2012. júl 12.

2012.07.12

írta: Netarzenál
2012.07.12

Az Airbus Military Sevilla-i gyárában megkezdték az első török megrendelésre készülő A400M teherszálló végszerelését.  A gépet 2013-ban veszi majd át a légierő, mely a jelenlegi tervek szerint 10 A400M-et fog hadrendben tartani. Ez a gép a sorozatgyártású példányok közül már a harmadik, az első kettő Franciaországban kezdi majd meg katonai szolgálatát, várhatóan jövőre.

Egy, egyhajtóműves 2,5 tonnás könnyűhelikopter kifejlesztéséről írt alá együttműködési megállapodást az AgustaWestland és a Russian Helicopters Farnborough-ban kedden. Ez az első alkalom, amikor egy nyugati és egy orosz cég arról állapodott meg, hogy egy új helikoptert fejlesztenek ki. A civil piacra készült változat első felszállásának dátumát 2015-re tűzték ki.

Sikeresen végrehajtotta első repülését egy MBDA Marte MK2/S hajók elleni rakétával a szárnya alatt, a tengeri járőrfeladatokra átalakított Airbus Military C295-ös. A 310 kg súlyú és 3,85 méter hosszú rakéta alaposan kibővítheti az eddig csak a tengeralattjárók elleni fegyverrel, az Mk46-os torpedóval ellátott C295-ös feladatkörét. Az MBDA Marte MK2/S hajók elleni rakéta megtalálható az AW-101 és az NH-90 haditengerészeti helikopterek fegyverzetében is. Fotók az eseményről: 1., 2.

A Boeing mesai üzemébe megérkezett az első újépítésű AH-64D Block III-as Apache harci helikopter törzsrésze. A legkorszerűbb Block III-asokat eddig csak a Block II-esek átépítésével hozták létre, de a dél-koreai Korea Aerospace Industries által leszállított géptörzs segítségével a következő évben levegőbe emelkedhet az első, eredetileg is ennek a változatnak épült harci helikopter. Az új törzs tartalmaz egy sor apró, de jelentős változást, így például nagyobb hely áll rendelkezésre a pilótafülke két oldalán található elektronikai rekeszekben, a modernebb fedélzeti rendszerek számára.

Július 7-én a Boeing Seattle-ben található létesítményéből felszállva kezdetét vette az indiai megrendelésre épített P-8I Neptunusz tengeri járőrgép tesztprogramja. Az alapvető repülési tulajdonságok ellenőrzését követően a gép egy 3 óra és 49 perces repülés után fogott újra talajt. Az eddig megrendelt nyolc Neptunuszból az első 2013-ban kerül majd átadása az indiai haditengerészet számára.

A tervezett időpont előtt és költséghatár alatt kerültek modernizálásra az amerikai hadsereg Dél-Koreában állomásozó erőinek Bradley A3 gyalogsági harcjárművei. A városi harc követelményeinek eleget tevő BUSK III (Bradley Urban Survivability Kit III) átépítést a BAE Systems végezte el mind a 236 Bradley-n, az előzetesen tervezethez képes egy hónappal gyorsabban és 700000 dollárral, vagyis 20%-al olcsóbban. A következő BUSK III-as modernizálásra kerülő Bradley-k a Colorado-i Fort Carson-ban állomásázó 4. Gyalogos Hadosztály járművei lesznek.

Július 7 és 10 között az amerikai haditengerészet Személyzet Nélküli Harci Légi Rendszer fejlesztését végző programiroda csapata szoftvereket tesztelt a USS HARRY S. TRUMAN (CVN 75) repülőgép-hordozó fedélzetén. A 37 főből álló csoport az X-47B és a hordozó közötti kommunikációt segítő programokat ellenőrizte, majdani felhasználási területén. A pilóta nélküli repülőgépet egy átalakított Air King helyettesítette a próbák alatt.

Norvégia déli részén, Stavanger közelében található egyik fjord vize egy igazán ritka repülőgépet rejtett. A 8L+FH lajstromú, a második világháborúban használt Heinkel He-115-ös kétmotoros hidroplán kiemeléséig 36 méteres mélységben tartózkodott 1942. december 29-e óta, amikor is szerencsétlenül járt egy leszállás során. Az eltelt évtizedeket eléggé jó állapotban vészelte át a hideg vízben és az alacsony oxigéntartalmú iszapban, így a remények szerint kiemelését követő pár év elteltével akár repülőképes állapotba is hozható. A Heinkel He-115-ösből mintegy 300 példány épült meg.

Hétfőn kiképzőrepülés során probléma lépett fel az egyik hajtómű tengelyénél, egy tengerészgyalogos MV-22B Osprey billenőrotoros gépen. A délutáni repülést a gép a Wilmington a nemzetközi repülőtéren egy sikeres kényszerleszállással fejezte be.

A típus egyébként lassan kezdi bizonyítani több feladatra történő alkalmazhatóságát is, ugyanis a haditengerészet részére már két, eddig nem használt szerepkörben is bemutatkozott. A USS ABRAHAM LINCOLN (CVN 72) fedélzetén a C-2 Greyhound szállítógépek feladatát vette át a tengerészgyalogság egyik gépe és szállított ellátmányt a hajó fedélzetére. Június 6-án viszont 11,5 órát repült egy MV-22B, ugyanis az USA keleti partjainál haladó USS WYOMING (SSBN 742) OHIO-osztályú ballisztikus rakéta hordozó tengeralattjáró fedélzetéről kellett evakuálni egy sérült tengerészt. Ezen repülés során természetesen légi utántöltést alkalmaztak. A jövőben talán a tartálygép feladatkör lesz majd az első, amivel bővülni fog a gép által ellátható feladatkörök csoportja, de a Boeing és a Thales is dolgozik egy projekten, melynek célja, hogy a billenőrotoros gépből egy radargépet hozzanak létre, hasonlót mint a brit haderőben szolgáló Sea King AEW2/AEW5.

NETARZENÁL GALÉRIA

Rafale-ok Párizs felett: 1., 2.

Szólj hozzá

Block A3 Military III Airbus A400M C295 MV-22B Osprey MBDA Marte MK2/S AH-64D Apache P-8I Neptunusz Bradley Heinkel He-115 X-47B