2021. júl 23.

Újabb képek a még repülő F-117-es bombázókról

írta: Netarzenál
Újabb képek a még repülő F-117-es bombázókról

Pár év már, hogy folyamatosan kerülnek fel a világhálóra a kivonásra ítélt Lockheed F-117 Nighthawk lopakodó bombázó repülő példányairól képi bizonyítékok.

A típus akkor még hadrendben lévő 55 példányát 27 évnyi szolgálati idő után, 2008 áprilisában vonták ki a szolgálatból. A 784–es számú gép, mely a berepülési program részese volt, megsemmisítése egy markolóval történt. Majd ezt követően a gépek eltűntek a nyilvánosság szeme elől.

Mint később kiderült, hadműveleti tartalékba kerültek és a titkos Tonopah bázison helyezték el őket. 2013-ban nagyjából 6 darab F-117-et használtak az ugyancsak titkos Groom Lake bázison különféle repülési tesztekre. A következő évben több alkalommal is megfigyelték a Nighthawk-ot repülés közben civilek. Ekkor a hírek arról szóltak, hogy különféle légi rendszerek és fegyverek fejlesztésére használják a lopakodókat, amikből 4 lehet repülőképes. 2017-ben Szíriában végrehajtott több légicsapás kapcsán újra felmerült az F-117-es neve a médiában, állítólag 4 géppel hajtottak végre bevetéseket ekkor. 2019-ben újabb képi bizonyíték szolgált arra, hogy a típus példányai továbbra is repülnek, majd kiderült a Red Flag hadgyakorlaton is a résztvevők között voltak.

Méghozzá a képzelt ellenség légierejét erősítették. Így egy igazán alacsony észlelhetőségű típus ellen tehették próbára maguk, na és repülőgépeik képességét a vadászpilóták. Majd 2020. október 20-án a tengerészgyalogság Miramar-i bázisán szállt le két F-117-es, akkor 3 gépesre becsülték a repülőképes állományt. A 2021-es év elején egy USAF dokumentumból kiderült, a Boeing KC-135 Stratotanker tartálygépek személyzeteinek továbbra is fent kell tartani azon képességüket, hogy üzemanyagot tudjanak repülés közben átadni az F-117-eknek. Az ez évi 3. Red Flag hadgyakorlat során újra sikerült lefotózni a Nighthawk lopakodó bombázó több példányát, a hadgyakorlatnak helyt adó légtér szélén, majd a fotók megjelentek a Dreamlandresort.com oldalon.

A pillangó vezérsíkokon TR betűjelzéssel repülő gépek érdekessége az volt, hogy a lopakodási jellemzők javítása végett visszahúzható antennáik kinti helyzetben voltak. Ez azért lehetett, mert még nem volt szükségük a lopakodó képességükre, hiszen a kijelölt légtér szélén repültek és így a légiforgalmi irányítás is szemmel tudta őket követni. Az erre a célra szolgáló szögvisszaverők, melyek a radarkeresztmetszetet hívatottak növelni, nem voltak megfigyelhetők a gépeken. A pirossal, vagy fehérrel felfestett TR rövidítés a Tonopah Test Range-re utalhat. A fotókon nem lehet kivenni pontosan milyen embléma látható a hajtómű beömlőnyílása mögött, valamint az egyik gép vezérsíkján. De az egyértelműen megállapítható, hogy a gépek azonosítására szolgáló számok eltűntek a vezérsíkokról.

 

 

Szólj hozzá

Lockheed F-117 Nighthawk