2013. aug 30.

2013.08.30

írta: Netarzenál
2013.08.30

Egy katonai szakértőkből álló csoport fog Brazíliából az USA-ba látogatni a közeljövőben. Feladatuk az USAF állományából már kivont és a Davis-Monthan bázison tartós tárolásba helyezett F-16C/D Block 40/42-es változatok állapotának felmérése. A dél-amerikai országban 12-24 Fighting Falcon beszerzését tanulmányozzák, ennek okán kerítenek sort a tárolt példányok állapotának felmérésére. A gép képességeivel tisztában vannak a légierőnél, hiszen legutóbb 2011-ben vizsgálták meg a típus üzemeltetési jellemzőit is egy amerikai bázison. Ha a használt F-16-os beszerzés megvalósul Brazíliában, az nagyjából további 10 évvel késleltetheti a már így is hosszú ideje, de kisebb-nagyobb megszakítással futó F-X2-es programot. Továbbá nem zárható ki az sem, hogy használt KC-135-ös tartálygépekből is megvásárlásra kerül 1-2 példány, ezekkel fennakadás nélkül megoldható lenne a légi utántöltési képesség a helyi gyártású Embraer KC-390-ek hadrendbe állásáig.

55 millió dolláros szerződést írt alá a MAKSZ 2013 Nemzetközi Repülési és Űrhajózási Szalonon a Moszkva melletti Zsukovszkijban India és Oroszország. Ennek értelmében 43 millió dollár ellenében egy karbantartó és javítóközpontot hoznak létre Indiában, a modernizált MiG-29UPG vadászbombázók Zsuk-ME fedélzeti radarberendezései számára. Ez azért mondható jelentős előrelépésnek az indiai Fulcrumok történetében, hiszen eddig, ha egy berendezés, vagy egyik alrendszere meghibásodott és a javítása az országban nem volt megoldható, akkor hosszú időre Oroszországba szállították, ahol megjavították. Helyette csak hetek, hónapok múlva érkezett meg a csereként szolgáló küldemény. Ez jelentősen rontotta a típus üzemeltetési mutatóit. A fennmaradó 12 millióból a MiG-29UPG-k számára teremtik meg a helyi karbantartási, nagyjavítási lehetőséget. A MiG-29UPG változatból tavaly négy, idén eddig egy példány került átadásra, év végig további hat leszállítása várható.

Szintén a MAKSZ 2013-on jelentették be, hogy a Kamov Ka-52-es Aligátor harci helikoptereken több francia eredetű rendszer is integrálásra fog kerülni.  Ezeket a francia Sagem Defense-től szerzik majd be. Egyik a LINS 100 inerciális navigációs rendszer, a másik az Eurocopter EC655 Tiger HAP/ARH/HAD harci helikoptereken már használt Strix célzótorony lesz. Ez utóbbi integrációs munkálatait már a következő évben elkezdik. Gyanítható, hogy a francia rendszerekkel a típus exportlehetőségeit próbálják meg szélesíteni. A Sagem és Kamov 2011-től kezdett együtt dolgozni az Ka-52-es korszerűsítésén.

Elhagyta az Airbus angliai Filton-ban lévő üzemét az első brit megrendelésre épülő A400M Atlas teherszállító szárnya. A közúton és kompon szállított szárny a típus végszerelését végző spanyolországi sevillai Airbus üzembe került átszállításra. A RAF 22 megrendelt gépéből az első várhatólag 2014 szeptemberében kerül majd átadásra.

Az országban uralkodó állapotok miatt a spanyol kormány felfüggesztette az Egyiptom által ez év januárjában megrendelt hat Airbus Military C295-ös teherszállítógép szállítását. Ezek közül az elsőt az végén kellett volna átadni a megrendelő részére.

Befejeződtek a USS THEODORE ROOSEVELT (CVN 71) reaktorok újratöltése és egy nagymérvű korszerűsítése után esedékes négy napon át tartó tengeri próbái. A hajón 2009. augusztus 26-án kezdték meg a több mint 2,6 milliárd dollárt és 24 millió munkaórát felemésztő munkálatokat a Huntington-Ingalls Industries Newport News-i hajógyárában. Meg kell jegyezni, hogy ezeket eredetileg 2013 februárjára tervezték elvégezni. Ezek után már csak kisebb, rövidebb idő alatt végrehajtható korszerűsítésekkel fogja teljesíteni az 50 éves szolgálati idejéből még hátralévő 23 évet a honi kikötőjébe, Norfolk-ban tegnap behajózó ROOSEVELT.

Még hosszú szolgálati időt jósol a CH-47 Chinook helikopternek a gyártást végző Boeing. Teszi mindezt okkal, hiszen a gyártósor még jelenleg is ontja a tandemrotoros gépeket. A jövő sem olyan borús, hiszen közeleg több megrendelés aláírása is. Szaúd-Arábia 24 F, Marokkó 3 D, Katar 8 F és Törökország szintén 8 CH-47-est szeretne beszerezni. A felújított és korszerűsített gépekből Hollandia 8, Szingapúr 10 példányt állít majd hadrendbe. További érdeklődők listája is igen hosszú, hiszen megtalálható rajta: Spanyolország, az Egyesült Arab Emírségek, Tajvan, Thaiföld, Egyiptom (6 D-ből átépített F) és Líbia (6 CH-47D és 16 CH-47F) is. A kanadai 13 gépes CH-147F megrendelés első darabja a közelmúltban került átadásra. A hazai megrendelés azonban még jelentősebbnek mondható, a több száz darabos (250+155) CH47F flotta sok munkát ad a gyártónak. Ebből kifolyólag akár 2019-ig, de akár 2023-ig is folyhat a termelés és talán a típus 100. születésnapját is a levegőt kavarva ünnepelheti néhány Chinook 2060-ban.

Fehéroroszországban augusztus 28-án jelentették be, hogy a légierőnél leállították a Szuhoj Szu-27-es vadászgépekkel folytatott repüléseket. Az év végéig döntés fognak hozni a típus további sorsáról. Ez lehet eladás, korszerűsítés, vagy csak egy nagyjavítás utáni újra szolgálatba állítás is.

NETARZENÁL GALÉRIA

Mezőn 6.

Flankerek.

Dassault Rafale C: 1., 2.

Eurocopter TH89 Super Puma.

Sepecat Jaguar E.

Embraer R-99.

Szólj hozzá

KC-135 A400M C295 Chinook Sagem Szu-27 Kamov Ka-52 ROOSEVELT CH-47 CH-147F F-16C/D MiG-29UPG Zsuk-ME Strix