2012. júl 03.

2012.07.03

írta: Netarzenál
2012.07.03

Az ausztrál kormány újabb aknavédelemmel ellátott páncélozott szállító járműveket vásárol. A helyi építésű Buhsmaster-ből most további 214 darabot rendeltek meg a Thales Australia-tól.

Kuvait 300 darab AGM-114R3 Hellfire II irányított rakétát vásárolna meg az Egyesült Államoktól. A fegyverek mellé tartalék alkatrészeket, képzést és logisztikai támogatást is kérnek, így a végösszeg 49 millió dollár körül lehet.

Június 27-én először repült külső fegyvertartó pilonokkal és fegyverzettel a szárnya alatt az F-35C.  A Lightning II-es haditengerészeti változatának nagyobb felületű szárnya van, mint az A, vagy a B verziónak. A CF-1-es külső függesztési pontjaira ez alkalommal AIM-9X Sidewinder légiharc-rakéták voltak felszerelve.

Indonéziában 8-9 hónapnyi várakozás után letettek arról a tervüktől, hogy Hollandiából szerezzenek be Leopard 2-es harckocsikat. A 280 millió dolláros üzlet meghiúsulását a holland parlamentben kisebbségben lévő kormány, valamint a többségben lévő ellenzék vitájának lehet betudni. A kormány a harckocsik eladásából befolyó összegből pilóta nélküli repülőgépeket szeretett volna beszerezni. Azonban az ellenzék Jakarta emberi jogokat sértő megmozdulásaira hivatkozva megakadályozta a 100 darab páncélos eladását. Így hasonló mennyiségű és típusú harckocsit Németországból szerzi be az ázsiai ország, nagyjából hasonló áron. Az első 15 Leopard 2-es még ez év októberében meg fog érkezni.

Egy újabb kísérleti üzemanyaggal kezdtek vizsgálatokat az floridai Eglin támaszponton a múlt héten. Az első felszállásra június 28-án került sor, amint egy A-10C Thunderbolt II -es csatarepülőgép hajtott végre, tartályaiban egy fából, papírból, vagy a fűből egyaránt kivonható ATJ (alcohol-to-jet) származékkal kevert JP-8-as üzemanyaggal. Az eddigi tesztek során a gép repülési jellemzőiben nem észleltek változásokat. Ez egyébként már harmadik szintetikus üzemanyag keverék, amit kipróbálnak, eddig az algákból nyert és a kőszénből, földgázból előállított anyagokkal folytattak biztató eredményeket hozó vizsgálatokat. Az A-10-es ideális erre a feladatra is, hiszen üzemanyagrendszere lehetővé teszi, hogy két hajtóműve két külön üzemanyaggal működjön egyidejűleg.

Elképzelhető, hogy hamarosan változás fog beállni az amerikai partmenti hadihajók legénységi létszámában. A modern, nagyfokú automatizálás miatt eredetileg 40 fős alapszemélyzetű LCS-k tengeri próbáinál hamar kiderült, a legénység létszáma bizony alaposan alá lett becsülve a hajózás közben felmerülő feladatokhoz.  A Lockheed Martin által épített FREEDOM-osztályra (LCS 1) már el is készültek a tervek, így további 20 fő nyerhet elhelyezést a hajókon. Az esetleges, sokak szerint lényeges módosítást még jóvá kell hagynia a haditengerészet vezetésének. Így ugyanis 50 %-al emelkedni fognak a személyzetre fordítandó kiadások, 50%-al viszont csökkenhet a tengeren tölthető idő, vagy az ellátóhajóval történő találkozások ideje. A megnövekedett legénységi létszám mellett állítólag még biztosított a szabadon csereberélhető rendszermodulok 15-25 főnyi kezelőszemélyzetének elhelyezése.

Egy újabb érdekes tény látott napvilágot a falklandi háború 30. évfordulóján. Az Egyesült Államok akkori elnöke Ronald Reagan és kabinetje egy titkos tervet dolgozott ki arra az esetre, ha a Margaret Thatcher által vezetett Nagy-Britannia nehéz helyzetbe kerülne az argentinok elleni harcban. És, hogy mit értettek nehéz helyzet alatt? Hát a két brit hordozó a HMS HERMES, vagy a HMS INVINCIBLE elsüllyesztését, vagy a harcból történő tartós kiválást harci behatás következtében. A konfliktusban magát semlegesként feltüntető Washington – bár jelentős fegyvereladással támogatta Londont - nagyobb segítséget is biztosított volna, ebben a szövetségese számára kellemetlenné váló helyzetben.

Mégpedig egy repülőgép-hordozót, igaz nem egy nagyot, hanem „csak” egy kisebbet, a tengerészgyalogság USS IWO JIMA (LPH 2) helikopterhordozóját. A 18474 tonnás maximális vízkiszorítású egység bár elsősorban a partraszállások segítésére készült 25 helikopteres repülőegységével, képes volt a sugárhajtású Harrier gépek üzemeltetésére is. A HMS HERMES, vagy a HMS INVINCIBLE esetleges elvesztése esetén az IWO JIMA nyugalmazott és szerződött, a hajó rendszereihez értő amerikai tengerészekből álló legénységgel került volna bérbeadásra Nagy-Britannia számára, így Londonnak a legénység csak egy kis, ám a repülőeszközök üzemeltetése miatt rendkívül fontos személyzetét kellett volna biztosítania.

Ha ez a terv megvalósult volna, még akkor is kérdésessé vált volna az amerikai hajó bevethetőségének az ideje, mivel az amerikai legénység összeszedés, gyakorlatba hozása angol társaikkal együtt jelentős időt vett volna igénybe. Továbbá az sem mellékes szempont, hogy ha az argentinok képesek lettek volna egy hordozó tengerfenékre küldésére, mi garantálta volna, hogy nem lesznek képesek még egyet elsüllyeszteni és azt, hogy az ne az IWO JIMA legyen? Az amerikai hadihajó elsüllyesztése és az amerikai tengerészek halála akár komoly politikai vitát is okozhatott volna a háború elhúzódása mellett.

Szinte azonnal, ahogy a repülési tilalom feloldásra került, máris újra hallani lehetett az MQ-8B Fire Scout robothelikopterekről. Június 29-én ugyanis négy Northrop Grumman MQ-8B települt a USS KLAKRING (FFG 42) OLIVER HAZARD PERRY-osztályú fregattra. Ez a mennyiség az eddigi rekord a típus történetében. A hajó aznap indult el Mayport-ból az afrikai kontinens nyugati partvonala mentén teljesítendő bevetésére.  A hat hónaposra tervezett út során két robothelikopter napi 12 órán át tartó egyidejű alkalmazhatóságát fogják vizsgálni éles körülmények között.

Nigériában a július 6-án kezdődő Hadsereg Napja ünnepségsorozat fénypontja az első hazai gyártású aknavédelemmel ellátott páncélozott szállító harcjármű bemutatása lesz.  A Proforce Limited által gyártott PF1-es 4x4-es kerékképletű, a vezetőn és a parancsnokon kívül 10 katona szállításra képes. Fegyverzetét egy 7,62 mm-es géppuska alkotja. A hadsereg részére kidolgozták a rakétahordozó, a parancsnoki és az egészségügyi változatokat is, míg egy további modifikáció a rendőrség igénye szerint került kialakításra. Páncélzata 30 méteren túlról biztosít védelmet a NATO szabvány 7,62x51-es lövedékek ellen (STANAG 4569 Level 1).

A jármű aknák elleni védelme a STANAG 4569 Level 2b előírásnak fele meg, vagyis egy 6 kg-os harckocsiakna robbanása ellen nyújt védelmet. A 7850 kg-os PF1-es mozgatásáról egy 218 lóerős 4,8 literes MTU 4R 106 Td21 turbódízel motor gondoskodik, mely lehetővé teszi a 110 km/h-s sebesség elérését is.  A számítások szerint egy helyi gyártású jármű 30%-as olcsóbb, mint bármelyik külföldről megvásárolt. Az afrikai országban egy másik cég is mozgolódik az aknavédelemmel ellátott páncélozott szállító harcjárművek piacán. A Mekahog licenc alapján fog dél-afrikai járműveket gyártani Nigériában a következő évtől kezdődően és első járművüket 2014-ben fogják átadni a hadsereg részére.

Tegnap, vagyis június 2-án hétfőn délután tengerbe zuhant a Francia Haditengerészet CHARLES DE GAULLE (R 91) repülőgép-hordozójáról felszállt egyik Dassault Rafale M repülőgépe, a spanyol partok közelében. A gép a Földközi-tenger felett folytatott közös kiképzőrepülést egy amerikai F/A-18 Hornettel, mely a USS DWIGHT D.EISENHOWER (CVN 69) repülőgép-hordozóról szállt fel. A manőverező légiharcot sikeres katapultálással befejező 12F századba tartozó pilótát a NAVY HS-5-ös századának helikoptere mentette ki a tengerből és szállította a CHARLES DE GAULLE fedélzetére.

Jelentős üvegkárokat szenvedett Brazíliában a Legfelsőbb Bíróság épülete, valamint az Elnöki Palota. Vasárnap ugyanis a légierő 1. „Jaguár” századának Dassault Mirage 2000-es géppárja egy ünnepség keretén belül, túl nagy sebességre gyorsult fel alacsony magasságban. A bíróságon több mint 40 ablak tört be és további 25 üvege repedt meg, míg a palotában 28 ablak ment tönkre. Az eset kivizsgálást megkezdték, az okoz kárért a légierő elnézést kért és bejelentette, hogy állja a helyreállítások költségét. Videó az esetről.

Június 30-án három alkalommal is riasztásra kerültek török F-16-osok az ország határát megközelítő szíriai helikopterek miatt. A készültségben lévő vadászok az Incirlik és a Batman légibázisról szálltak fel a határt Hatay és Mardin tartományoknál megközelítő, de át nem repülő forgószárnyasok miatt.

NETARZENÁL GALÉRIA

Douglas RB-66C Destroyer: 1., 2.

Szólj hozzá

2 2) Limited USS F-35C Buhsmaster AGM-114R3 Leopard A-10C IWO JIMA (LPH MQ-8B Fire Scout Proforce PF1 ATJ FREEDOM-osztály