Lefestve Norvégia első P-8A tengeri járőrgépe
A Norvég Királyi Légierő (RoNAF) színeiben pompázik már 2021. július 9-től a skandináv ország részére elsőként megépített Boeing P-8A Poseidon tengeri járőrgép.
Ennek a példánynak az összeszereléséhez egyébként 2021. április 12-én fogott hozzá az amerikai gyártó. A Seattle közelében található gyárból, a nagyjából négy hónap alatt elkészült törzset vasúton juttatták el a rentoni gyárba, ahol a repülőgépek összeállítása folyik. Norvégia egyike annak a nyolc nemzetnek, amelyik rendszeresítésre alkalmasnak találta a civil B 737-800-as repülőgép eme modifikációját.
(Fotó: Boeing)
A Norvég Királyi Légierő első Poseidon-t 2022-ben kapja meg, a 2017 márciusában, 1,2 milliárd dollár értékben megrendelt öt repülőgép közül, amelyek a jelenlegi hat P-3 Orionból (4 darab P-3C Update III, valamint 2 darab P-3N) és három DA-20 Jet Falconból álló flottát fogják pótolni. Az utolsók 2023-ban kerülnek majd átadásra. Az öt norvég Poseidon mind saját nevet is kap. Ezek a: Vingtor, Viking, Ulabrand, Hugin és Munin lesznek. Ezeket a neveket a skandináv mitológia ihlette, és egy csaknem 80 éves hagyomány folytatódik általuk. Ez akkor kezdődött, amikor a Vingtor, Viking és Ulabrand neveket 1942-ben Norvégia PBY-5 Catalina tengeri járőr repülőgépein elkezdték használni.
(Fotó: Boeing)
A nevek egyébként maradtak, csak a típusok változtak, hiszen 1961-tól már a Grumman HU-16 Albatross, majd 1969-től a P-3C-k oldalára felfestve voltak láthatók. A Hugin és a Munin neveket napjainkban két DA-20 Jet Falcon viseli. A Boeing szakemberei most készítik fel az első P-8A-t, - ez a 9582-es oldalszámot és a Vingtor nevet viseli - az első repülésre, melyet a hónap vége felé terveznek végrehajtani. Majd ezt követően a fedélzeti rendszerek telepítése következik. Norvégiában a P-8A-t a 333. repülőszázad fogja repülni, mely jelenleg az Andoya bázison állomásozik, és az új típus megérkeztével települ majd át az onnan nagyjából 90 kilométerrel dél-keletre lévő Evenes légibázisra.
(Fotó: Boeing)