2012. jún 01.

2012.06.01

írta: Netarzenál
2012.06.01

A légierő Wright-Patterson-i bázisán a Boeing Company segítségével kerül módosításra nyolc szaúd-arábiai F-15S Strike Eagle vadászbombázó. A gépek a 18,44 millió dolláros munkafolyamat végére felderítő képességgel fognak rendelkezni, melyet a Goodrich DB-110 felderítő konténerének integrációjával fognak megvalósítani 2013 harmadik negyedévének végéig. A BD-110-esben használt infravörös kamrák képesek 12000 méteres repülési magasság esetén 90-130 km-re lévő objektumokról is nagy felbontóképességgel rendelkező felvételek készítésre éjjel és nappal egyaránt. A BD-110-es alkalmazható kis és közepes magasságból is. A képek valósidőben továbbíthatók a földön települő kiértékelők számára, egy fedélzeti adatkapcsolati rendszeren keresztül, vagy tárolhatók a 96 GB-os szilárdtest memóriában.

Görögország légiereje négy Embraer EMB-145H AEW&C légtérellenőrzővel is részt vett a NATO líbiai Unified Protector hadműveletében. A 380. század állományában lévő gépek Líbia keleti régióját, Bengázi, Sirte és Miszráta környékét tartották szemmel 2011. március 27-től október végéig.  A görög gépek a hasonló feladatkörű a NATO, az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság vagy éppen Franciaország tulajdonában lévő AWACS gépekkel tökéletesen együtt tudtak működni repüléseik során, akárcsak a koalíció harci gépeivel. A EMB-145H tetejére szerelt svéd Saab Erieye radar kifejezetten jól szerepelt a hadművelet során, képes volt felderíteni és nyomon követni az alacsonyan szálló helikoptereket is.  A hadművelet idején az EMB-145H gépek a Kréta szigetén lévő Souda Bay légibázisról szálltak fel bevetéseikre, ezekből összese 168-at teljesítettek 880 órányi repülési idő alatt.

Az Egyesült Királyság Honvédelmi Minisztériuma várhatólag még ez év decemberében meghozza döntését a brit hadsereg AH-64D Apache Longbow Mk.I-es harci helikoptereinek esetleges korszerűsítéséről. Az AgustaWestland által licencben épített helikopterek a Block I-es szabványnak megfelelően készültek el, néhány sajátságos eltérést leszámítva.  Az esetleges korszerűsítés után a gépek a jelenleg legkorszerűbbnek számító Block III-as szintet érnék el. Elképzelhető, hogy a döntés megszületése ellenére a Block III-asok amerikai szénszálas rotorlapátjai mégsem kerülnek majd felszerelésre a brit Apache helikopterekre, mivel a BERP-IV [British Experimental Rotor Programme - Brit Kisérleti Rotor Program] keretében már 2007-ben kifejlesztettek egy hasonló rotorlapátot, azonban ennek használatba vételét finanszírozási gondok akadályozták meg. Ellenben a program eredményeként létrejött lapátok felszerelésre kerültek az AW101 Merlin Mk.III-as helikopterekre.

Július 14-ig eldőlhet a közös francia-brit UCAV projekt sorsa. A két ország közötti megállapodás ez év elején született meg, azonban Franciaországban az új kormány felülvizsgálja az elődje idején meghozott döntéseket. Mindezt az új honvédelmi miniszter, Jean-Yves Le Drian jelentette be szerdai beszédében. A tervek szerint a Dassault Aviation és a brit BAE Systems 2020-ig egy a felderítésen túl harci feladatok végrehajtására is képes gépet, valamint 2030-ig egy pilóta nélküli vadászgép prototípusát készítené el.

NETARZENÁL GALÉRIA

A brit HMS PORTLAND fregatt.

Orosz Aero L-39C Albatrosz.

Olasz Agusta A-129CBT Manguszták.

Dassault Super Etendard.

Boeing EA-18G Growler.

Szólj hozzá

saab eagle apache strike embraer ah 64d agustawestland longbow aew&c goodrich db 110 f 15s emb 145h erieye mk.i berp iv