2021. aug 15.

Minden rendben a dél-koreai-indonéziai vadászbombázó fejlesztésében

írta: Netarzenál
Minden rendben a dél-koreai-indonéziai vadászbombázó fejlesztésében

A legutóbbi hírek szerint a jelek egyértelműen arra utalnak, hogy folytatódhat az évekkel ezelőtt megkezdett közös munka.

Olyan információk érkeztek ugyanis, hogy az indonéz mérnökök újra fel fognak bukkanni a KF-21 Boramae (korábban KF-X) csökkentett észlelhetőségű vadászbombázó fejlesztését végző csapatban. A várhatólag 100 főnyi mérnökcsapatból az első 32 szakember már vízumhoz is folyamadott, így a beutazás hamarosan megvalósulhat. A résztvevő mérnökök számát egyébként Jakarta hozta nyilvánosságra. 2020 márciusáig 114 indonéz mérnök vett részt a KF-21-es fejlesztésében, a kulcsszerepet játszó Korea Aerospace Industries (KAI) sacheoni gyártóüzemében. Mostani visszatérésük előtt egy kéthetes karantén vár majd rájuk. Távozásukat a 2020 elején bekövetkezett koronavírus-járványnak, valamint az indonézek által vállalat fejlesztési költségek ki nem fizetésének tulajdonították. Az akkori hírek szerint Jakarta jelentős elmaradásban volt az átutalások tekintetében. A KF-21 Boramae prototípusát 2021. április 9-én mutatták be ünnepélyes körülmények között.

Kicsit több mint egy hónappal később, helyi Koreajoongangdaily június 1-jén kelt cikke szerint csupán átverés volt a bemutatás, ami arra szolgált, hogy az indonéz felet visszacsalogassák a programhoz. Ugyanis a lap meg nem nevezett forrásból úgy értesült, az első KF-21 Boramae csökkentett észlelhetőségű vadászbombázót a bemutatása után nem sokkal már igencsak alaposan szét is szerelték. A prototípust megfosztották gázturbinájától és különböző alkotóelemeitől, méghozzá olyan mértékben, hogy félő volt nem lesz képes megőrizni a súlypontját, így a gyáriak kénytelenek voltak a maradékot több helyen is alátámasztani. A feltételezések szerint a prototípust csak azért szerelték össze sietve, hogy készen álljon az ünnepségre, amelyen Moon Jae-in dél-koreai elnök és Prabowo Subianto indonéz védelmi miniszter is részt vett. Továbbá a gép oldalán a dél-koreai mellett, az indonéz zászló is fel volt festve. A projekthez szkeptikusan álló Indonézia meggyőzése sikerülhetett, mivel Moon és Subianto közötti tárgyalások lezárulta után kijelentették, hogy Jakarta folytatja részvételét a programban és teljesíti a szükséges fizetési feltételeket. Indonézia az 1,4 milliárd dolláros fejlesztési összeg 20 százalékát állja.

(beforeflight.net)

A dél-koreai védelmi beszerzési programiroda (Defense Acquisition Program Administration – DAPA) is megkeresésre került a lap által. Innen azt az információt kapták az esettel kapcsolatban, hogy a gép bemutatása utáni szétszerelése szerepelt a tervekben. Okként meg nem nevezett tesztek végrehajtása került megemlítésre. Ez nem igazán jellemző, mert amikor a prototípust bemutatják, akkor az már szinte minden rendszerében és szerkezeti elemében készen áll a földi, majd az ezt követő légi tesztekre, szétszerelése ezek megkezdése előtt nem szükséges. Természetesen a Koreajoongangdaily megkereste a gyártót is, a Korea Aerospace Industries-t. Itt kértek némi friss képi anyagot a KF-21 Boramae jelenlegi állapotáról. Képet nem kaptak, de egy névtelen forrás szerint ennek hátterében az állt, hogy nem akartak félreértésre okot adni azzal, hogy megmutatják az embereknek a szétszedett prototípust, miután már meglátták azt elkészült állapotában. Azonban néhány eshetőség mutatkozik a szétszerelésre. Az egyik az, hogy valamely összetevővel nem készültek el időben, így ez nélkül szerelték össze a gépet a bemutatóra.

A világban folyó fejlesztésekben jellemzőek a csúszások, de ez sem indokolja ezt a szokatlan lépést. A másik lehetséges indok az, a KF-21 esetében valamilyen tervezési hibára derült fény és ennek kiküszöbölése okán vált szükségessé a módosítás végrehajtása. Eme példány végszerelését egyébként 2020 augusztusában kezdték el. A gyártósoron összesen nyolc prototípus építését végzik, a 2., és a 3. még ebben az évben, míg a 4., az 5., és a 6. jövőre fog elkészülni. A földi tesztekre két gép készül el és szintén két, de kétüléses példányt is megépítenek. A teljes fejlesztés, melynek Szöul Indonéziával együttműködve fogott neki, pedig 2026-ra fejeződik be. A 2016-ban fejleszteni kezdett típus első példányának első repülését 2022 júliusára várják. A hat prototípus elkészülte után, melyekből egy Indonéziában fog majd repülni, a sorozatgyártást 2026-tól indítanák be és a jelenlegi 168 darabos mennyiséget (120 dél-koreai és 48 indonéziai példány) 2032-re le is gyártanák. A piackutatás szerint azonban az exportra kerülőkkel együtt akár 350 darab is legyártásra kerülhet majd a KF-21 Boramae-ből.

(beforeflight.net)

A KF-21 több mint 30000 alkatrészt tartalmaz, amelyek 65 százalékát helyben gyártják. A programban több mint 700 hazai vállalat vesz részt, a nagyvállalatoktól a kis- és középvállalkozásokig. A fejlesztés során már 12000 munkahelyet hoztak létre. Később a sorozatgyártás megkezdésével további 100000 munkahely létre jöttét várják Szöulban.  A gép hossza 16,9 méter, fesztávolsága 11,2 méter, magassága 4,7 méter, hatótávolság pedig 2900 kilométer. Fegyverterhelése 7,7 tonna, maximális felszállótömege 25,6 tonna. A KF-21-es erőforrásaként a GE Aviation F414-GE-400K utánégetős sugárhajtóművek szolgálnak majd. Ezekből az első még a 2020-as év májusában már meg is érkezett Dél-Koreába. A KAI 2016 májusában választotta ki a GE Aviation vállalatot a KF-21 Boramae-be szánt sugárhajtómű szállítására. Viszont a sorozatgyártású KF-21 Boramae-ekbe már helyben, a Hanwha Aerospace üzemében licencben készült F414-ek fognak kerülni.  A fejlesztési program, mint az már említve lett, várhatólag 2026-ban fejeződik be, de ezt messze megelőzve 2021-re 15 darab hajtóművet fog az amerikai gyártó átadni.

De a KF-21 Boramae továbbfejlesztésén is dolgoznak már, a Block 2-es változat például már belső fegyvertérrel is fog rendelkezni, a jobb lopakodó képesség miatt. A 7,9 milliárd dollárért kifejlesztendő típusból 2028-ig 40, 2032-ig 80 példányt vásárolna meg Szöul. A dél-koreaiak azt várják, hogy a KF-21 Boramae az ár és a technológia szintjén versenyképes lesz a globális piacon az olyan ötödik generációs géppel, mint az amerikai Lockheed Martin F-35. A KAI a KF-21-es vadászbombázó darabárát 65 millió dollárban kívánja meghatározni, a minimális karbantartási költségekkel együtt. Elemzésünk szerint ez az ártartomány versenyelőnyt biztosít az egykori KF-X számára a globális exportpiacon, mivel egy F-35-ös 80 millió dollár körül már megvásárolható, azonban az üzembentartási költségei még igen magasak. A KAI szerint a KF-21 Boramae bár egy 4,5 generációs repülőgépként lett kialakítva, de alapvető hardvereit és platformjait tekintve tovább lehet fejleszteni és így ötödik generációssá válhat, például a továbbfejlesztett lopakodó technológiáknak köszönhetően. A KF-21 Boramae részére a LIG Nex1 már megalkotta az önvédelemre szolgáló rádióelektronikai zavarórendszert. A Korea Aerospace Industries részére 2020 közepén ezt át is adták, így az első prototípusba már be is építhették. A rádióelektronikai zavarórendszert a LIG Nex1 egy 2016. október végén aláírt szerződés értelmében 101 millió dollárért fejlesztette ki.

Szólj hozzá

KF-X Dél-Korea KAI Indonézia Korea Aerospace Industries KF-21 Boramae