2012. sze 05.

2012.09.05

írta: Netarzenál
2012.09.05

Július 14-én jött el az a pillanat, amikor a kommunikációs átjátszóállomás szerepkörben alkalmazott három E-11A teljesítette a 3000. repülést. A Bombardier Global Express BD-700-as gép átalakításával létrejött E-11A-k, most már három, hasonló feladatkört betöltő EQ-4B Block 20 Global Hawk-kal közösen 2013-ig maradnak Afganisztánban.

Ma szintén szóba kerül a lengyel PZL-Swidnik helikoptergyártó, ugyanis egy a tengeri hadviselés körülményeihez igazított gép, a W-3PL/N fejlesztésének megkezdését jelentették be.  A forgószárnyas a W-3PL Gluszec többcélú helikopteren fog alapulni, de a tengeri mentőfeladatokra kialakított W-3 Anaconda-val szerzett tapasztalatokat is fel fogják használni a megalkotás során. A W-3PL/N fedélzetén radar, infravörös érzékelők, szonárbóják és merülőszonár segíti majd a felszíni és vízfelszín alatti célok felderítését. A megsemmisítésüket rakéták, torpedók és csöves tűzfegyverek végezhetik. A helikopter az erősebb áttervezett futómű mellett összehajtható rotort és vízre történő leszállás esetére felfújódó úszókat kap.

Nyolc nagysebességgel haladó járművet semmisítettek meg a 20 kg-os tömegű MBDA GBU-44/E Viper Strike irányított bombákkal egy teszt során. A félaktív lézeres és műholdas irányítással is rendelkező fegyverek egy átalakított Cessna Caravan gépről kerültek leoldásra a kétnapos próba idején, a White Sands lőtéren.

Az F-35A változat után befejezték a B variánssal végzett, repülés közbeni hajtómű-újraindítási teszteket is. Ezek elengedhetetlenül fontosak a nagy állásszöggel végrehajtott repülések előtt, mivel ezek alatt könnyedén előfordulhat az F135-ös hajtómű leállása. Légiharc közben a repülőgépek gyakran ilyen repülési helyzetekbe kényszerülnek. Ezeket a próbákat a BF-2-es Lightning II-es hajtotta végre egy F/A-18-as kíséretében. Különféle magasságokban összesen 27 alkalommal állították le, majd indították újra az F-35B hajtóművét a tesztek ideje alatt. A munkát segítette az F-35A-val szerzett ilyen jellegű adatok kiértékelés és elemzése is. A nagy állásszöggel végzett repüléseket pár hónap múlva, már a következő évben kezdik le az F-35-ösökkel.

Kínában is sikerrel fejezték be a K-8 Karakorum sugárhajtású kiképzőgéppel a 4000 méteres tengerszint feletti magasságon végzett próbákat. Eddig a típust és fel-, valamint leszállási és repülési jellemzőit csak 1500 méteres magasság alatt fekvő repülőtereken próbálták ki. Most hat alkalommal végeztek repüléseket egy 4058 méteres magasságban fekvő repülőtéren kínai és külföldi pilóták, függesztmények nélkül, 50 és 100%-os üzemanyag mennyiséggel feltöltött gépeikkel.

Jelen lesz a szeptember 11-től 16-ig tartó ILA Berlin Air Show szereplői között az Airbus Military A400M Atlas tehergépe. A tervek szerint a gép a statikus soron és a repülőprogramban is látható lesz, ugyanis szeptember első napjaiban már tesztelték a Europrop International TP400-D6-os hajtóműveken alkalmazni kívánt módosítást, miáltal megakadályozni szereznék, hogy a hajtómű olajába újból fémforgácsok kerüljenek.

NETARZENÁL GALÉRIA

AH-64 Apache hazafelé indul Afganisztánból: 1., 2., 3., 4., 5.

Szólj hozzá

Military Viper Lightning Airbus A400M F-35B MBDA Strike International Atlas E-11A PZL-Swidnik W-3PL/N GBU-44/E K-8 Karakorum Europrop TP400-D6