2016. ápr 30.

2016.04.30

írta: Netarzenál
2016.04.30

Ukrajnában a fegyveres erőknél egy újfajta rakéta-sorozatvető tűnt fel. Ennél a Sztrela 10 (NATO-kód SA-13 Gopher) lánctalpas alvázra szerelték fel a repülőeszközökről jól ismert Sz-8-as nem irányított rakéták indítására szolgáló B8V20 blokk két darabját, a légi célok elleni rakéták konténereinek helyére. Az így 40 darab 80 milliméteres rakétával felfegyverzett járművel mindössze pár kilométerre válik lehetővé egy igencsak megsemmisítő erejű, nem túl pontos területtűz kiváltása. A kényszer szülte megoldás hátterében az állhat, hogy az ukrán hadsereg jelentős mennyiségben rendelkezik 80 milliméteres nem irányított rakétákkal.

Megkezdte a taktikai feladatokra történő befogását a Boeing C-17 Globemaster III szállítógépeinek, a Brit Királyi Légierő (RAF). A 2001-től átvett típusból nyolc példányát eddig csakis stratégia légi szállítási feladatokra, illetve veszélyhelyzetekben, személyek evakuálásra használták. Április 25-én azonban már ejtőernyősök is ugrásokat hajtottak végre a C-17-es rakteréből.

Hat hónap elteltével vetett újra olasz kikötőbe horgonyt a CARABINIERE FREMM-osztályú fregatt. Az egység Afrika szarva és a Nyugat-Indiai-óceán térségében őrjáratozott az ATLANTA hadművelet keretén belül, melyet a kalózkodás visszaszorítására indítottak. A szokásos 145 főnyi legénység mellé a hosszú útra még jó pár katona a fedélzetre szállt, így összesen 200-an tudhatták ez idő alatt otthonuknak a fregattot. Érdekesség, hogy az út során kínai Harbin Z9-C és spanyol C-SH 60 helikopterek le-és felszállásokat hajtottak végre a CARABINIERE FREMM-osztályú fregattról.

Igazán széles járműpaletta meghajtásának korszerűsítésére fejlesztett ki egy erőforrás és erőátviteli rendszert a RENK France. A 350S a 44-50 tonna tömegű páncélosok meghajtásáról képes gondoskodni, a megrendelő igényeinek megfelelően 1000, 1090, illetve 1200 lóerős teljesítményt leadva. A magas környezeti hőmérséklet mellett is üzemeltethető, egy óra alatt cserélhető motor töltőlevegő-hűtővel is rendelkezik a nagyobb teljesítmény elérése végett, valamint a jármű álcázásának segítése céljából képes a kipufogócsőbe fecskendezett üzemanyag segítségével füstöt előállítani.

Maga az erőforrás egy svéd Scania D16 V-8 négyütemű dízelmotor, ami az üzemanyag befecskendező-rendszer cseréjével válik képessé a nagyobb teljesítmény leadására. Az erőátvitelről az ESM350 teljesen automata sebességváltó gondoskodik, amelyik nyolc előremeneti és egy hátrameneti fokozattal rendelkezik. Mindezek mellé a jármű irányító rendszerét is cserélni kell az átépítés során, ugyanis az irányváltást lehetővé tévő botkormányok helyett egy kormánykerék kerül beszerelésre. A remények szerint ezt a rendszert az orosz T-72 és T-90, a lengyel PT-91, és az ex-jugoszláv M-84-as harckocsikba is beszerelhetik.

2018-ra készül el a Nexter Systems az első két korszerűsített Leclerc harckocsival. A tavaly megkötött szerződés értelmében Párizs további 198 páncélos modernizációját tervezi 2020 és 2028 között a 406 példányba elkészült harckocsiból. A munkálatok leginkább az elektronikát érintik, így a SCORPION információs és irányító rendszer (SICS) is beépítésre kerül, ami a jövőben minden francia páncélosban megtalálható lesz. Már a védelem növeléséhez is tartozik a Barage nevű, improvizált robbanószerkezetek ellen kifejlesztett zavarórendszer integrációja. A védelem növelésébe természetesen a harckocsi összes felületét borító páncélzat hatékonyságának növelése is bele tartozik. A fő fegyverzetet képviselő Nexter Systems 120 milliméteres F1 sima csövű ágyú megmarad, de választható robbanási idejű új repeszgránátot fog kapni.

Orosz tervek szerint még idén befejeződnek az új 8x8-as kerékképletű gyalogsági harcjárművel végzett tesztek. A Bumeráng a tavalyi Győzelem Napi parádén gördült a nagy nyilvánosság elé. Az erős fegyverzetű (30 milliméteres 2A42 gépágyú, koaxiális 7,62 PKT/PKTM géppuska és négy 9M133 Kornet (NATO-kód: AT-14 Spriggan) irányított rakéta) Bumeráng a BTR-80-ok utódja lesz, de az újabb BTR-82A típussal egy ideig még együtt fog szolgálatot teljesíteni.

A T-14 Armata harckocsin alapuló T-15-ös nehéz gyalogsági harcjárműről is érkezetek hírek, ugyanis a gyártását végző Uralvagonzavod szerződést írt alá a Védelmi Minisztériummal a gyártás megindítására.

Oroszország szeretné minél hamarabb lecserélni a páncélozott járművekre szerelt 6P11 NSZVT nehézgéppuskákat. Ezeket az 1970-es évek elejétől gyártott fegyvereket a Szovjetunió szétesését követően már Kazahsztánba készítették, ezért az alkatrészek beszerzése nehézkessé vált. Utódja a 2000-es években kifejlesztett 6P49 Kord nehézgéppuska lesz, amely több tulajdonságában túlszárnyalja elődjét, de ami talán az egyik legfontosabb, messze pontosabb, mint az NSZVT.

Április 19-én megérkezett Algériába az ERRADII (910) MEKO A-200-as osztályba tartozó fregatt. A hajót, egy másikkal együtt még 2012 áprilisában rendelte meg az észak-afrikai állam a ThyssenKrupp Marine Systems-től. Az ERRADII testvérhajója, a HERRAD (911) tavaly decemberben került vízre, átadása a következő évben várható.

Fotók alapján kijelenthető, hogy két újabb MiG-23BN Flogger vadászbombázóval lett erősebb a líbiai légierő. A talán nagyjavításon is átesett 4136-os és 8985-ös lajstromú gépek érdekessége, hogy a orr-rész jobb felső részére egy merev üzemanyag-utántöltő csonkot szeretek fel még a Kadafi-rezsim idején.

Helyesbítették az iraki védelmi minisztériumból az ország védelmi miniszterének múlt heti nyilatkozatát. Ennek érdemi része az, hogy az ország légiereje nem három, hanem négy Szuhoj Szu-25-ös Frogfoot csatarepülőgéppel lett gazdagabb.

Katar számára az amerikai külügyminisztérium jóváhagyta 252 RIM-116C RAM rövid hatótávolságú légvédelmi rakéta megvásárlását, 260 millió dollár értékben. A közel-keleti állam hadihajóinak fedélzetén már évek óta megtalálhatók a RIM-116-os légvédelmi rakéták, de a most engedélyezett nagyobb mennyiségű vásárlás gyaníthatóan a flotta új egységeire kerül majd.

Már épül a kínai-pakisztáni JF-17 Thunder vadászbombázó első kétüléses példánya a Chengdu Aerospace Corporation üzemében. A JF-17B jelzésű variáns a ki-és átképző feladatokon felül harci képességekkel is fog rendelkezni. A kétüléses JF-17B az első felszállást még az idén végre fogja hajtani, míg a pakisztáni légierőhöz 2017 áprilisában fog kerülni.

Tajvanon már kezd körvonalazódni az a terv, mely a helyi tervezésű és gyártású AT-3-as sugárhajtású kiképző és könnyű támadógépek utódját eredményezheti. A mostani elképzelés szerint az új gép is hazai tervezésű és gyártású lenne. Jelenleg egy tanulmány készül, mely a levegőbe emeléshez szükséges sugárhajtómű helyi előállításának lehetőségét elemzi. Az új gépet az AIDC (Aerospace Industrial Development Corporation) készíti el, ez jelenleg az XT-5-ös jellel fut, neve Blue Magpie (Kék Szarka). Ez a madárfaj őshonos Tajvanon is, tulajdonsága, mely alapján egy katonai repülőgép visel a nevét az, hogy igen a vehemense képes a fészkét védeni. Az XT-5-ként bemutatott makett megjelenésében leginkább a F-CK-1 Ching Kuo vadászbombázó kétüléses változatára hasonlított.

Az amerikai külügyminisztérium jóváhagyta Ausztrália számára 450 darab Raytheon AIM-120D AMRAAM légiharc-rakéta eladását, 1,22 milliárd dollár értékben.

Nem érinti az amerikai tengerészgyalogság már Lockheed Martin F-35B Lightning II-es vadászbombázókra átfegyverzett VMFA-121 századának bevethetőségét a közelmúltban kiderült szoftverhiba. Mint ismeretes a 3I szoftvercsomagban igen gyakran volt gond a rádiólokátor jeleivel, de a tengerészgyalogság gépein a régebbi, problémáktól mentes 2B program található. A bevethetőséghez már ez is elég tulajdonsággal bír. A 3I hibáinak kiküszöbölése jelenleg is folyik, a hírek szerint a hibák nagyobb részét már elhárították. Az F-35-ös szárnyai alatt lévő felfüggesztési pontok alkalmazásának lehetőségét biztosító 3F szoftvercsomag várhatólag pár hónappal később fog bevezetésre kerülni, az eddig tervezetthez képest. Júniusban egyébként a tengerészgyalogság egy másik százada, a VMFA-211-es is átfegyverzésre fog kerülni az F-35B-re.

2016 és 2017 helyett csak 2017 és 2019 között kerülnek átadásra a brazil légierő számára az SC-105 Amazonas kutató-mentő repülőgépek. A múlt évben újabb 3 példányban megrendelt típus helyi jelölése valójában a C295-öst takarja. Az orrkúp alá beszerelt EL/M-2022A(V)3 radar akár 360 kilométeres távolságból is képes a vízfelszín felderítésére, míg a műholdas kommunikációs rendszer a mentőfeladatok irányításában játszhat kulcsfontosságú szerepet. A C295-ből tíz szállító, S-105A Amazonas jelzéssel már szolgál az országban, valamint kettő SC-105A is, azonban ezek oldalán még nincsenek felszerelve buborékablakok.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

McDonnell F-4C Phantom II.

Westland Sea King Mk.41.

Dassault Mirage 2000D.

Lockheed Martin F-35B Lightning II.

Boeing AH-64D Apache Longbow.

Szuhoj Szu-22M4 Fitter-K.

Boeing C-17A Globemaster III.

Eurofighter EF-2000 Typhoon.

Bell UH-1H Iroquois.

Airbus CC-150 Polaris.

Grumman EA-6B Prowler.

Szuhoj Szu-27UB.

Aerospatiale AS-532UL Cougar.

North American F-86D Sabre.

Saab JAS-39C Gripen.

Caudron R11 A3: 1., 2.

PZL-Swidnik W-3WA Sokol.

Antonov An-72.

Aerospatiale SA-319B Alouette III.

Szólj hozzá

fregatt FREMM-osztály Boeing C-17 Globemaster III Lockheed Martin F-35B Lightning II JF-17 Thunder PKTM 9M133 Kornet AT-14 Spriggan Nexter Systems Sztrela 10 SA-13 Gopher B8V20 CARABINIERE RENK France 350S Scania D16 V-8 Leclerc Barage Bumeráng 2A42 T-15 6P11 NSZVT 6P49 Kord ERRADII (910) MEKO A-200 HERRAD (911) MiG-23BN Flogger Szuhoj Szu-25 Frogfoot JF-17B XT-5 Blue Magpie Raytheon AIM-120D AMRAAM VMFA-211 VMFA-121 SC-105 Amazonas