2012. ápr 19.

2012.04.19

írta: Netarzenál
2012.04.19

Franciaország, Németország és Hollandia megállapodást írt alá április 18-án egy közös légi utántöltő flotta létrehozásáról. A NATO európai tagjainak ez irányú hiányossága a tavalyi líbiai hadműveletben mutatkozott meg. Ekkor a bevetéseken részt vevő repülőgépek 80 százaléka amerikai tankerekből egészítette ki üzemanyagát. Jelenleg csak hat európai tagállam rendelkezik ilyen gépekkel, ezek hét különféle modelljéből összesen 42 példány található a kontinensen. A három alapító ország természetesen más államok csatlakozást is várja a szövetséghez.

Malajzia 35 millió dollárért vásárolt Oroszországtól R-77-es (NATO-kód: AA12 Adder) közepes hatótávolságú, aktív lokátoros önirányítású légiharc-rakétákat. A rakéták a 16 MiG-29N Fulcrum és a 18 Szu-30MKM Flanker fegyverzetébe fog kerülni. Az első R-77-esek a Rosoboronexport nyilatkozata szerint még ebben az évben átadásra kerülnek.

Szerdán jelentette be a General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI), hogy két tervet is készítettek az MQ-9 Reaper UAV-k számára. A gépek továbbfejlesztésére Nagy-Britanniában is igény mutatkozik, így a vállalat fejlesztői a felmerülő igényeknek megfelelően a repülési idő meghosszabbítására koncentráltak munkájuk során. Mind a két fajta átalakításokhoz szükség lesz az erősebb futóműre is, ugyanis az első, egyszerűbb megoldásnál két pótüzemanyag-tartályt függesztenek majd szárnyak alá. Így a repülési idő 27 óráról 37 órára növekedhet.

A második módosítás már nagyobb volumenű. Itt az erősebb futómű és a póttartályok mellett már a 20 méteres fesztávolság is növelésre kerül, majd 27 méteresre, valamint a pillangó-vezérsíkok magassága is megnövekszik. Így a gép 42 órát tölthet a levegőben egyszeri üzemanyag feltöltéssel. A GA-ASI mind a két módosítást úgy fogja elkészíteni, hogy az a felhasználók által a helyszínen telepíthető legyen a gépekre.

Az idei Eurosatory (június 11-15) kiállításon tervezi bemutatni új felderítő páncélosát az olasz Iveco/Oto Melara konzorcium. Az újdonság abban áll, hogy a 8x8-as Feccia páncélozott járműre ráhelyezték a kisméretű Horus UAV sűrített levegős katapultját, míg a belső térben a pilóta nélküli repülőgép irányító- és kommunikációs rendszereit szerelték be. Az UAV-ről érkező képet a Feccia képes továbbítani is.

Átadásra került az első sorozatgyártott TP400-D6 hajtómű. Az Airbus Military A400M gépének Europrop International (EPI) által gyártott erőforrását természetesen az elsőnek elkészülő, majd francia szolgálatba lépő gép fogja megkapni. Az A400M-hez szükséges további három TP400-D6 hajtómű is átadásra fog kerülni május 7-ig. Ebben az évben összesen 12 hajtómű kerül legyártásra, míg a következő évben már 50 és a Münchenben található gyártósor 2015-re éri el a maximális termelőkapacitását, vagyis akkor már 120 TP400-as fog elkészülni 12 hónap alatt.

Sikeresen indítottak egy Griffin B rakétát egy RAM indítóállványáról. A RAM rendszerhez tartozó Mk 144-es indítóállvány eredetileg a hajók légvédelmére szolgáló 21 RIM-166-os rakétának szolgál otthonul az indításig. Azonban a haditengerészet és a Raytheon Company a hajók önvédelmének növelése érdekében kísérletbe kezdett a Griffin rakéta B verziójával. A kombinált GPS és lézeres félaktív lézeres irányítási rendszerrel ellátott Griffin B ideálisnak mutatkozik a kisméretű, gyorsan mozgó csónakok elleni védelemre. A 20,5 kg-os Griffin B rakéta egy 5,9 kg-os robbanófejjel van ellátva, hatótávolsága 5600 méter. A 2011 negyedik negyedévében lezajlott próba során az indítóállvány a szárazföldre lett telepítve a telitalálattal megsemmisülő célpont pedig több mint 3 km-re helyezkedett el tőle.

NETARZENÁL GALÉRIA

A USS PAUL HAMILTON (DDG 60) romboló.

Hawker Siddeley Harrier GR.3: 1., 2.

Lengyel Mil Mi-24D.

Saab JA-37 Viggen.

Világháborús festést viselő McDonnell Douglas F/A-18C Hornet.

Szólj hozzá

b uav griffin reaper horus 144 mk fulcrum flanker adder mq 9 melara r 77 aa–12 mig 29n szu 30mkm iveco/oto feccia tp400 d6 rim 166