatáson, illetve a földi képzési rendszeren felül érdekelt lenne bizonyos alkatrészek előállításában is. A jól ismert Albatrosz utódja esetében az orr, illetve a farok rész, továbbá a fékrendszer, valamint az üzemanyag tartályok jelentik azokat a területeket, ahol a szlovák fél bevonása megvalósulhat. Ezekkel a LOTN az L-39NG egyik fő beszállítójává válhatna. A LOTN nyitott a további ipari együttműködésre is az Aero Vodochody-val, olyannyira, hogy már a konkrét területeket is meghatározták, amennyiben erre sor kerülne. Persze az Aero és a LOTN közötti együttműködés tervezett bővítésének feltétele az L-39NG repülőgép Szlovákia általi rendszeresítése. Az AERO Vodochody Aerospace szerint az F-16-os pilóták előképzésére, illetve az egyéb feladatok ellátására a szlovákoknak 10 L-39NG megvásárlása szükségeltetne.

AERO Vodochody Aerospace L-39NG (Wikipedia)

A cseh repülőgépgyárat 2020 közepén eladta a Penta Group. A közép-európai befektetői csoport az addig eltelt 13 évben tulajdonolta a patinás céget. A vevők a Tombor András üzletember vezette AERO Investment Partners Zrt. és a cseh Omnipol védelmi vállalat lett. Az újonnan aláírt megállapodás értelmében az AERO Investment Partners Zrt. a közös vállalkozás 51% -át, míg az Omnipol a fennmaradó 49% -át birtokolja és felügyeli az Aero Vodochody napi tevékenységeit. Az új tulajdonosok a társaság addigi tevékenységeinek mindhárom oszlopát fejleszteni tervezték. Ezek a repülőgépgyártás, a már legyártott repülőgépek élethosszon keresztüli támogatása és együttműködés a világ nagy repülőgépgyártóival. Az L-39NG 2020 szeptemberében megkapta típusalkalmassági bizonyítványát.

A földi és repülési tesztek megfelelő eredményei alapján az igazolást a Cseh Köztársaság Honvédelmi Minisztériumának Katonai Repülési Hatósága adta ki. A típusalkalmassági bizonyítvány megléte azt jelenti, hogy az érintett légi jármű már alkalmas a nemzetközi légtérben való repülésre, és megfelel az összes biztonsági követelménynek. Az L-39NG az egyik első katonai repülőgép, amelyet az új katonai szabványoknak (EMAR 21 és EMACC) megfelelően vizsgáltak, ami azt jelenti, hogy minősítését az EU és a NATO valamennyi katonai hatósága elismeri. A próbák során az Aero körülbelül 300 tesztrepülést hajtott végre két repülő prototípussal, és kiterjedt földi teszteket hajtott végre két statikus prototípuson. Természetesen a repülőgép fejlesztése nem ér véget a típusalkalmassági bizonyítvány megszerzésével. További fejlesztések és a képességek bővítése az ügyfelek igényei szerint fokozatosan bekerül majd a jövőben a tanúsítási folyamatba.

Az L-39NG egyik elődje repült magyar felségjelzéssel is (Wikipedia)

Az L-39NG a Williams International FJ44-4M jelzést viselő változatával van ellátva, míg a repülési műszereket a Genesys Aerosystems, illetve a HUD-ot a Speel Praha készíti el. Az L-39NG a fejlesztők szerint megtartja az előd legjobb tulajdonságait, mint az alacsony üzemeltetési költség, a nagyfokú megbízhatóság, a könnyű üzemeltethetőség és a magas rendelkezésre állás. Tenni fogja mindezt a modern avionikával, ami számos szimulációs technológiát is magában foglal. A leírtakban joggal bízhat a gyártó, hiszen az L-39NG alkatrészeinek csak mindössze fel új tervezésű és gyártású. Az új szárnnyal, avionikával és hajtóművel ellátott, 15000 repült órás élettartammal rendelkező Aero Vodochody L-39NG öt felfüggesztési ponttal rendelkezik, ezek terhelhetősége 1200 kilogramm. Felszereltsége lehetővé fogja tenni a 4. és 5. generációs repülőgépek jövőbeli pilótáinak képzését is.

 

Szólj hozzá

Szlovákia LOTN Letecké opravovne Trenčín AERO Vodochody Aerospace L-39NG Trencséni Repülőgép-javító Vállalat