2013. júl 03.

2013.07.03

írta: Netarzenál
2013.07.03

Újabb információk láttak napvilágot az orosz Mil Mi-28NE Night Hunter harci helikopterekkel kapcsolatban. Irak 10 példányt fog beszerezni, de csak a második exportmegrendelőként, hiszen a Mi-28NE-ből elsőként Kenya rendelt 16 darabot. Ezek közül négyet már le is szállítottak.

Még továbbra is a közel-keleti országnál maradva: Bagdad terveiben hat páncéloshadosztály felállítása szerepel. Ez igen jelentős járműmennyiséget igényel, de a terv megvalósítását Washington is támogatja. Ennek ékes példája, hogy 1026 M113A2 páncélozott szállító harcjárművet adnak át, az amerikai hadsereg már nem használt készletéből. Ezekből 586 darab már 2010 őszén megérkezett az országba. A járművek tárolási költségeinek megszűntével 31 millió dollárt takarít meg a költségvetés.

Az idén átadásra kerülő két MQ-8B Fire Scout robothelikopterrel véget érhet ezen változat gyártása az amerikai haditengerészet számára. A flotta ugyanis a nagyobb, már a Bell 407 Jet Ranger típuson alapuló MQ-8C variánssal képzeli el a jövőt. Ezekből eddig 30 darabra írtak alá megrendelést, akárcsak az MQ-8B-k esetében.  Az MQ-8C Fire Scout első felszállását idén szeptemberre tűzték ki. Az LCS osztályba tartozó fregattokon a négy MQ-8B helyett három C lenne csak elhelyezhető, azonban ez nem jelent visszalépést, hiszen ezek nagyobb őrjáratozási idővel rendelkeznek elődjeikhez képest. És, hogy mennyibe is kerülhet egy MQ-8C az attól függ, mennyit rendelnek majd belőle. Az azonban bizonyos, hogy durván egy millió dollárral lesz drágább, mint egy B variáns, ennek az árnak a 15%-át a gép sárkányszerkezete teszi ki.

Szokása szerint az izraeli légierő saját nevet ad a szolgálatba állítandó repülőgépeinek, helikoptereinek. Ezt a hagyományt követik az olasz Alenia Aermacchi M-346-os sugárhajtású kiképzőgépek esetében is. A 30 példányban megrendelt gép a következő évben fog megjelenni a légierő akadémiája alá tartozó Flying Dragon század állományában, immáron Lavi név alatt.

Dél-Afrikai Köztársaságban a Badger 8x8-as kerékképletű gyalogsági harcjármű beszerzést határozták el. Az első Badger még ebben az évben elkészül, míg a most megrendelt 264 jármű közül az utolsó csak 10 év múlva kerül átadásra.  A Badger-ek öt különféle változatban kerülnek legyártásra, köztük lesz a 30 mm-es gépágyúval ellátott, a 60 mm-es aknaverős, és az Ingwe irányított páncéltörő rakétával felfegyverzett is.

Oroszország az Indiától visszakapott 18 Szuhoj Szu-30-as  vadászbombázót (10 Szu-30MK és nyolc Szu-30K) próbálja meg eladni Etiópia részére.  Az afrikai országban már megtalálható nagyjából egy tucatnyi Szu-27-es, hasonló mennyiségű MiG-21-es és MiG-23-as, valamint nyolc Szu-25-ös csatarepülőgép mellett. Roszoboronexport vezérigazgató-helyettese Alexander Mikheyev elmondása szerint Addisz-Abeba érdeklődést mutat a Szu-30 vadászbombázók iránt, és az oroszok javasolják az esetleges megvásárlásuk előtti korszerűsítést, ami az elektronika modernizálása mellett a földi célpontok elleni fegyverzet bővítését is jelentené.

Továbbá a Roszoboronexport erős kampányba kezdett Indiában, ahol a Kamov Ka-62 Aligator harci helikoptereket próbálják meg kelendőbbé tenni. Véleményük szerint a gép két képességében is messzemenően teljesíti azon követelményeket, amiket az országban komolyan fontolóra kellene venni. Az egyik, a valós harci terhelés nagy magasságban, magas hőmérsékleti viszonyok között, ami a koaxiális rotoroknak köszönhetően mesze nagyobb lehet, mint más harci helikoptereknél. A másik fő érv, a Szovjetunió által 1979 és 1989 között Afganisztánban történt beavatkozás alatt megszerzett harctéri tapasztalatok, amik miatt a Ka-62-es igen erősen páncélozott. Az elkövetkező években az oroszok reménykednek a volt szovjet tagköztársaságokból érkező megrendelésekben is.

Június 25-én egy EA-18G Growler indításával a második szakaszába értek az EMALS elektromágneses katapulttal végzett kompatibilitási vizsgálatok. Az új GERLAD R. FORD-osztályú repülőgép-hordozókon bemutatkozó elektromágneses katapulttal jelenleg a Lakehurst-i bázison folytatják le a szárazföldi teszteket, eddig komolyabb problémák nélkül.

Két évvel a szerződés aláírása után, június 26-án 80 percnyi levegőben töltött idővel végrehajtotta első repülését az Ausztrália számára gyártott első Sikorsky MH-60R Seahawk haditengerészeti helikopter. Canberra 24 példányt szerez be a típusból 16 régebbi MH-60B Seahawk leváltására, az új helikopterek közül további három a gyártás különböző szakasziban található meg. Ebben az évben két MH-60R átadása van tervbe véve. A kéttucatnyi forgószárnyas mennyisége lehetővé fogja tenni, hogy az ANZAC-osztályú fregattokon és a HOBART-osztályú rombolókon is jelen lehessenek, (ez 8 gépet jelent) és a szárazföldi bázisokon is kellő darabszámban legyenek megtalálható repülőképes példányok. A Rómeók fegyverzetéhez 100 darab Mk54-es torpedót szeretnének beszerezni 83 millió dollár értékben, a képzéshez, gyakorláshoz szükséges eszközökkel, valamint tartalék alkatrészekkel és logisztikai támogatással együtt.

NETARZENÁL GALÉRIA

A japán ATAGO (DDG 117) romboló.

Francia-görög kötelék: 1., 2.

Ha nincs Phantom, vagy Tornado, jó lesz a Typhoon is: 1., 2.

Színek.

Lockheed EC-121M Warning Star.

Agusta A-109HA.

Szólj hozzá

Night Szuhoj Alenia Aermacchi MQ-8B Fire Scout Ingwe M-346 Kamov Hunter MH-60R MQ-8C Badger Mi-28NE Lavi Ka-62 Aligator EMALS Szu-30MK Szu-30K