2012. aug 25.

2012.08.25

írta: Netarzenál
2012.08.25

Jelenleg a világ leghosszabb ideje működő, egy ugyanazon típust készítő gyártósora a Lockheed Martin mariettai üzemében található, ahol immár lassan 50 éve készülnek a C-130-as Hercules teherszállító különféle változatai. Csakhogy a típus legújabb J változata iránt 2011-től kezdődően jelentősen, mintegy egyharmadával visszaesett a beérkező megrendelések száma. Mindezt a vezetés is észlelte és rögtön tettek is lépéseket a típus jövőjének biztosítása érdekében.

A még mindig csak tervezőasztalon létező C-130XJ és SC-130J Sea Herc gépek eddig még nem hozták meg a várva várt új rendeléseket. A kép minél jobb szemléltetéséhez jöjjön néhány gyártási adat mariettai gyár termelésének csökkenéséről. 2011-ben még 36 Hercules készült el itt, ebben az évben viszont már csak 32 gép gördül ki a szerelőcsarnokból. 2013-tól kezdődően évente 24 Hercules elkészítésével számolnak, mindezt úgy, hogy a gép, illetve kategóriája iránt van kereslet a piacon, csakhogy a legtöbb állam megpróbálja a már meglevő Hercules-eit modernizálni, élettartam-meghosszabbítás után tovább használni a kisebb kiadások végett.

Idén szeptemberben lesz öt éve annak, hogy éles bevetéseket hajt végre a Bell-Boeing MV-22B Osprey billenőrotoros gép. A hosszú fejlesztési idő és a számos probléma után azonban kijelenthető, egy olyan típus került a katonák kezébe, amely jelentős hatást gyakorolt a katonai gondolkodásra. A gép helikoptereket felülmúló sebessége és hatótávolsága rengetegszer jelentett kiaknázható előnyt az Irakban és Afganisztánban folyó hadműveletek alatt. Irakban például nem egy alkalommal szelték át az országot légi utántöltés nélkül is a gépek, egy-egy személy-és teherszállító feladat végrehajtása során, erre a helikopterek bizony képtelenek lettek volna, míg a szállítógépek nem tudtak volna olyan kis helyen landolni és felszállni, mint a katonai konvertiplán.

Az MV-22B hatótávolsága és gyorsasága szinték jól jött akkor, amikor az amerikai kivonulás megkezdődött és kevesebb katonai bázis volt megtalálható Irak területén, azonban az iraki hadsereg még rászorult az USA haderőinek segítségére. A csapatok nagy távolságban is gyorsan végrehajtható mozgatásának képessége ugyanolyan jelenlétet tett lehetővé az irakiak mellett, mintha nagyobb számú amerikai haderő lenne jelen az országban. Afganisztánban szintén jól jöttek az Osprey gépek képességei az amerikai és koalíciós erők támogatása során. Itt a tálibok rádió és műholdas telefonok segítségével figyelőhálózatot hoztak létre, mely a fontosabb tálib bázisok környékén tartotta szemmel a helikopterek mozgását. Ezeket könnyű volt szabad szemmel is nyomon követni, hiszen általában a földről is jól látható magasságban repültek.

Persze a koalíciós erők rádiótechnikai lehallgatói is figyelték az adásokat és egy idő után már jól ismerték a tálibok által a különféle helikoptertípusoknak adott neveket, például a CH-53 Super Stallion, mint kövér tehén szerepelt az észlelést követő adásokban. Az MV-22B-k viszont nem szerepeltek ezekben az észlelésekben, hiszen repülési magasságuk miatt a tálib figyelők nem észlelték a gépeket. A rajtaütések során a gép vezérlőrendszerében egy új szoftver is bemutatkozott, ez az előre beállított irányból, a lehető legnagyobb megközelítési sebességet tartva tette lehetővé a leszállóhely megközelítését. Míg az ilyen feladatokban használt forgószárnyasok sérüléseket és néha veszteségeket is szenvedtek a tálibok tűz- és rakétafegyveritől, addig az Osprey-k esetében csak néhány lövedék ütötte lyuk volt ez elhárítótűz eredménye.

Az orosz ejtőernyős alakulatok a szeptemberben kezdődő Kavkaz 2012-es hadgyakorlaton már használni fogják az új 2B32 NONA-M1 félautomata 120 mm-es aknavetőket. Az ötfős kezelőszemélyzetet igénylő NONA-M1 a tavalyi év végén került a csapatokhoz. Bármely meglévő 120 mm-es aknagránát kilövésére képes, lőtávolsága 200-tól 12800 méterig terjed. Az 507 kg-os aknavető járművel 80 km/h-ig vontatható, illetve szétszedve állatokra is málházható, de ilyen állapotban akár katonák által is szállíthatóvá válik, tűzgyorsasága eléri a 70 lövés/perces értéket is.

Finnország 1,7 millió dollárért vásárolt újabb 39 darab Platt MR550 géppuskatornyot az ausztrál gyártótól. Az ország az MR550-est az RG32M MRAP-jein alkalmazza. Finnország ezt megelőzően még 2011-ben rendelt meg 10 Platt MR550 géppuskatornyot. A finn hadsereg az RG32M-jein az NSZV és ITKK 96 12,7 mm-es nehézgéppuskákat illetve és PKM 7,62 mm-es géppuskákat alkalmazza a Platt MR550 toronyba szerelve, bár a 400 kilogrammos torony lehetőséget biztosít az M2HB 12,7 mm-es nehézgéppuska, az Mk 19, vagy HK 40 mm-es gránátvetők, a MAG-58/M240 7,62 mm-es géppuskák és a Minimi/M249 5.56 mm-es golyószórók alkalmazásához is. A beszerelt fegyver csőemelkedésére +60 fok és -30 fok között van lehetőség.

NETARZENÁL GALÉRIA

Holland WALRUS-osztályú tengeralattjárók: 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8.

Korea Aerospace T-50B Golden Eagle: 1., 2., 3., 4., 5.

T-2E Buckeye: 1., 2., 3.

Görög Corsair-ek: 1., 2.

Szólj hozzá

Martin Sea Lockheed MV-22B Osprey Bell-Boeing C-130XJ SC-130J Herc 2B32 NONA-M1 Platt MR550