2012.10.03
Kisebb nézeteltérés alakult ki az USA és Franciaország között. Az európai állam még 2010-ben rendelte meg a négy E-3F AWACS légtérfelderítő modernizálást 466 millió dollár értékben. A munkálatok során az E-3F-ek új számítógépeket, adattárolókat, kezelőfelületet és szoftvereket is kapnak. Így a francia gépek hasonló képességekkel fognak rendelkezni, mint a legfejlettebb amerikai társaik. A bürokrácia azonban közbeszólt, így a számítógépekre telepítendő programok jóval kevesebbet fognak nyújtani, mint ami a megállapodásban szerepelt. A túl titkosnak tartott programok átadásától történő elzárkózáson felül az amerikaiak 5 millió dollárral kérnének többet az elvégzett munkákért, mint az a szerződésben szerepel.
Az újjáépítési költségek minél alacsonyabban tartása végett a tűzesetben megsérült USS MIAMI (SSN 755) tengeralattjárót, a nemrégiben kivont USS MEMPHIS (SSN 691) további felhasználására alkalmasnak talált alkatrészeivel fogják rendbe hozni. A MEMPHIS-t tavaly április 7-én küldték nyugdíjba. A 33 évet becsülettel leszolgált LOS ANGELES-osztályú egység ez idő alatt 1,4 millió tengeri mérföldet, azaz majd 2600000 km-t tett meg. Legutolsó útja 2011. március 2-án ért véget.
Szeptember helyett csak októberben, pontosabban 2-án került átadásra a francia Védelmi Közbeszerzési Hivatal (Direction Générale de l'Armement -DGA) számára a C137-es Dassault Rafale C vadászbombázó. Az F3-04T szériájú gépben már a Thales RBE2 (Radar a Balayage Electronique 2) AESA antennájú rádiólokátora található meg. A C137-esen az üzembiztosabb, kevesebb karbantartást igénylő, elődjeit messze felülmúló képességekkel rendelkező radaron kívül továbbfejlesztett DDM-NG rakétaindítást detektor, valamint a pilótafülke előtt új FSO (Front Sector Optronics) infravörös képalkotó kamera rendszer is megtalálható. A Párizs által megrendelt 180 különféle Rafale-ból eddig 111 került átadásra, ezek közül 36 haditengerészeti M, 37 együléses szárazföldi C és 38 kétüléses szárazföldi B verziójú. A jelenleg legkorszerűbb F3-04T változatból 60 darabra szóló megrendelés született és ez a változat 2013 közepén válik bevethetővé.
2015 helyett már szeptember 28-án megkapta a balesetben elveszett C-130J pótlásaként érkező Super Hercules teherszállítóját Norvégia. A Norvég Királyi Légierő (Luftforsvaret) 2008-tól kezdődően állította szolgálatba a Super Hercules megnövelt törzshosszú változatának négy gépből álló flottáját, a régebbi C-130H változat hat példányának pótlására. Az egyik Super Hercules – az utolsónak átvett gép - ez év márciusában egy balesetben veszteséglistára került. A most átadásra került példány eredetileg az USAF megrendelésére készült és a Dyess támaszpontra került volna, azonban a két ország kormánya között született megállapodás értelmében Európa lett új hazája.
Oroszországból érkező információk szerint a próbaút alatt „kissé széthajtott” INS VIKRAMADITYA repülőgép-hordozó csak 2013 októberében kerülhet átadásra India részére. A hajó a következő hónapban megrendezésre kerülő orosz-indiai csúcstalálkozón is téma lesz. Orosz állítás szerint rossz minőségű, Kínában készült hőálló téglák miatt nem sikerült teljesíteni a tengeri próbákat. Kína tagadta, hogy az országban készült, hajózásban is használható hőálló téglák eladásra kerültek volna Oroszország számára.
Brazíliában kedden ünnepélyesen felavatták azt az üzemet, ahol a Eurocopter helyi leányvállalata a Helibras (Helicópteros do Brasil) fogja készíteni az EC725-ös forgószárnyasokat. A 210 millió dolláros beruházás eddig a tervek szerint halad. Jelenleg már négy EC725-ös került átadásra, három még 2010 végén és egy a tavalyi év júliusában. Ezekből egyet-egyet kapott a haditengerészet, a légierő és a hadsereg, míg a negyedik egy VIP kialakítású gép szintén a légierő kötelékébe került. Ebben az évben további egy-egy forgószárnyas átadása van beütemezve mind a három haderőnem számára. Az 50 megrendelt helikoptert 2017-ig fogják leszállítani a hadsereg, a haditengerészet és a légierő részére, azonban az 50-50%-ban hazai és francia eredetű alkatrészekből történő összeszerelés mellett a saját gyártás is megvalósul 2025-re. A gyár termelőkapacitása évente 36 helikopter lesz.
Lezuhant szeptember 27-én a török Anka pilóta nélküli repülőgép prototípusa. A gép első repülését még 2010 decemberében hajtotta végre és a baleset bekövetkeztekor a szeptember 24-én kezdődött átvételi vizsgálatok légi részénél járt a programja.
Helyi idő szerint ma 10:05 körül Franciaországba röviddel a felszállás után lezuhant egy a l'EC-1/2 Cigognes század állományába tartozó Dassault Mirage 2000-5F vadászgép. Az együléses változat az ország keleti részében található Luxeuil-les-Bains légibázistól északkeletre 10 km-re lévő Froideconche falu mellett zuhant le és egy kiképzőrepülésen vett volna részt. Az erdős terülten, a legközelebbi házaktól 500 méterre becsapódó gépben egy csereképzés okán a francia légierő gépével repülő tajvani pilóta tartózkodott, ő az életét veszítette a tragédiában. A bázis környékén legutóbb 2011 márciusában történt baleset, akkor egy Mirage 2000N zuhant el és a pilóta, valamint a fegyverzetkezelő-navigátor is életét vesztette.
NETARZENÁL GALÉRIA