2012.05.08
Sikeresen teljesítette az amerikai haditengerészet által vezetett teszteket a USS FORT WORTH (LCS 3) hadihajó. A Michigan-tó felületén április 30-tól május 4-ig zajlottak a próbák, melyeken a FREEDOM-osztályú egység jól szerepelt.
Négyévnyi fejlesztést követően Izraelben leszállították az első Arrow 2 Block 4-es légvédelmi rakétát. Az Arrow 1-es 12 évvel ezelőtt állt szolgálatba és legfőbb feladata a rövid- és közepes hatótávolságú ballisztikus rakéták elleni védelem. A két tonnás Arrow 1-et napjainkra felváltotta az 1,3 tonnás Arrow 2, ám a folyamatos fejlesztések ellenére 2-3 év múlva megjelenik a fele ekkora tömegű Arrow 3 is. Jelenleg mintegy 100 Arrow 2 rakéta van hadrendben, de a jövőben Tel-Aviv szeretné 200 darabra növelni az ellenrakéták mennyiségét. A megnövelt találati arányú Arrow 2 Block 4-es rakétákhoz egy továbbfejlesztett, nagyobb felderítési képességű (800-900 km-es az eredeti 500 km-hez képest) Elta EL/M-2080 Super Green Pine Block B radar is tartozik.
Finnország haditengerészete az olaszországi La Spezia-ban átvette az első KATANPAA-osztályú aknamentesítő hajóját. Az MHC KATANPAA (40) valamint másik két testvérhajója a PURUNPAA (41) és a VAHTERPAA (42) számára a Turku kikötője lesz majd az otthon. Hajótestük és felépítményük kompozit anyagokból készült, így a 52,45 méter hosszú, 9,47 méter széles és 3,15 méteres merüléssel rendelkező egységek vízkiszorítása 680 tonna. A vízfelszín alatti tárgyak felderítését a beépített Kongsberg EM-710 RD, valamint a vontatott amerikai gyártmányú Klein Associates Klein 5500-es szonárok teszik lehetővé. A hajók legfőbb feladata a partmenti vizek aknamentesítése lesz. Másodlagosan a tengerfenék feltérképezésben is részt fognak venni.
Ezen feladatok során a Kongsberg Hugin 1000 autonóm víz alatti járművét fogják alkalmazni, mely képes 4500 méteres mélységben is tevékenykedni. Hajónként két Hugin 1000-es és két vezetékes távirányítású Remus 100-as víz alatti jármű is a felszerelés részét képezi. A több mint négy méter hosszú, több mint 800 kg súlyú Hugin 1000-es oldalra néző szintetikus apertúrájú szonárjával képes a tengerfelszín felderítésére. A 41 kg-os Remus 100-as azonban csak 100 méteres mélységig képes lemerülni. A felderített aknák megsemmisítéshez szintén távirányítású víz alatti járművekkel juttatják el a robbanóanyagot. A dízel-elektromos meghajtású hajók legénysége 34 fős, hatótávolságuk 2400 km, legnagyobb sebességük 24 km/h.
Négy 155 mm-es GPS vezérlésű Excalibur gránátot lőtt ki a Raytheon Company egy dél-afrikai Denel G6 Rhino önjáró tarackból. A teszt célja az Excalibur/G6 páros pontosságának megállapítása volt. Ez igen jól sikerült, ugyanis a 38 km-re végrehajtott lövészet eredményeként maximum 5 méteres eltéréssel csapódtak be a gránátok. A 2007-ben hadrendbe állt Excalibur gránátok körkörös szórása egyébként maximum 6 méter szokott lenni.
Spanyolországban fontolgatják néhány hadihajó tartalékállományba helyezését a katonai kiadások csökkentése végett. A hat egységből álló SANTA MARIA-osztályú (helyben épített OLIVER HAZARD PERRY-osztály) F-80-as fregattok két hajója mellett a PRINCIPE DE ASTURIAS (R 11) könnyű repülőgép-hordozó kerülne tartalékba egy pár évre a tervek szerint. Becslések szerint a hordozó egy évben mintegy 40 millió eurót emészt fel a katonai kiadásokból. A spanyol védelmi költségvetés idén 8,84 %-al alacsonyabb mint a tavalyi, vagyis 6,3 milliárd euró nagyságú.
Egyesek szerint, ha a PRINCIPE DE ASTURIAS tartalékba kerülne, az egyet jelentene a kivonásával is, ugyanis a hajó 1988-ban állt szolgálatba és 2018-ig maradhatna hadrendbe. Azonban az ország gazdasági helyzete nem tenné lehetővé az újbóli szolgálatba állítást, mivel ehhez nagyobb összegek szükségeltetnének és az elemzők szerint ennek előteremtésére évekig nem lesz képes Spanyolország, így mire erre sor kerülhetne, a csekély hátralévő szolgálati idő miatt már nem érné meg végrehajtani. Azonban azt is meg kell említeni, hogy a JUAN CARLOS I partraszállást támogató helikopterhordozó az elkövetkező hónapokban lép majd szolgálatba és ennek fedélzetéről is lehetőség nyílik a spanyol Harrierek üzemeltetésére.
Indiában júliusban veszi majd kezdetét az eddigi próbákon több hiányosságot is felmutató NAMICA (Nag Missile Carrier) hazai fejlesztésű rakétás páncélvadász újabb tesztje. A szintén hazai fejlesztésű Nag irányított páncéltörő rakétákkal felfegyverzett járműnek most legfeljebb 15 tonnát szabad csak nyomnia, megbízhatóbbnak kell lenni az indítórendszernek, jobb képet kell biztosítani az irányzónak és a parancsnoknak, valamint az úszási próbák során is megbízhatóbban kell teljesítenie.
Repülés algériai Szu-30MKA-val.
NETARZENÁL GALÉRIA