2013. máj 24.

2013.05.24

írta: Netarzenál
2013.05.24

Egy új harci résszel szeretnék ellátni az M270 MLRS rakéta-sorozatvetőket. A Boeing tervében a GBU-39B SDB kisméretű precíziós bomba integrálása szerepel a sorozatvetőknél alkalmazott rakétára. A már öt különböző ország által megrendelt bomba, valamint az M270-es kombinációjára igen élénk a külföldi érdeklődés a Boieng szerint, így a következő évben már szeretnék egy éleslövészettel demonstrálni a fegyverrendszer életképességét.

Igen kecsegtető üzleti ajánlattal próbálja meg kelendőbbé tenni az Eurofighter Typhoon vadászbombázókat az EADS Dél-Koreában. Amennyiben az ázsiai állam az európai összefogással megalkotott repülőgépekből vásárol 60 darabot a Boeing F-15 Silent Eagle, illetve a Lockheed Martin F-35 Lightning II helyett a most folyó tender eredményeként, úgy az EADS 2 milliárd dollárt fektetne be az országba, továbbá aktívan részt vennének a KF-X/IF-X programban is. A 60 vadászbombázóból egyébként 53 Dél-Koreában kerülne összeszerelésre. A döntés várhatóan a következő hónap a végén születik majd meg Szöulban.

Kifejezetten a Bell-Boeing V-22 Ospery billenőrotoros gép rakterének méreteit figyelembe véve került megtervezésre egy új összkerékmeghajtású jármű az Egyesült Államokban. A Boeing Phantom Badger természetesen a különleges erők számára készült, így talán nem jelent majd annyira nagy problémát a kis méret. Ugyanis mindössze 15-15 centiméternyi hely marad a jármű oldala és a V-22-es rakterének falai között mind a két oldalon. A Phantom Badger első tesztjeit már megejtették a Fort Bragg-i laktanyában, ahol Humvee szintű mobilitást tudott felmutatni. A Boeing eddig még nem hozta nyilvánosságra a Phantom Badger hatótávolságát, végsebességét, tömegét.

Spanyolországban jelentős gond került a felszínre az S-80-as osztályba tartozó tengeralattjárók házának, pontosabban, sólyájának tájáról. A helyi sajtó szerint „nagy technikai innováció”-nak tartott, a Navantia üzemében folyó munka bizony zátonyra futott, mint az kiderült a napokban. Ugyanis az elsőnek elkészülő egységnél jelentős többletsúlyt, egyes hírek szerint 68, míg mások szerint majd 100 tonnát állapítottak meg. Az eredetileg 2400 tonnásnak készülő tengeralattjárók gondját tovább növeli, hogy ez nem egyelő arányba oszlik el a hajótest mentén, így az irányíthatóság fenntartása véget a gyártó kénytelen lesz az S-80-ok hosszát megnövelni. A spanyol kormány eddig már 680 millió dollárt költött a tengeralattjárók építési programjára, aminek kézzelfogható eredménye az első egység 2015 márciusában történő vízre tétele lett volna. A szükséges áttervezés miatt ez azonban egy, de akár két évvel is csúszhat.

Miután Nagy-Britanniában bebizonyosodott az a hír, miszerint a Reaper távirányítású repülőgépek fegyverzetébe integrálásra fog kerülni az MBDA Brimstone rakétája, újabb, meg nem erősített információk láttak napvilágot. Ezek szerint az eddig használt 230 kg-os Raytheon GBU-12 Paveway II lézerirányítású bombák mellett a korszerűbb, Raytheon Paveway IV-ek is megjelennek a gépek fegyvertárában. Ezt az információt azonban a Védelmi Minisztérium cáfolta. A brit Reaper gépek 2013. május 11-ig bezárólag 335 Lockheed Martin AGM-114 Hellfire félaktív lézerirányítású rakéta, és 51 GBU-12 bomba felhasználásával támogatták a szövetséges csapatok tevékenységét Afganisztánban.

Hollandiában már folyik a WALRUS-osztályba tartozó tengeralattjárók modernizálási programja. Elsőként a HNLMS ZEELEEUW került ideiglenesen kivonásra a munkálatok idejére, május 13-tól. A korszerűsítés folyamán optronikus árbocot, korszerűbb hangradart, továbbfejlesztett műholdas kommunikációs és harci rendszerek kerülnek beépítésre 94 millió euró értékben.

Dániában szeretnék lecserélni a hadseregnél még meglévő 32 M109A3 155 mm-es önjáró tarackot. Az 1965 óta szolgálatban álló tüzérségi eszközöket 15 korszerű önjáró 155 mm-es tarack váltaná le. Ezek futóműve lehet lánctalpas, de akár gumikerekes is, kezelőszemélyzete maximálisan 5 fő legyen, lőtávolságuk elérje a 40 km-t, és egy perc alatt legalább hat lövés leadására legyenek képesek. A dánok június 17-ig várják a gyártók ajánlatait, majd ezek közül hármat-négyet választank ki és ezen tüzérségi eszközöket ez végén, illetve a következő év elején teszik próbára. A 10 éves technikai támogatást is magába foglaló szerződést 2014 közepén tervezik megkötni a nyertessel. (Elnézést, de ezt nem tudom kihagyni ezen hír esetében.)

NETARZENÁL GALÉRIA

Üteg tüzelőállásban.

Avro 696 Shackleton AEW.2.

Belga Dassault-Dornier Alpha Jet.

Német Tájfun.

Sikorsky MH-53E Sea Dragon.

Szu-17M4 Fitter-K.

Szólj hozzá

Phantom MLRS Eurofighter Typhoon Boeing MBDA Brimstone SDB EADS GBU-12 M270 GBU-39B M109A3 S-80 WALRUS-osztály ZEELEEUW Badger