2013. jún 14.

2013.06.14

írta: Netarzenál
2013.06.14

Jelenleg még nem tudni mennyi UH-60M Black Hawk helikoptert fog leszállítani a Sikorsky a most aláírt 244,9 millió dolláros szerződés szerint az USA hadseregének. Tavaly novemberben a Pentagon túl soknak találta a gépenkénti 18 millió dollárt, a 71 forgószárnyas beszerzésére. Idén májusban Thaiföld részére a szükséges támogatással együtt 11,4 millió dollárért adtak el egy UH-60M helikoptert, így nem zárható ki, hogy a tavalyihoz képest most sikerült jóval kedvezőbb ajánlattal előállni Washington felé is, ahol az év elején még 64 UH-60M/HH-60M beszerzése volt tervbe véve.

Annak ellenére, hogy részt vesz az ötödik generációs vadászgép (FGFA) Oroszországgal közös fejlesztésében, India egy további, szintén az ötödik generációban sorolható többfeladatú harci gép, az AMCA megalkotását is napirenden tartja. Ez a gép elsősorban az MiG-27M és a SEPECAT Jaguar vadászbombázók feladatkörét venné át, tehát elsősorban földi célpontok megsemmisítése lenne a feladata. Új-Delhi elképzelése szerint a hajtómű és a fedélzeti elektronika tekintetében csupa hazai fejlesztés lenne megtalálható az AMCA belső tereiben. Itt fontos szerepet kapnak majd a Tejas fejlesztése során megszerzett tapasztalatok, de a Kaveri hajtómű is alkalmazásra fog kerülni, hiszen ha Tejas-ról le is csúsztak, ez a fejlesztési ütem elegendő lehet az AMCA számára.

Az AMCA projekt még életben tartása egyben azt is jelentheti, hogy az indiaiak nem bíznak túlságosan az 50-50%-os részesedésű FGFA programban. Ezen félelem legfőbb táplálója az orosz technológia egyes területeken még meglévő elmaradottsága, ugyanis a Szuhoj T-50-es prototípusok még nagyrészt a hagyományosnak tekinthető fém alkatrészekből állnak, az indiaiak szerint kevés kompozitot tartalmaznak. Ezzel szemben a hazai Tejas-ok sárkányszerkezetében a kompozitok aránya eléri a 43%-ot. Az AMCA esetében szintén jellemző lenne a kompozitok széleskörű használata, a lopakodó kialakítás, a belső fegyvertér, tolóerővektorálható hajtómű, az AESA antennájú rádiólokátor, valamint a számítógépes kormányzás, de a fedélzeti rendszereket már a száloptikás adatbusz kötné össze.

Új feladatot és ebből kifolyólag új jelölést is kapott egy tengerészgyalogos repülőszázad. A Cherry Point-ban állomásozó VMAQ-1 mostantól kezdve, már mint VMAQT-1 a tengerészgyalogság számára fogja végezni az EA-6B Prowler gépek személyzetének a képzését. Így a bőrnyakúak elvesztették egyik EA-6B gépekkel felszerelt századukat a négyből, ám ez kényszerű lépés volt, hiszen a haditengerészet kötelékéből 2015-ben az utolsó Prowler is kivonásra kerül.

A flotta és a tengerészgyalogság számára erre a típusra a képzést eddig a  Whidbey Island haditengerészeti légibázison települő VAQ-129-es század végezte, de ez a folyamat 2014-ben megszakad, hiszen a modernebb EA-18G Growler gépekből egyre több áll szolgálatba. A tengerészgyalogságnál a jelenlegi tervek szerint az EA-6B rádióelektronikai zavarógépek 2019-ig maradnak szolgálatban.

Elektromos tűz keletkezett június 7-én az Indiai-óceánon hajózó USS NINITZ (CVN 69) nukleáris meghajtású repülőgép-hordozó fedélzetén. A fedélzeti tűzoltók sikeresen megfékezték a lángokat, személyi sérülés nem történt. A hajó biztonságban van, repülőszázadai képesek feladataik ellátására.

Ilyen lesz?

NETARZENÁL GALÉRIA

USS HOPPER (DDG 70).

Soko NJ-22 Orao.

Spanyol Hornet.

McDonnell Douglas F-15C Eagle.

Eurofighter EF-2000 Typhoon FGR.4.

Mi-171E argentin színekben.

Szólj hozzá

Black Hawk EA-18G Growler UH-60M Szuhoj T-50 Tejas Kaveri Sikorsky Jaguar FGFA EA-6B Prowler SEPECAT AMCA MiG-27M VMAQT-1 NINITZ