2012. máj 04.

2012.05.04

írta: Netarzenál
2012.05.04

Ausztráliában újabb 214 millió dollárt adott a kormány a jövő tengeralattjárójának projektjére. A tervezet jelenleg még az útkeresésé fázisában van. Ebből a nagy összegből alapos, mindenre kiterjedő elemzések fognak születni és ezek segítségével hozhatnak majd döntést az illetékesek talán már a jövő évben. Nem titok, hogy a 12 új egység létrehozáshoz jelenleg még többféle út is járhatónak bizonyul. Az egyik a jelenleg is szolgálatban álló COLLINS-osztály egységeinek továbbfejlesztése, korszerűsítése lenne a tervezést és építést végző svéd Kockums céggel karöltve.

A nem éppen kedvező tapasztalatokat biztosító COLLINS-ok helyett talán jobb lenne, ha egy már bevált, működő hajóosztályt vásárolnának meg, vagy módosítanának igényeik szerint az ausztrálok. Erre a megoldásra mindjárt három típus is esélyes lehet, bár egyikük jelenleg még nem nevezhető kiforrottnak. A leginkább esélyes a német HDW a Type 212 és 214 típusú tengeralattjárók tervezője. A francia DCNS a Scorpene tengeralattjárókkal most még kevés tapasztalatot tud felmutatni és hát a spanyol Navantia az S-80 tengeralattjárókkal még ennyit sem.

Ha ez az út sem bizonyulna járhatónak, akkor még mindig lehetőség van egy saját tervezésű tengeralattjáró megépítésére is, akár külföldi segítséggel egyes területeken. Itt a különféle európai beszállítókon felül akár amerikai tervezőirodák is megjelenhetnek partnerként.

Németországban a HDW átadta az izraeli haditengerészetnek a 4. DOLPHIN-osztályú tengeralattjáróját. Az INS Tanin (Krokodil) nevet viselő egység csak 2013-ban fog hadrendbe állni, addig a tengeri próbáit és személyzet képzését végzik.

Brazíliában a saját gyártású hajó elleni rakéták projektje mellett az MBDA segítségével megvalósult az MM-40 Exocet Blokk II rakéták rakétamotorjának gyártása is. A 2008-ban elindított 75 millió dolláros programban a helyi AVIBRAS és mintegy 300 fős szakembergárdája készült fel a rakétamotorok gyártására. Az első helyi gyártású rakétamotorral ellátott Exocet rakétával április 18-án sikeres lövészetet hajtottak végre a BARROSO korvett fedélzetéről. Ezt megelőzően persze próbapadon is vizsgálták a hajtómű teljesítményét, mintegy 30-40 alkalommal. A rakéta harci részébe a brazil Mectron által gyártott telemetriai egység került beépítésre, így a rakéta sebessége, repülési pályája, stb. valós időben került a kiértékelést végzők birtokába.

A cél természetesen az eredetivel megegyező képességgel bízó rakétamotor létrehozása volt, ezt még túl is szárnyalták, ugyanis az eredeti 240 másodperces működési idő helyett 270 másodpercig üzemel az új hajtómű. A brazil Exocet rakéták 2013 végéig kerülnek ellátásra az új hajtóművekkel, de a tervekben szerepel a légi indítású AM-39-es és a tengeralattjárók fegyverzetébe tartozó SM-39-esek új hajtóművekkel történő ellátása, akár külföldi megrendelők számára is. Ezen a piacon az AVIBRAS vezető szerepet tölthet be, hiszen az MBDA már nem foglalkozik az Exocet rakéták hajtóművének gyártásával. Filmek a tesztindításról: 1., 2., 3.

Nigériában szerdán a Kaduna nemzetközi repülőtér közelében lezuhant a légierő egyik kínai gyártású Chengdu F-7NI vadászgépe. Az együléses gépből a pilóta a becsapódás előtt sikeresen katapultált.

NETARZENÁL GALÉRIA

Útjára induló MM-40 Exocet.

Szuhoj a fedezékben.

Rejtőszínek.

Az utolsó Raptor.

Török Manguszta.

Szólj hozzá

type blokk ii 212 mbda ins dolphin osztály avibras mectron dcns navantia s 80 kockums collins osztály exocet hdw scorpene tanin mm 40 f 7ni