2017. jan 21.

2017.01.21

írta: Netarzenál
2017.01.21

Afganisztánban az olasz UH90-es, vagyis az NH90TTH helikopterek elérték a 3000. repült órájukat. Az olasz hadseregben ETT (Elicottero da Trasporto Tattico) jelzéssel illetett változat Herat tartományban segíti a nemzetközi csapatokat 2012 augusztusa óta.

Nagy-Britanniában hamarosan befejeződik a Panavia Tornado GR.4-es vadászbombázók személyzeteinek képzése. A skóciai Lossiemouth repülőterén a XV. repülőszázad már az 1990-es évek vége óta látja el a típusra kerülő pilóták és fegyverzetkezelő/navigátorok képzését. A két éve a fennállásának 100. évfordulóját ünneplő alegység számára január jelentette az utolsó oktatásra jelentkező növendékcsoport érkezését. Március 31-én a XV. repülőszázad feloszlatásra fog kerülni, gépei és személyi állománya a még szolgálatban álló Tornado századok között kerül szétosztásra.

Egyes hírek szerint a Szíria területén bevetett német eredetű török Leopard 2A4-es harckocsikból már 10 darab került veszteséglistára. A szír-török határtól nagyjából 15 kilométerre fekvő al-Bab település környékén szeptember óta folyó, az Iszlám Állam fegyvereseivel vívott küzdelemben kerültek bevetésre a páncélosok. A 10 kilőtt harckocsi vesztét egyaránt okozták amerikai TOW és orosz Kornet irányított páncéltörő rakéták, melyek az oldalsó páncélzat átütésével képesek a Leopard 2-ek harcképtelenné tételére.  A 10 páncéloson felül további harckocsikat is találat ért, ezeket azonban sikerült biztonságba helyezni. Az világhálóra felkerült videók alapján valószínűsíthető, hogy a török hadsereg katonái igencsak lemaradva követték a páncélosokat a beépített terülteken folytatott harcok során, így kiváló lehetőséget teremtve azok kilövésére.

Az amerikai védelmi minisztérium engedélyezte a Sierra Nevada Corporation számára az első egyiptomi Lockheed C-130 Hercules taktikai szállítógép elektronikai hírszerzésre (ELINT) történő alkalmassá tételét. Az ELINT a rádióelektronikai hírszerzés azon része, mely a szemben álló fél nem kommunikációs kisugárzó eszközeinek észleléséből, technikai paramétereinek meghatározásából és települési helyük meghatározásából állít elő információkat (pl. radar, tűzvezető és fegyverirányítási rendszerek). A 727 millió dolláros szerződés egy 2003 óta folyó történet végét jelentheti. Ugyanis Kairó ekkor fordult Washingtonhoz két szállítógépének rádióelektronikai hírszerzési feladatokra történő átalakításával. Egyiptom jelenleg 22 C-130H és 3 hosszabb törzsű C-130H-30-as verziójú Hercules-sel rendelkezik.

Elkészült Szenegál első modernizált Mil Mi-24 Hind harci helikoptere. A forgószárnyas Lengyelországban, a WZL-1 üzemben újult meg. Az 1945 óta létező üzem az elmúlt évtizedekben jelentős tapasztalatot szerzett a Mi-2, Mi-8,Mi-14,Mi-17,Mi-24-es helikopterek a átalakítása és korszerűsítése terén. A szenegáli helikoptereket ellátják az izraeli Controp DSP-HD elektro-optikai toronnyal is, amiben nappali fényviszonyok között működő kamera, lézeres távolságmérő, de akár egy infravörös kamera is elhelyezhető.

A hazai fejlesztésű KAI KUH-1 (Korean Utility Helicopter-1) Surion egyre nagyobb darabszámú megjelenése ellenére a dél-koreai védelmi minisztérium további külföldi helikopterek beszerzését tervezi a haditengerészet számára. Dél-Koreában a tavalyi évtől szeretnék a KUH-1 Surion helikopterek gyártási ütemét növelni. A Korea Aerospace Industries (KAI) az eddigi havi egy gépes kibocsájtási ütemet a háromszorosára kívánja emelni. A típus különféle változatából 200 darabot meghaladó mennyiség rendszeresítése várható. Az eddig átadott 40 példánnyal szerzett tapasztalatok kedvezőek, 80%-ot meghaladó bevethetőségi rátát produkáltak, csak az első 10-15 példánynál adódtak jelentősebb üzemeltetési problémák, de ezek sem bizonyultak komolynak.

A tengerészgyalogság számára készülő változat is lassan célba ér. Ez a tengeri üzemre tervezett helikopter a kétfős személyzeten felül két géppuskást is szállít majd a kilencfőnyi tengerészgyalogoson felül. A tengerészgyalogság 36 biztos megrendelését további 4-el hajlandó növelni a jövőben. A tengeralattjárók és hadihajók elleni modifikáció fejlesztése jelenleg is zajlik, de a lemaradás miatt szükség volt nyolc AgustaWestland AW159-es Wildcat haditengerészeti helikopter megvásárlására. Sőt akár még többre is, mivel újabb 12 forgószárnyas megvásárlására768 millió dollárt szánnak. 2018 végéig az AgustaWestland AW-159, a Sikorsky MH-60R és az NHIndustries NH90NFH közül kerül majd kiválasztásra az egy tucatnyi gép. Ezeket 2020 és 2022 között kell majd átadni, az egyre növekvő észak-koreai tengeralattjáró fenyegetés ellensúlyozására.

Japánban egy új páncélozott szállító harcjármű prototípusát mutatták be január 10-én. A Komatsu által gyártott, 8x8-as kerékképletű jármű 8,4 méter hosszú, 2,5 méter széles és 2,9 méter magas, a súlya körülbelül 20 tonna. 3 fős személyzete mellett egy 8 főnyi lövészraj szállítására képes. Meghajtásáról egy 10,8 literes, 500 lóerős dízelmotor gondoskodik, kiépített úton a maximális sebesség 100 kilométer per órás is lehet. A japán védelmi minisztérium 41 millió dollárt fektetett az új páncélozott szállító harcjármű fejlesztésébe, amelynek prototípusaival 2019-ig befejezik a teszteket.

Előreláthatólag a tervezetnél előbb kerül sor a Textron által fejlesztett következő generációs légpárnás partraszálló jármű első prototípusának átadására, melynek építését még 2014 novemberének végén kezdték meg. Az 1982 óta szolgáló LCAC-k utóda ez az SSC (Ship to Shore Connector) lesz. A tengerészgyalogság partraszálló hadműveleteiben kulcsfontosságú szerepet játszó légpárnások következő nemzedékének létrehozására a Textron-nak a Lockheed Martin és a Marinette Marine pályázatát kellett felülmúlni, még az évtized elején. Az LCAC-k, egy üzemidő-hosszabbításnak köszönhetően 2028-ig kitartanak, azonban ezeket eredetileg maximum 60 tonna teher szállítására tervezték, de 75 tonnát is képesek megmozgatni, igaz ekkor sebességük biztonsági okokból alacsonyabb.

Éppen ezért az SSC-kel szembeni egyik elvárás az volt, hogy 74 tonnát legyenek képesek szállítani 35 csomós (64 km/h) sebességgel 46 km-es távolságra.  Amennyiben az első prototípus a március végén, április elején kezdődő próbákon megfelelőnek fog bizonyulni, további nyolc légpárnás kerül majd megrendelésre, darabonként 44 millió dollárért. Az LCAC-hez hasonló kialakítású SSC-hez, amik meghajtására a Rolls-Royce szállítja majd a gázturbinákat, kompozit anyagokat és új alumíniumötvözeteket használnak fel, így korrózióállóbbá téve őket, de a kevesebb alkatrész miatt üzembiztosabbá is válnak, mint elődeik. Az SSC-k szolgálatba várhatólag 2020 körül fognak állni. Az 50 csomó feletti sebességre képes, 74 tonna terhelhetőségű SSC-ből 73 darabot terveznek beszerezni a 81 LCAC pótlására.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Dassault Mirage 5BA.

Vought F-8E(FN) Crusader.

Changhe WZ-10.

Boeing F/A-18E Super Hornet.

MiG-29G.

Pilatus P-3.

McDonnell Douglas F-4EJ Phantom II.

NHI NH90NFH.

Rockwell B-1B Lancer.

Hawker Siddeley Harrier GR.3A.

Eurofighter EF-2000 Typhoon.

SBLim-2.

Fiat G-91R3.

Mitsubishi F-2A.

Westland Wessex HU5.

Dassault Mirage 2000D.

Szuhoj Szu-22UM-3K.

General Dynamics F-16C Fighting Falcon.

Airbus A400M Atlas.

Bell/Boeing MV-22B Osprey.

Chengdu J-10AY.

Szólj hozzá

SSC Panavia Tornado GR.4 C-130H AgustaWestland AW159 Wildcat UH90 NH90TTH Leopard 2A4 C-130H-30 Mil Mi-24 Hind KAI KUH-1 Surion Komatsu Textron LCAC