2012. sze 18.

2012.09.18

írta: Netarzenál
2012.09.18

Nem egész egy év alatt megduplázták a repült időt az MC-12 Liberty gépek. A típus tavaly év vége felé érte el a 50000. levegőben töltött órát, most pedig alig három évvel az első MC-12-es Afganisztánba érkezésétől számítva szeptember 11-én teljesítették a 100000-et is.

India legrosszabb fegyverbeszerzése lehet a VIKRAMADITYA hordozó megvásárlása. A 44500 tonnás hordozón a tengeri tesztek alatt a meghajtást biztosító nyolc kazánból hét vált használhatatlanná a nagy sebességű próba alatt. Így az idén december 4-ére tervezett átadási dátum már nem lesz tartható, mivel a helyreállítás akár 10 hónapot is igénybe vehet. A néhai ADMIRAL GORSKOV felújításáról még 2004 januárjában állapodtak meg a felek, ami lassan már 10 éve történt és az azóta eltelt idő alatt a hordozó még mindig nem állt szolgálatba…

Már 2015-től megkezdődhet a F/A-18E/F Super Hornet-ek pilótafülkéinek ellátása a nagyméretű kijelzőkkel a Boeing szerint. Ennek a módosításnak egyik fontos eleme a Type-4-es új fedélzeti számítógép is. Azonban eddig a flotta vezetése még nem döntött semmit sem a meglévő Super Hornetek ez irányú fejlesztéséről.

Az F-16-osok modernizációjához kifejlesztett SABR (Scalable Agile Beam Radar) radarját próbálja meg még kelendőbbé tenni a Northrop Grumman. A vállalat alelnöke, Joe Ensor tegnap egy konferencián kijelentette, a SABR beszerelése bármelyik F-16 C/D verzióba mindössze egy nap alatt megvalósulhat, mivel annak hűtési és elektromos igénye az eddig alkalmazott APG-68-éval megegyezik. A mondandó időzítése szinte tökéletes, hiszen az USAF novemberben hozza meg döntését a Fighting Falcon-ok korszerűsítését illetőleg. A SABR radarral 17 légi tesztet hajtottak végre egy F-16-osba építve.

Még az év vége előtt át szeretné adni az első elkészült Szuhoj Szu-30SM vadászbombázót az Irkut Repülőgépgyár. A típus 30 példányáról szóló szerződés idén márciusban került aláírásra, ám Moszkva megpróbálja megsürgetni a gépek leszállítását. A hírek szerint az elsőnek elkészülő Szu-30SM már a végszerelésen tartózkodik.

Bár júniusban még úgy tűnt minden rendben van a SAN ANTONIO-osztályú USS ANCHORAGE (LDP 23) partraszállító hajóval, azonban az egység haditengerészet általi átvétel mégis halasztását szenvedett. Történt ugyanis, hogy az egyik testvérhajó, a SOMERSET építésénél szakszerűtlenül beszerelt csavarokra lettek figyelmesek az Avondale Hajógyár ellenőrei a meghajtó rendszert a hajótesthez rögzítő résznél. Nosza, rögtön átfogó ellenőrzést rendeltek el az összes SAN ANTONIO-osztályú egységen és nem hiába, ugyanis az ANCHORAGE gépházában szintén hasonló hiba került felderítésre. A 361 megvizsgált csavarból 278 volt megfelelő. A probléma orvoslása augusztus végéig tartott, majd jöhettek az újabb próbák. A USS ANCHORAGE (LDP 23) végül szeptember 17-én került átvételre, két hónapos csúszást követően.

Eldöntötte az amerikai haditengerészet, hogy a félaktív lézerirányítású APKWS rakétákkal kell felfegyverezni a távirányítású MQ-8B Fire Scout robothelikoptereket. Az integrációs munkákat a rakéta irányítórészének gyártója, a BAE Systems segíti majd.

Kivonásra kerül Nagy-Britanniában a flotta Goalkeeper közelkörzeti légvédelmi rendszere. A 7 csövű, 30 mm-es GAU-8/A Avenger (az A-10-es csatarepülőről ismert) radar és optikai vezérlésű gépágyúkból 15 darabot szereztek be a Royal Navy hajóinak légvédelmének megerősítésére 1984-től kezdődően a Hollandse Signaalapparaten (ma Thales Nederland) cégtől. A 15 Goalkeeper-ből egy a szárazföldi kiképzést szolgálta, hajónként egy-egy került a Type 22-es BROADSWORD-osztályú fregattok harmadiknak gyártott, négy egységet számláló (HMS CORNWALL -F 99, HMS CUMBERLAND -F 85, HMS CAMPBELTOWN -F 86 és HMS CHATHAM -F 87 - ezen egységek eladás egyébként fontóra került Brazília számára) csoportjára.

Hajónként kettőt kapott az ALBION-osztályú partraszállító hajóosztály két egysége (HMS ALBION -L 14, HMS BULWARK -L 15),  valamint hármat-hármat két INIVINCIBLE-osztályú hordozó (HMS INIVINCIBLE-R 05, HMS ILLUSTRIOUS –R 06) Azonban, mivel a Type 22-es fregattok és az INIVINCIBLE is kivonásra került, valamint 2014-től az ILLUSTRIOUS is nyugdíjba vonul, már csak a ALBION-okon lesz megtalálható a Goalkeeper és így már túl nagy kiadással járna a további hadrendben tartása a londoni döntéshozók szerint.

Szeptember 15-én a skóciai Leuchars légibázison a Brit Királyi Légerő újra felállította a legutóbb 2010-ben feloszlatott 1. repülőszázadát. Az egység akkor a BAE Systems Harrier GR.9-es kivonása miatt került megszüntetésre, most azonban a negyedik frontvonalbeli egységként fogja repülni a Eurofighter Typhoon gépeket. A század feladata a szintén itt települő 6. repülőszázaddal együtt az északi ország- és tengerrész feletti légtér védelme lesz. Az alakulatot először még 1912-ben, azaz 100 évvel ezelőtt hozták létre.

NETARZENÁL GALÉRIA

Csúcsforgalom a fedélzeten: régen és most.

B-26K Marauder: 1., 2.

Szólj hozzá

23) USS Szuhoj ANCHORAGE (LDP MQ-8B Fire Scout MC-12 Liberty VIKRAMADITYA SABR Szu-30SM APKWS Goalkeeper