2012.04.18
A nagyfokú érdeklődésre való tekintettel Izraelben az Israel Military Industries Ltd. (IMI) elkészítette az időzíthető gyújtóval gyártott 120 mm-es M329-es lövedék 125 mm-es harckocsi lövegekhez való változatát. A 125 mm-es M710-es akárcsak elődje, a városik hadviselés követelményinek megfelelően kerül kialakításra. A repesz-romboló lőszer így három robbanási móddal lett ellátva. Becsapódáskori robbanás a házfalakon akkora rést képes létrehozni, amelyiken egy katona kényelmesen át tud bújni. A késleltetett robbanás során a falon történő áthaladás után következik be a robbanás, míg a légi robbantás során a harckocsitól kellő távolságra lép működésbe a gyújtó, így semmisítve meg a fedezék mögött lévő ellenséges erőket. Az M329-es három éve került rendszeresítésre Izraelben. Az M710-es egyik első rendszeresítője India lehet, ahol nagy mennyiségű 125 mm-es löveggel ellátott T-72-es és T-90-es harckocsi van hadrendben.
Újabb hírek láttak napvilágot az izraeli F-35A Lightning II-es gépek fegyverzetéről. Ezek szerint a helyi Rafael és az amerikai Raytheon által közösen fejlesztett David's Sling rakétavédelmi rendszerben használt Stunner rakéta kerülne a gépek fegyverzetébe, mint légiharc-rakéta.
2008 és 2010 után elképzelhető, hogy idén újabb haladékot kapnak a kivonást illetőleg a RAF C-130K Hercules teherszállítói. Ugyanis a korszerűbb J változatok fedélzetén még nem jelent meg a Block 7-es frissítés. Tudniillik ez tenné lehetővé a J változatok alkalmazását a különleges erők műveleteinek támogatásában. A nemzetközi programban természetesen az USAF játssza a vezető szerepet, azonban ennek ellenére a Block 7-el történő légi tesztekre csak idén kerül sor, pedig az eredeti tervek szerint már idén meg kellett volna jelennie a Herculesek fedélzetén. Ebből kifolyólag a K variánsokból öt-hat példány továbbszolgáló lehet, akár 2013 végéig is. A program késése persze nem új keletű, hiszen az első figyelmeztetések a nagyjából egy éves csúszásra még 2008-ban megjelentek.
Bár jelenleg még éppen repülési tilalom alatt áll mind a 14 MQ-8B Fire Scout robothelikopter két, egymást pár nap eltéréssel követő gépveszteség miatt, a haditengerészet eddig elégedett géppel, amivel eddig több mint 5000 órányi repülési tapasztalatot szereztek. A Northrop Grumman már dolgozik a Fire Scout új változatán az MQ-8C-én. Ennek alapját a Bell 407-es helikopter képezi. A nagyobb törzs lehetővé fogja tenne az eddigi tapasztalatok alapján kért megnövelt őrjáratozási idő (14 óra a mostani hat helyett) megvalósítását, ezenfelül további fedélzeti rendszerek integrációja is megvalósul. A MQ-8B-n is használt szoftverek, kommunikációs és adatátviteli rendszerek 95 százaléka azonban változtatás nélkül fog az új repülőeszközbe kerülni. Az MQ-8C képes lesz továbbá 300 kg körüli hasznos teher, vagy fegyverzet hordozására is a repülési idő csökkenése nélkül.
A Northrop Grumman-nál és a tengerészeti pilóta nélküli repülőeszközöknél maradva meg kell említeni, hogy a cég várhatólag júniusban fog elkészülni az első MQ-4C BAMS (Broad Area Maritime Surveillance) gépével. A Global Hawk speciálisan átalakított változatának első repülésére pedig ez év őszé, talán szeptemberben kerül majd sor. A flotta jelenlegi tervei szerint 68 gépet fog beszerezni, melyek a tengerfelszíni megfigyelésen és felderítésen túl hírszerzésre is alkalmasak lesznek, átvéve ezzel a Lockheed martin EP-3 Aries gépek feladatát is.
Nemsokára megállapodás jöhet létre Oroszország és Indonézia között. Az ázsiai állam az eddig megvásárolt 17 BMP-3F gyalogsági harcjármű mellé további 37 beszerzéséről folytat tárgyalásokat a Rosoboronexport képviselőivel. A páncélosokért nagyjából 100 millió dollárt fog fizetni Jakarta.
A térségben Malajzia is élénket tárgyal az oroszokkal fegyverbeszerzés okán. Állítólag Kornet irányított páncéltörő rakétákról és Igla kézi légvédelmi rakétákról már megállapodtak a felek. Most a Malajziában építendő MOLNIYA-osztály rakétás gyorsnaszádokról, valamint MIRAZH-osztályú őrhajókról folynak az egyeztetések.
A jövőben akár a hadihajók is hasznot húznak majd az F-35-ös részére kifejlesztett AN/AAQ-37 DAS elektrooptikai célfelderítő rendszerből. A 360 fokos lefedettséget biztosító rendszer így az AH-64D Block III-as fedélzetén történő integráción kívül a hajók környezetének ellenőrzésében, valamint a hajókat támadó robotrepülőgépek, rakéták, repülőgépek és helikopterek észlelésére is alkalmassá válhat. A Northrop Grumman csapata a közelmúltban bizonyította a DAS érzékelőit alkalmazó Silent Watch rendszer ez irányú képességeit. A SPERRY STAR III hajó fedélzetére telepített rendszer a próbák során megbízhatóan követett hajókat és repülőgépeket éjjel és nappal egyaránt.
Dél-Afrikai Köztársaságban még nem hirdették ki az új tengeri járőrgépek beszerzésére irányuló tendert, azonban az Airbus Military már megindította marketingkampányát. Az európai cég a C-295-öst ajánlja a döntéshozók figyelmébe, mely a szállítási feladatok mellett képes ellátni a tengeri járőrgép szerepét is.
NETARZENÁL GALÉRIA