Gyorsan eltűnő új amerikai hadihajók
Ezen a héten ismét címlapra kerültek a FREEDOM-oszályú fregattok.
Az LCS hajóosztály tagjai közül az eddig ismert két egységen felül a 2022-es év márciusának 22. napjáig másik négy fregattot is a jóval idő előtti kényszernyugdíj dicstelen dicsősége várhatja. Jelenleg még folyik a huzavona a politikusok és a Pentagon, valamint a flotta vezetése között. A FREEDOM-oszályból tehát a USS FORTH WORTH (LCS-3), a USS DETROIT (LCS-7), és a USS LITTLE ROCK (LCS-9) kerülhet kivonásra. Hozzájuk csatlakozna az LCS-k háromtörzsű változatából, az INDEPENDENCE-osztályból a USS CORONADO (LCS-4). Napjainkig a FREEDOM-oszályból 10 került a haditengerészet kötelékébe, további 5 építés alatt áll.
A trimarán INDEPENDENCE-osztályból 13 darab állt szolgálatba 2021 májusának végéig, kettőn az utolsó simításokat végzik a hajógyári munkások, míg hármat építenek, valamint van még egy már megrendelt fregatt, aminek építése még el sem kezdődött. Tehát a flotta elképzelése szerint a fent említett négy hajót kivonnák, de nem bontanák le, vagy adnák el ezeket, hanem tartós tárolásba kerülnének. Így lehetőséget adva a későbbi újbóli szolgálatba állásra. Erre az évre a két névadó fregatt, a USS FREEDOM (LCS-1), és a USS INDEPENDENCE (LCS-2) kivonását sikerült elérni a kongresszusnál, a másik két hajó, a FORTH WORTH, valamint a CORONADO továbbra is szolgálatba maradt.
A USS FORTH WORTH (LCS-3) (Wikipedia)
A haditengerészet egyik legfőbb érve a kori építésű hajókkal szemben, hogy nem a megfelelő minőségben készültek el, így fenntartásuk jelentős terhet ró mind a költségvetésre, mind legénységre. Kivonásukkal összesen 2,5 milliárd dolláros megtakarítást tudtak volna elérni. A törvényhozók viszont keresztülhúzták ezt az elképzelést. A haditengerészet most ismét megpróbálja eltávolítani ezt a két hajót, rámutatva a magas költségekre, amelyek egy újabb egységekkel szemben messze magasabbak, továbbá a feladatok szerint cserélhető küldetésmodulok sem alkalmazhatók ezeken az egységeken.
A USS INDEPENDENCE (LCS-2) (Wikipedia)
A 2016-ban és 2017-ben szolgálatba lépett USS DETROIT (LCS-7), és a USS LITTLE ROCK (LCS-9) kivonásának okaként a Rolls-Royce MT30 gázturbinákat és a Fairbanks Morse Colt-Pielstick PA6B STC dízelmotorokat, a hajócsavarok meghajtó tengelyével összeköttetést biztosító sebességváltó került maghatározásra. A Pentagon is támogatja eme két hajó kivonását, számításaik szerint így 186 millió dollárt lehetne megspórolni. Ez a probléma egyébként több hajót is érintett, így az év elején kiderült, hogy ezek üzemeltetésének költségei jóval magasabbak a tervezettnél. Sőt még a jóval nagyobb méretű ARLEIGH BURKE-osztályú rakétás rombolók is olcsóbbak bizonyultak náluk.
A jövőbe tekintve, talán majd az NSM csapásmérő robotrepülőgépek megjelenése hozhatja el az LCS-osztály felemelkedését, mivel ezeket a fegyvereket a kisebb merülésükből adódóan a partvonalhoz közelebb merészkedve vethetnék majd be az LCS-k. Egy másik elképzelés szerint a hajók nagy sebességét felhasználva rohamcsapatok szigetek közötti szállításra lehetne majd felhasználni a fregattokat.