2012. máj 18.

2012.05.18

írta: Netarzenál
2012.05.18

Dél-Korea kedden jelentette be vásárlási szándékát nyolc Sikorsky MH-60R Seahawk helikopterre, 18 T-700 GE 401C hajtóműre, valamint tartalék alkatrészre, logisztikai támogatásra és képzésre, nagyjából egy milliárd dollár értékben. Az ország részéről további vásárlási szándék jelzése is várható a jövőben, hiszen 24 Westland Lynx  Mk99-es helikopter lecserélése várható az elkövetkező években.

Hollandiában is új forgószárnyasok beszerzésén gondolkodnak. Jelenleg 11 CH-47D Chinook mellé hat újépítésű F variánst is rendeltek (ezek körül az első tavaly januárban már repült) és a távlati terveik között a meglévő D modellek F szintre történő modernizálás szerepel. Ezzel a megoldással az átépített helikopterek 2035-ig maradhatnának szolgálatban, míg ha a modernizálásuk helyett 11 új F Chinook-ot szereznek be, akkor a gépek 10 évvel tovább, vagyis 2045-ig repülhetnének.

Az új F változatok beszerzésének egyik legfőbb támogatója a holland védelmi miniszter, Hans Hillen. Számítása szerint ezzel a megoldással 250 millió euróval nagyobb lenne a kiadás, mint a régebbi gépek modernizálásával, azonban a jóval hosszabb szolgálati idő mindezt megtérülővé teszi.  A régebbi D modellek a védelmi miniszter ötlete szerint eladásra kerülnének.

Miután a katonák által támasztott követelményeket az Jakovlev Jak-130-as fegyveres változata, a Jak-131-es már papíron sem tudta teljesíteni, így más típust kell keresni eme feladatkör betöltésére. A 2020 után megjelenő gépről most még nem sokat tudni, azonban a vele szemben támasztott követelmények igencsak magasra teszik a lécet a tervezőknek. Kialakítása lopakodó jellemzőkkel fog bírni és a taktikai fegyverzet mellett képes kell hogy legyen nagyobb hatótávolságú fegyverek hordozására és indítására is. Rövid fel- és leszállási jellemzők mellett korszerű radarral és navigációs rendszerrel is rendelkeznie kell majd a Szuhoj Szu-25 SM váltótípusának, melyből eddig több mint 30 példány került már a légierő állományába és 2020-ig számuk eléri a 80-at.

Az Indiai Haditengerészet a 2004-ben 650 millió dollárért megrendelt 16 MIG-29K Fulcrum repülőgépekből 15 darabbal rendelkezik. A hiányzó egy MiG 2011. június 23-án járt szerencsétlenül Dél-Oroszországban. Az eddigi tapasztalatok alapján elégedettek a gépekkel.

Aláírásra került az a szerződés, melynek értelmében Indonézia 37 BMP-3F gyalogsági harcjárművet fog vásárolni Oroszországtól. A közelgő üzletkötésről épp egy hónapja lehetett hallani. Most már azt is tudni, hogy a beszerzés összértéke 114 millió dollár, amit az orosz állami hitelkeret segítségével sikerült előteremteni Jakartának. A páncélosok mellett ebben az összegben megtalálható még a karbantartás támogatása, a képzés és egy nem részletezett technológia transzfer is. Az első BMP-3F gyalogsági harcjárművek várhatólag 2013 júliusában már átadásra fognak kerülni.

Újabb exportmegrendelés előtt áll az olasz IVECO VBTP-MR páncélozott szállító harcjárművének Brazíliában gyártott változata a Guarani. A típus iránt egyre nagyobb érdeklődést mutat a szomszédos Argentína is. Tavaly októberben egy katonai delegáció már ellátogatott a Guarani majdani gyártását végző Sete Lagoas-i gyárba. Itt egyébként 2013-tól kezdődően évente körül belül 100 darab Guarani fog elkészülni 20 éven át, ugyanis Brazília 2044 darabot rendelt belőlük. Eddig több száz darab UT30-as távirányítású fegyverállványt rendeltek meg az Elbit Systems brazil leányvállalatától, az Aeroeletrônicatól 260 millió dollár értékben a páncélosok részére.

A 30 mm-es gépágyúval és 7,62 mm-es géppuskával ellátott UT30-as torony lehetőséget biztosít két Spike irányított páncéltörő rakéta indítására is, így a 6x6-os kerékképletű járművek komoly tűzerővel fognak rendelkezni. Az elkövetkező hetekben egy újabb argentin küldöttség fog ellátogatni Brazíliába, hogy az első körben beszerzendő 14 Guarani technikai és pénzügyi részleteiről tárgyaljon.  Brazília darabonként hozzávetőlegesen 2740000 dollárt fizet a licencben gyártott páncélosok darabjáért.

A szerdai bejegyzésben említett új-zélandi SH-2G Super Seasprite ügyben hallatta a hangját a gyártó Kaman és a helyi ellenzék is. A Kaman természetesen örülne, ha Új-Zélandra kerülne a 11 ex-ausztrál helikopter. Elmondásuk szerint a sárkányszerkezetekben majdnem 10000 repült óra van még. A megállapodástól számítva nagyjából egy év elteltével már átadásra is kerülhetnének a gépek.  Ennek hossza függhet attól is, hogy az Új-Zélandiak milyen egyéb módosításokat kérnének pl. a Maverick helyett a Penguin rakéta szerepeljen a gépek fegyverzetében. Az ellenzék szerint a helikopterek megvásárlása rossz döntés lenne, hiszen bizonyítottan hibák sokaságát rejti magában az SH-2G Super Seasprite. A gépeket leginkább olcsó, levetett ruhákhoz hasonlították, amiktől a gazdájuk kétségbeesve próbál megszabadulni.

NETARZENÁL GALÉRIA

TŰZ!!!

Srí Lankai Floggerek.

Denel AH-2A Rooivalk.

Douglas A-4N Skyhawk.

Bekötött ugrások egy Kawasaki C-1-esből.

Szólj hozzá

iveco kaman sikorsky fulcrum chinook seahawk jakovlev ch 47d mig 29k bmp 3f sh 2g seasprite mh 60r jak 131 vbtp mr guarani