2012. nov 02.

2012.11.02

írta: Netarzenál
2012.11.02

Természetesen nem fogadta túl nagy örömmel a General Dynamics European Land Systems Portugália azon bejelentését, hogy félbeszakítja a Pandur II páncélozott járművek átvételét és visszamondja az eddig még le nem szállított példányokat. Mivel őket is meglepte a portugálok bejelentése, amit közlésük szerint szintén csak a sajtóból tudtak meg elképzelhető, hogy jogi vitába fognak kezdeni Lisszabonnal. Az esetet bonyolíthatja, hogy 27 átadásra váró Pandur II található a telephelyen, ezek jövőbeli sorsa most még tisztázatlan.

Kevesebb, mint öt hónappal a szerződés aláírása után már át is vette hatodik Boeing C-17 Globemaster III teherszállító repülőgépét Ausztrália. A jeles eseményre tegnap került sor és azt sem árt megemlíteni, hogy ez a példány immáron a 30. külföldi megrendelőhöz eljuttatott Globemaster. A gyors átadást természetesen azt tette lehetővé, hogy a gépet eredetileg amerikai megrendelésre kezdték el építeni, azonban Washington lemondott róla és helyette egy másik építést rendelték el.

2009 júliusában megkezdett működése óta már túl van az 500. teljesített repülési feladatán a pápai Nehéz Légiszállító Ezred. A három C-17 Globemaster III-al rendelkező alakulat ez idő alatt 29000 személyt és több mint 22000 tonna rakományt és felszerelést szállított, túlnyomó többségében afganisztáni célállomásra.

Anatolij Szerdjukov orosz védelmi miniszter tegnap jelentette be, hogy lezárultak a tárgyalások a francia Sagem-el a FELIN (Fantassin à EQUIPEMENTS et Liaisons INtégrés) rendszerek beszerzéséről. A két fél 2011 februárjában indította el a tárgyalásokat, pont abban a hónapban, amikor Franciaországban az 1. francia gyalogezrednél hivatalosan is szolgálatba állt a Sagem által fejlesztett FELIN rendszer. A FELIN segítségével a szokásos harcmező mellett a francia gyalogosok a digitális harcmezőre is léphetnek, ugyanis mindannyijuk felszerelésében megtalálható a koponyacsont rezgéseit használó - ezért a füleket és a szájat szabadon hagyó - rádióadó-vevő, GPS, valamint a képek, adatok, szöveges üzenetek megjelenítésre alkalmas miniatűr kijelző.

A FAMAS gépkarabélyon is megjelentek a FELIN rendszerhez szükséges nyomógombok, valamint egy OPTRONICS (optika + elektronika) nevet viselő irányzék is, mely lehetővé teszi éjjel is a 400-600 méteres távolságra történő pontos lövések leadását. A századparancsnokok a SITComDE terminálon követhetik nyomom katonáik harctéri ténykedését és helyzetüket valós időben. A FELIN rendszer megismerését, kezelésének elsajátítását a Sagem segítségével hajtják végre a francia katonák. 2011 januárjától 2015-ig 22600 francia katona ismerkedik meg a FELIN rejtelmeivel. Oroszországban is folyik egy hasonló rendszer a Ratnik, magyarul harcos létrehozása, és az oroszok véleménye szerint a FELIN elsősorban összehasonlításra, elemzésre fog szolgálni a Ratnik továbbfejlesztéséhez, tökéletesítéséhez.

Pilótahiánnyal küzd az amerikai légierő különleges műveletekért felelős parancsnoksága, ugyanis jelenleg csak a létszám 75%-ával rendelkeznek. A szükséges, már nagy tapasztalatot szerzett pilótákat a hadsereg állományából szokták kiválogatni, azonban már évek óta ott is egyre kevesebb a helikopterpilóta. Az első körben kiválasztottaknak egy hét lépcsős szűrővizsgálaton kell sikerrel túl lenniük, majd következik egy hat hónapos kiképzés, ahol a SOCOM által alkalmazott repülési profilokat, eljárásokat tanulják meg. A pilóták továbbszolgálását készpénzes bónuszokkal próbálják vonzóbbá tenni, azonban a sok veszéllyel járó repülés egy idő után inkább távozásra készteti a hajózókat.

Szintén jelentős a hiány Norvégiában, ahol a haditengerészet legkorszerűbb fregattjait érinti legérzékenyebb az alacsony létszám. Az ország ballisztikus rakéták elleni védelmében is számításba vett FRIDTJOF NANSEN-osztályú fregattok legénysége inkább a civil foglakozások felé hajlik, amit a jobb feltételekkel, a kiszámíthatóbb szabadidővel és a jobb fizetéssel indokolnak. Az elvándorlás leginkább a műszaki terülteken szolgálókat érinti. A helyzet már-már súlyosnak nevezhető, hiszen volt már rá példa, hogy az egyik fregattról röviddel a kikötőbe történő befutása után egy másikra vezényeltek tiszteket, csak hogy az is képes legyen kifutni. A fregattoknak leginkább Norvégia északi része mentén elterülő tengerrészen kellene járőrözniük, azonban leggyakrabban a Bergen közelében található Haakonsvern kikötőjében vesztegelnek.

A General Dynamics és a US Army a közelmúltban bebizonyított, lehetséges precíziós vezérlésű aknagránátok légibombaként történő felhasználása. A kísérlet során 3 81 mm-es műholdas irányítású aknagránátot oldottak le egy 2300 méteres magasan repülő Tiger Shark UAV-ről. A gránátok ezután 7 méteres körkörös szórást produkálva csapódtak be.

NETARZENÁL GALÉRIA

A brazil GREENHALGH (F 46) fregatt.

Jemeni MiG-21bis.

Agusta Hkp15A (A-109E LUH).

Dassault Mirage 2000N.

Mitsubishi F-15J Eagle.

Holland Westland WG-13 Lynx SH-14D.

Szólj hozzá

Tiger C-17 Globemaster Sagem Pandur FELIN Ratnik Shark