2021. aug 16.

Japánban nem a tervek szerint valósul meg a Sasok korszerűsítése

írta: Netarzenál
Japánban nem a tervek szerint valósul meg a Sasok korszerűsítése

Augusztus hónapban a Japán Védelmi Minisztérium megerősítette, sem az eredeti darabszámot, sem a várt képességet nem fogják tudni megvalósítani a szigetország F-15J/DJ Eagle gépeinek F-15JSI (Japan Super Interceptor) szintre történő korszerűsítése során.

Az igencsak egyoldalú típus japán példányainak eme továbbfejlesztéséről a politikai jóváhagyás már 2019. október 30-án megszületett, ami egy nagy, 4,5 milliárd dolláros modernizációs program elindulását tette lehetővé. Ennek értelmébe 98 darab gép kapta volna meg az új pilótafülkét, a Raytheon APG-82(v)1 rádiólokátorokat (103 darab megrendelve) és az BAE Systems AN/ALQ-239 DEWS digitális rádióelektronikai hadviselési rendszert (101 darab megrendelve). A repülőgépek fedélzetére telepített önvédelmi zavarórendszert a majdani kedvezőbb üzemeltetés költségek reményében lecserélték volna, így a BAE Systems bevált, olcsó, alacsony kockázatú ALQ-239 DEWS digitális elektronikus hadviselési rendszere helyett az új EPAWSS (Eagle Passive Active Warning Survivability System) került volna beépítésre, ami szintén BAE Systems gyártmányú, és a DEWS utódjának tekinthető.

Japán F-15-ös gépeiben még jelentős üzemidő van, korszerűsítésük nem lenne ablakon kidobott pénz

A törzs középvonalában lévő felfüggesztési ponton az F-15JSI képessé vált volna a Lockheed Martin AGM–158B JASSM, vagy AGM-158C LRASM csapásmérő robotrepülőgépek hordozására és indítására. Továbbra sem világos azonban, hogy Japán elfogadja-e a Boeing javaslatát, az F-15-ös által hordozható Raytheon AIM-120 AMRAAM közepes hatótávolságú levegő-levegő rakéták számának növeléséről 20 darabra. Ezt a lehetőséget - amit már több megrendelő igényelt a F-15 Advanced Eagle modellre – az amerikai cég korábban, még 2016-ban bemutatta egy kiállításon is Japánban. Az USA-ból azonban a fent említett 4,5 milliárd dolláron felül további 2,1 milliárdot vártak ez év elején a korszerűsítés elvégzésére, pusztán a szükséges pótalkatrészek áraként. Tokió azonban túl magasnak tartotta ezt az összeget, így 2021 márciusában tárgyalások kezdődtek a felek között, amik április elejéig nem hoztak a japánok számára kedvező eredményt, így felülvizsgálatba kezdtek és beszüntették a kifizetéseket. Nobuo Kishi japán védelmi miniszter április 12-én felfedte, hogy miért emelkedtek meg az F-15J vadászrepülőgépek korszerűsítésének költségei. Akkor az új EPAWSS rendszer volt felelősként megemlítve.

F-15JSI fantáziarajzon, törzse alatt a Lockheed Martin AGM-158C LRASM csapásmérő robotrepülőgéppel

Tokióban április elején döntöttek úgy, hogy felülvizsgálják az F-15JSI korszerűsítési programot, és a felülvizsgálat idejére felfüggesztették a Boeing részére történő kifizetéseket. Augusztus közepére oda jutottak, hogy már csak 70 darab gépet terveznek korszerűsíteni, és ezek sem lennének képesek a hajók elleni harcra a Lockheed Martin AGM-158C LRASM csapásmérő robotrepülőgépekkel. Ezek integrációja amellett hogy hatalmas összegbe kerülne, még alaposan fel is borítaná az időrendet, így kivették a programból. Jelenleg megvizsgálják a fedélzeti rádiólokátor, a digitális rádióelektronikai hadviselési rendszer, és a fedélzeti számítógépek cseréjének lehetőségét is. Ettől azt várják, hogy sikerülhet majd 4 milliárd dollár körül tartani a korszerűsítés költségét. Kína növekvő tengeri ereje miatt azonban nem akarnak lemondani a hajók elleni alkalmazás lehetőségéről. Most a hazai fejlesztésű Mitsubishi Heavy Industries ASM-3 szuperszonikus hajók elleni robotrepülőgép integrációját vizsgálják meg. Ennek már a megvalósulás fázisába lépett a megnövelt, 400 kilométeres változata is. Jelenleg a cél az első 20 repülőgép korszerűsítése 2028 márciusáig.

Szólj hozzá

F-15JSI F-15J/DJ Eagle Japan Super Interceptor Raytheon APG-82(v)1 BAE Systems AN/ALQ-239 DEWS EPAWSS Eagle Passive Active Warning Survivability System Lockheed Martin AGM–158B JASSM Lockheed Martin AGM-158C LRASM Mitsubishi Heavy Industries ASM-3