2013.10.23
Már a következő évtől elkezdődik az első, még csak alacsony ütemben folyó M109A6 Paladin Integrated Management (PIM) átalakítás. A jól ismert M109-es önjáró tarackok legújabb változatába egy módosított lövegcső került beépítésre, de átalakították a tornyot, a hidraulikus rendszereket leváltották elektromos rendszerekkel, valamint a Bradley gyalogsági harcjárműben alkalmazott megoldások is beszerelésre kerültek. A változtatásokat végrehajtó BAE Systems szerint a M109A6 PIM további 30-40 évig maradhat majd szolgálatban, természetesen folyamatos korszerűsítések elvégzése mellett. Az amerikai hadseregnél jelenleg meglévő 973 M109A6 Paladin tarackból és 950 lőszerszállító járműből a BAE Systems reményei szerint legalább 580 kerül majd modernizálásra. Ezekből első lépésben 18 tarack és lőszerszállító jármű kerül majd átalakításra 260,2 millió dollár értékben.
Véglegesítésre került az első két szaúd-arábiai Super Herculesről szóló megrendelés. A közel-keleti állam 2012 novemberében napvilágra tárt terveiben 25 Lockheed Martin C-130J beszerzése szerepel, ezekből 5 KC-130J tanker lesz. Nos, az első két gép megrendelése pont ezt a variáns érinti, így most már kijelenthető, hogy Szaúd-Arábia lett a C-130J-t rendszeresítő országok sorában a 16-ik.
Megkezdték a gyártó által végzendő repülési teszteket az első orosz megrendelésre épített MiG-29K/KUB géppel. Moszkva 2012 februárjában rendelt meg 20 MiG-29K együléses és 4 MiG-29KUB kétüléses vadászbombázót a flotta légiereje számára.
Befejeződtek a Rafael Advanced Defense Systems által gyártott Trophy Active Protection System tíz hónapon át tartó próbái az Egyesült Államokban. Ezeken a DRS Technologies és a General Dynamics Land Systems segítségével folyt a Trophy aktív páncélzat védelmi képességének a vizsgálata egy LAV III-as lövészpáncélosra szerelve. A Trophy radarjai 360 fokban látó figyelőrendszert alkotnak és az észlelést követően az automata vezérlőrendszer azonosítja a közeledő, gyorsan mozgó tárgyat, és ha az veszélyt jelent a védendő páncélosra, akkor a gránátokat és rakétákat 10-30 m-es távolságon belül semmisíti meg, akár kumultaív harci résszel rendelkeznek, akár kinetikussal.
A Trophy képes egy időben, több irányból érkező páncéltörő rakéták és gránátok semlegesítésére is, ezt a képességét a legutóbbi teszteken is demonstrálta. Továbbá a Trophy képes a rakéta indításának, illetve a gránát kilövési helyének megállapítására is, ezzel lehetőséget biztosítva a páncélos személyzetének a gyors válaszcsapás végrehajtására. Az aktív páncélokra azért van szükség, mivel a kumulatív páncéltörő lövedékek és rakéták átütő képessége annyira megnőtt az utóbbi évtizedben, hogy a páncélvastagság növelésével azt már nem lehetett ellensúlyozni az elvárt járműtömegek mellett, és a reaktív páncélvédelmet is elavulttá tette a tandem robbanófejű rakéták megjelenése.
Már a harmadik KC-46A tartálygép építéséhez is hozzáfogott a Boeing az Everett-i gyárában. A első KC-46A a következő év elején készül majd el, első felszállására 2015 elején kerül majd sor. A szerződés szerint az első négy példánnyal 2014 harmadik negyedévére kell elkészülniük, míg az első átadása 2016-ban válik esedékessé. További, a típushoz kapcsolódó hír, hogy a tankerek hátsó részére kerülő merev utántöltő csőből is összeszerelték már a második példányt.
Hajóbontóba került a világ első szuperhordozója a USS FORRESTAL (CV 59). Az Amerikai Egyesült Államok világháború utáni időkben tervezett első repülőgép-hordozója messze felülmúlta méreteiben és képességeiben elődjeit, ezért nevezték testvérhajóival együtt egy ideig szuperhordozóknak ezeket a hajókat. Az 1955-tól 38 éven át szolgáló FORRESTAL 1993. szeptember 11-től került leszerelésre, majd 2010-ig Newport kikötőjében horgonyzott, innen Philadelphia kikötőjébe költözött át.
A hajózástörténeti emlékműként történő megőrzésére a FORRESTAL Egyesület indított civil kezdeményezést 1999 júniusában, azonban a repülőgép-hordozó megvásárlása meghiúsult, ugyanis csak 2 millió dollár jött össze, míg a haditengerészet 4 milliót kért érte. Lebontására és újrahasznosítására 2012 márciusától lehetett pályázni, a szükséges biztonsági átvilágítást követően az All Star Metals-t hirdették ki győztesnek, amely cég egy centet fizetett a leszerelt állapotban még mindig több mint 50000 tonnát nyomó hordozóért.
NETARZENÁL GALÉRIA