2012.04.17
Mára néhány újabb hajónév került nyilvánosságra. A ZUMWALT-osztályú rombolók harmadik egységét a II. világháború alatt a haditengerészetnél szolgált későbbi elnökről Lyndon B. Johnson-ról fogják elnevezni. Csak a rend kedvért említsük meg a másik két hajót is, az első romboló Elmo Zumwalt admirális, míg a második a 2006-ban Irakban elhunyt SEAL kommandós Michael Monsoor nevét fogja viselni. A tegnapi bejegyzésben említett USS SOUTH DAKOTA (SSN 790) VIRGINIA-osztályú tengeralattjáró további négy testvérhajójának neve is közzé lett téve: USS ILLINOIS (SSN 786), USS WASHINGTON (SSN 787), USS COLORADO (SSN 788), USS INDIANA (SSN 789).
Az Amerikai Haditengerészet Repüléstechnikai Parancsnoksága (US Naval Air Systems Command) egy alapos vizsgálatot hajtott végre a tengerészgyalogság AV-8B Harrier II gépeinek sárkányszerkezetén. Ezek során kiderült, a típust akár 2030-ig is üzemeltethetik majd. A számítások szerint erre lehetőség is lesz, hiszen a Nagy-Britanniából beszerzett szolgálatból kivont Harrier gépek, valamint alkatrészek mennyisége ezt lehetővé fogja tenni.
A The Times brit napilap értesülései szerint a katonai döntéshozók egységesen az F-35B változata mellett álltak ki, mint beszerzendő típus a QUEEN ELIZABETH-osztályú hordozók számára. London az amerikai és a francia haditengerészettel történő könnyebb együttműködés, na és persze a B variánst érintő problémák miatt választotta a rövid fel- és függőlegesen leszálló változat helyett a katapulttal indítható, fékezőkábeles leszállásra képes C modellt. Azonban a hordozók átalakítása hatalmas költségekkel jár, így most újra az eredeti tervet, vagyis a B változat beszerzését fontolgatják.
Míg Londonban folyik az F-35-öst is érintő lehetőségek elemzése, az Atlanti-óceán túlpartján a Lockheed Martinnál kiegészült a típusra vonatkozó az ötödik, még decemberben kelt eddig 30 darabos rendelési tétel. Washingtonból további két gépre, egy szárazföldi és egy haditengerészeti variánsra érkezett megrendelés. Így most már 2014 februárjáig 32 Lightning II-esre fog felkerülni a csillagos-sávos felségjel. Ezek közül 22 A, három B és hét C verziójú lesz.
Az egyre emelkedő költségek lefaragására Ankara állt elő a napokban egy tervel. Ezek szerint az F-35-ös több részegységének gyártását is Törökországban lenne célszerű végrehajtani. Jelenleg a TAI (Turkish Aerospace Industries) csak 400 darab törzsközéprészt fog készíteni az ötödik generációs géphez. További 634 törzsközéprész törökországi gyártásával 3,5 milliárd dollárt spórolhatnának meg az amerikaiak. További részegységek előállításának lehetőségével ez az összeg emelkedhet.
Egy sajtótájékoztatón több érdekes adat is elhangzott a V-22 Osprey gépeket illetőleg. Az elmúlt két évben az egy repült óra költségét 13 százalékkal sikerült csökkenteni, így most olyan 10000 dollár környékén mozog. Ez messze több mint a leváltásra kerülő Boeing Vertol CH-46 Sea Knight helikopterek 4000 dolláros repült óránkénti költsége, azonban a V-22-es nagyobb hatótávolsággal és repülési sebességgel rendelkezik. Továbbá a gépek bevethetőségi arányát is sikerült 19 százalékkal emelni. A megszerzett tapasztalatok mennyisége egyre nagyobb, hiszen jelenleg a tengerészgyalogság 11 századában áll már szolgálatban az MV-22B.
Folyamatban vannak a repülési, valamint az integrációs tesztek is a Dassaut Rafale fedélzetén a MBDA Meteor légiharc-rakétájával. Párizs eddig már 200 darabot rendelt a rakétából, mely a légierő és a haditengerészet gépein egyaránt rendszeresítésre kerül 2016-tól.
A Japán légtérhez közel öt napon át tart hosszú távú repülési gyakorlattal egybevont éleslövészetet Oroszország. Ez idő alatt 30 Tu-95MS Bear, valamint 10 Tu-22M3 Backfire bombázó, és két Il-78 Midas tartálygép bukkanhat fel a légtérben. Moszkva közleménye szerint a bombázók fedélzetéről bombák leoldás, valamint robotrepülőgépek indítását is végre fogják hajtani.
NETARZENÁL GALÉRIA
A török TCG HEYBELIADA (F 511) MILGEM-osztályú korvett.
Kanadai CF-188A Hornet tankol az Operation Unified Protector alatt.
Agresszor F-15C Eagle és F-16C Fighting Falcon.