2012.10.22
Peru 16 Mi-25 és Mi-35P harci helikoptere közül hét kerül Oroszországba nagyjavításra, üzemidő-hosszabbításra és korszerűsítésre. A 20 millió dolláros program jelenleg ott tart, hogy az első négy Peruba visszatért Mil Mi-25 Hind D már átadásra került a légierő részére a La Joya légibázison.
Már készül az első két S-97 Raider prototípus a Sikorsky üzemében. A cég forradalmi X-2-es gépén bemutatkozó tolólégcsavarral kiegészített koaxiális rotorelrendezés a hagyományos forgószárnyasokhoz képest nagyobb sebesség elérését teszi lehetővé. Az X-2 tiszta aerodinamikájának is köszönhetően képes volt tartósan a 462 km/h-ás utazósebesség elérésére. A gép a tesztprogram során (első felszállás: 2008. augusztus 27., utolsó 2011. 07.16.) 23 alkalommal szállt fel és ezalatt majd 22 órát töltött a levegőben. Jelenleg a géptörzsek gyártása folyik, azonban több részegység is még csak a tervezés végső szakaszában van, de ezek a munkálatok az év végére befejeződnek.
A fegyveres felderítő feladatokra (is) alkalmas S-97-es végszerelését a következő év közepén kezdik meg és az első repülésre 2014-ben kerítenek sort. Természetesen a Raider is messze gyorsabb lesz mint az eddigi helikopterek, a fegyverzettel ellátott és így némileg nagyobb légellenállású gép 407 km/h-ás utazósebesség elérésre lesz képes. A Sikorsky leginkább az AAS programban, mint a Bell OH-58 Kiowa Warrior utódja szeretné érvényesíteni a gépe képességeit, azonban ha a hadsereg tetszését itt mégsem nyerné meg az S-97-es, attól függetlenül a vállalat továbbra is kitart új műve mellett.
Még a fejlesztést végző Boeing sem tudja megmondani mikortól válik teljes körűen bevethetővé az SDB (Small Diameter Bomb) bomba az F-16-osokon. Tény, hogy a kis átmérőjű precíziós vezérlésű fegyverek eddig csak az F-15E Strike Eagle fegyverzetében jelentek meg, bár már igen csak jelentős megrendelések érkeztek az SDB-re külföldről. Izraelben (1000 darab), Hollandiában (595 darab), Norvégiában (150 darab) már megrendelték a bombákat, míg Dél-Koreában hamarosan várható egy hasonló lépés. Svédországban szintén sikerült megrendelésre szert tenni (53 darab), itt természetesen a Gripen lesz a hordozó. A Fighting Falcon verziók közül elsőkként a Block 30/40/50 szériába tartozók fogják megkapni az SDB-ket és várhatólag 2015-re lesznek bevethetők ezekkel. A Gripen más tészta, hiszen ebben az esetben az integrációs munka már 2013-ban elkezdődik.
Jelenleg folyik a Eurocopter AS 665 Tiger/Tigre (HA.28) HAP-E harci- és AS 532UL Cougar szállítóhelikopterekkel végzett fedélzeti tesztek első része a spanyol JUAN CARLOS I (L 61) partraszállást támogató helikopterhordozón. Ekkor először csak a kikötőben, majd később már a nyílt vízen vizsgálják meg a forgószárnyasok fedélzeten és a hangárban történő elhelyezési lehetőségeit. Második lépésként szintén a nyílt vízen hajózva végzik majd a fel- és leszállásokat, a felfegyverzést, valamint a járó hajtómű melletti üzemanyag feltöltést is. Ezek várhatólag november végén, december elején fognak véget érni a 27500 tonnás hajón.
MiG-29KUB landolás az INS VIKRAMADITYA fedélzetén.
NETARZENÁL GALÉRIA