2021. aug 12.

Repült az első norvég Poseidon

írta: Netarzenál
Repült az első norvég Poseidon

Augusztus 9-én hajtotta végre első repülését a Norvégia részére elsőként elkészített Boeing P-8A Poseidon tengeri járőrgép.

A 9582 oldalszámú (gyártási száma: 66110/8796) gép első szárnyalása a Renton-i Municipal repülőtérről felszállva a Boeing Field repülőtérig tartott. Időtartama 2 óra 24 perc volt, az ez alatt elért legnagyobb magasság 12500 méter volt, és a repülőgép és rendszereinek alapvető vizsgálataként szolgált. Ez a repülés egy új szakaszt is megnyitott a gép életében, hiszen a célállomáson fogja megkapni a katonai feladatok ellátásához szükséges felszerelését.

Frissen festve (Fotó: Boeing)

Ennek a példánynak az összeszereléséhez egyébként 2021. április 12-én fogott hozzá az amerikai gyártó. A Seattle közelében található gyárból, a nagyjából négy hónap alatt elkészült törzset vasúton juttatták el a rentoni gyárba, ahol a repülőgépek összeállítása folyik. Festésével 2021. július 9-én végeztek. Norvégia az Egyesült Államokkal, Indiával, Ausztráliával, az Egyesült Királysággal, Dél-Koreával, Új-Zélanddal és Németországgal együtt egyike annak a nyolc nemzetnek, amelyik rendszeresítésre alkalmasnak találta a civil B 737-800-as repülőgép eme modifikációját.

A Norvég Királyi Légierő első Poseidon-t 2022-ben kapja meg, a 2017 márciusában, 1,2 milliárd dollár értékben megrendelt öt repülőgép közül, amelyek a jelenlegi hat P-3 Orionból (4 darab P-3C Update III, valamint 2 darab P-3N) és három DA-20 Jet Falconból álló flottát fogják pótolni. Az utolsók 2023-ban kerülnek majd átadásra. Az öt norvég Poseidon mind saját nevet is kap. Ezek a: Vingtor, Viking, Ulabrand, Hugin és Munin lesznek. Ezeket a neveket a skandináv mitológia ihlette, és egy csaknem 80 éves hagyomány folytatódik általuk. Ez akkor kezdődött, amikor a Vingtor, Viking és Ulabrand neveket 1942-ben Norvégia PBY-5 Catalina tengeri járőr repülőgépein elkezdték használni.

Az első felszállás (Fotó: Boeing)

A nevek egyébként maradtak, csak a típusok változtak, hiszen 1961-tól már a Grumman HU-16 Albatross, majd 1969-től a P-3C-k oldalára felfestve voltak láthatók. A Hugin és a Munin neveket napjainkban két DA-20 Jet Falcon viseli. A Boeing szakemberei most készítik fel az első P-8A-t, - ez a 9582-es oldalszámot és a Vingtor nevet viseli - az első repülésre, melyet a hónap vége felé terveznek végrehajtani. Majd ezt követően a fedélzeti rendszerek telepítése következik. Norvégiában a P-8A-t a 333. repülőszázad fogja repülni, mely jelenleg az Andoya bázison állomásozik, és az új típus megérkeztével települ majd át az onnan nagyjából 90 kilométerrel dél-keletre lévő Evenes légibázisra.

Szólj hozzá

Norvégia Boeing P-8A Poseidon