2013. dec 21.

2013.12.21

írta: Netarzenál
2013.12.21

Argentína és Spanyolország között, a Dassault Mirage F1M vadászbombázók megvásárlása ügyében több mint egy hónapja megfeneklett tárgyalások újraindítása nem sikerült. A dél-amerikai országból érkező jelentések szerint az Európából történő beszerzésre vajmi kevés az esély, mivel hamarosan bejelentésre fog kerülni 12-18 izraeli Kfir Block 60-as megvásárlása. További, az ország légierejéhez kapcsolódó hír, hogy a Lockheed Martin A4AR Fightinghawk vadászbombázók számára is beszereztek tartalék alkatrészeket az Egyesült Államokból. Ezekből leginkább a két tartalék hajtómű az, ami legnagyobb figyelmet érdemli.

Újabb sikeres teszten van túl a Northrop Grumman Corporation Firebird repülőgépe. A 2270 kg-os, majd 20 méteres fesztávolságú  Firebird repülhet személyzettel, de akár annélkül is és a gép testében nagyméretű tér áll rendelkezésre a különféle eszközök elhelyezésére, melyek össztömege elérheti az 544 kg-ot is. Így egyidejűleg alkalmas elektronikai hírszerzésre, infravörös kamerával és radarral történő felderítésre is, valamint hatótávolságát és maximum 40 órányi repülési idejét sem rontja le a külső konténerekben elhelyezett rendszerek sokasága.

A Northrop Grumman a kompozitból készült repülőeszközök létrehozásban igen nagy tapasztalatokat szerzett Scaled Composites-el fogott össze a Firebird megalkotására. Így a 2010. februári tervezés kezdetétől számítva mindössze 12 hónapon belül már megtörténhetett az első felszállás is. A kormány képviselőinek 2010 októberében mutatták be a gépet. A Firebird legnagyobb repülési magassága 9100 méter, legnagyobb repülési sebessége 370 km/h. 2011 közepén a cég emberei mindössze egy óra leforgása alatt látták el a Firebirdöt három nagy felbontású infravörös kamerával, valamint egy Northrop Grumman Common Signals Intelligence System 1500 elektronikus hírszerző konténerrel. A kamerák képeit valós időben juttatták el egyidejűleg több helyre is, így az a földi állomás mellett egy okostelefon, valamint egy táblagép képernyőjén is látható volt.

A Firebird fedélzetén addig 15 különféle hírszerzésre, megfigyelésre, felderítésre alkalmas eszközt próbáltak ki. Két hónap múlva viszont a Northrop Grumman által gyártott AN/ZPY-1 Starlite szintetikus apertúrájú radar került felszerelésre a Firebird-re. A radar egyébként az MQ-1C Gray Eagle pilóta nélküli repülőgép fedélzetén vált ismerté. Akkor a Starliteal felszerelt Firebird is képes volt földi mozgó célpontok felderítésére, követésére és a radar által készített képek továbbítására a földi csapatok részére. Most a Northrop Grumman által újonnan kifejlesztett, minden eddiginél kisebb méretekkel rendelkező műholdas kommunikációs rendszer került felszerelésre a Firebird-re. Az alacsony költségű rendszer megfelelően gyors és kompakt, így a gép belső tereiben még maradt kihasználatlan hely is.

Egy hét alatt, mindössze négy nap eltéréssel került vízre két LCS fregatt az USA-ban. Az Austal által épített USS JACKSON (LCS 6) december 14-én, míg a Lockheed Martin-nál épült USS MILWAUKEE (LCS 5) december 18-án. A két, még 2010-ben megrendelt egység várhatólag 2015-ben kerül majd átadásra  a haditengerészet részére.

Egyre csak bővül a Sikorsky MH-60R és MH-60S helikopterek fegyverarzenálja. Az amerikai haditengerészet forgólapátos mindenesei számára a következő évtől válik majd bevethetővé a félaktív lézeres irányítással ellátott APKWS rakéta. Az MH-60S változatok számára továbbá integrálásra fog kerülni a Bell AH-1-es Cobra harci helikoptereken is használt háromcsövű M197 20 mm-es Gatling gépágyú. A tengeralattjárók elleni harcra képes R variáns fedélzetén az ISAR képességgel is rendelkező Telephonics APS-153-as rádiólokátor kerül majd beszerelésre.

Ezen a héten egy újabb árkalkulációt jelentett be a Lockheed Martin az F-35-re vonatkoztatva. A termelés felfutásával egyértelműen csökkenni kezdett a gépek darabára. Ennek érzékeltetésére néhány adat: 2011 13 gép, 2012-ben 24, míg idén 36 F-35-ös készült el. Ha a legnagyobb megrendelő, a Pentagon nem csökkenti a beszerezni kívánt gépek mennyiségét úgy 2019-re egy hajtóművel ellátott F-35A Lightning II-es 85 millió dollárba fog kerülni, ez 75 millió jelenlegi dollárnak felel meg. Az F-35-ös különféle változataival eddig több mint 7400 felszállást teljesítettek és több mint 11600 repült órát gyűjtöttek össze.

Az F-35 esetében meg kell említeni, hogy a partnerországok közül másodikként december 18-án szerdán, végrehajtotta első repülését az első holland pilóta a típuson. A Koninklijke Luchtmacht, vagyis a Holland Királyi Légierő számára gyártott F-35A F-001-es jelzésű példánnyal Laurens Jan Vijge őrnagy szállt fel, 210 órányi tantermi képzés és 13 szimulátoron végrehajtott repülés után. Elmondása szerint a típus igazán könnyen repülhető. Hollandia számára eddig két gépet gyártottak le a megrendelt 37-ből, pilótáik nagyobb ütemű átképzése 2015-től veszi majd kezdetét.

December 17-én volt 20 éve annak, hogy megérkezett a Whiteman légibázisra az első Northrop Grumman B-2A Spirit lopakodó bombázó, a Spirit of Missouri. Egy nappal később pedig már a 300. amerikai C-130J Super Hercules átadását ünnepelhették, hiszen egy újabb MC-130J Commando II-es változat került a Különleges Művelet Parancsnokságának kötelékébe.

Indiában 2011. január 10 után most némileg bővítve lett a HAL Tejas vadászbombázók bevethetősége. Ebben az évben a típus példányaival több mint 500 órát töltöttek a levegőben és üzemeltetési próbákat végeztek a Jamnagar, Jaisalmer, Uttarlai, Gwaliar, Goa, Leh és Pathankot légibázisokon is. Az úgynevezett kezdeti műveleti képesség most életbe lépett második szintjén megnövelték a nagy állásszögön végzett repülési határok értékét, megerősítették a fékrendszert, a Tejas-on alkalmazott sisakkijelzőt képessé tették az orosz R-73E légiharc-rakétákkal történő együttműködésre, valamint a gép képessé vált a lézerirányítású bombák vetésére is. 2014-től évente 8 gép legyártását szeretnék elérni, ezt a mennyiséget a későbbiekben tovább szeretnék növelni 16-ra.

2015 közepén várhatólag két indiai KILO-osztályú (Project 877EKM) tengeralattjáró fog megérkezni az oroszországi Zvezdocska hajógyárba, az egységenként 80-80 millió dollárba kerülő korszerűsítési munkálatok elvégzésére. India 10 KILO-ja közül eddig már modernizálásra került az INS SINDHUVIR (S58), INS SINDHURATNA (S59), INS SINDHUGHUSH (S55), INS SINDHUVIJAY (S56) és a szerencsétlenül járt INS SINDHURAKSHAK (S63).

Már a CANBERRA-osztály második félkész egységének hajóteste is útban van Ausztrália felé. A majdani HMAS ADELAIDE partraszállást támogató helikopterhordozó építését a Navantia Ferrol hajógyárban kezdték meg Spanyolországban, de befejezésre a Williamstown hajógyárban kerül sor. A 2015 második felében szolgálatba lépő egység útja várhatólag nyolc hétig tart majd.

Olaszországban a haditengerészet átvette a második FREMM-osztályú fregattját a VIRGINIO FASAN (F 591) nevű egységet. A VIRGINIO FASAN jelentősen eltér testvérhajójától a CARLO BERGAMINI (F 590) fregattól, hiszen a Róma által megrendelt tíz FREMM közül ez az első, mely tengeralattjárók elleni harcra felkészítve épült meg, ellenben a CARLO BERGAMINI-vel, mely általános célú fregattként fog szolgálni, további öt testvérhajójával egyetemben. Az 5900 tonna vízkiszorítású, 139 méter hosszú, 19,7 méter széles VIRGINIO FASAN átadására eredetileg az év közepén kerítettek volna sort.

Oroszországban 2015-re szeretnék befejezni a Pantsir-Sz1 (SA-22 Greyhound) önjáró légvédelmi komplexum képességeinek továbbfejlesztését. A már folyó program leginkább a pilóta nélküli légi járművek elleni képességek erősítéséből áll és ezek megjelenésével a Pantsir-SzM1 típusjel kerül majd bevezetésre. Moszkva számára eddig nagyjából 50 Pantsir-Sz1 került átadásra. A Pantsir-Sz1 képességeit január 18 és 31 között egy Brazíliából érkező csoport is meg fogja vizsgálni.

Jelenleg még felszállási tilalom alatt állnak a MiG-31 Foxhound vadászgépek Oroszországban. Egy hete, egy nagyjavítás utáni berepülés során zuhant le a típus egyik példánya, kétfős személyzete sikeresen katapultált. Hírek szerint a gép egyik hajtóműve a felszállást követően nem sokkal meghibásodott.

Repült viszont a Mi-38-as helikopter harmadik prototípusa, méghozzá a Klimov által fejlesztett TV7-117V hajtóművekkel november 29-én. A számítógépes vezérlőrendszerrel ellátott TV7-117V hajtómű 2500-3000 lőerős teljesítmény leadására képes.

Svédország 120 millió dollár értékben vásárol további 102 BvS10 páncélozott járművet. A lánctaplpas csapatszállító, parancsnoki jármű, mentő, és szállító változatából legutóbb 2012 januárjában rendelt a skandináv állam 48 darabot. A most megrendelt járműveket a BAE Systems Hägglunds Örnsköldsvik-i üzemében fogják elkészíteni 2014-től 2015-ig terjedő időszakban.

Már két A330 Voyager szállító/tanker gépet használ a RAF rendszeresen a Nagy-Britannia és Afganisztán közötti szállítási feladatokban. A 300 személyt, vagy 43 tonna árút szállítani képes gépekből eddig hat állt már szolgálatba a 101. Repülőszázadnál, ahol 2014 májusáig további három gépet állítanak majd rendszerbe.

NETARZENÁL GALÉRIA

British Aerospace Harrier T.10.

Boeing CH-47JA Chinook.

Generációk.

Levegőben: 1., 2., 3., 4., 5., 6.

Csak egy árny?

Bell AH-1J Cobra.

MiG-21bis.

Kawasaki T-4.

Fegyverben.

USS FREEDOM (LCS 1).

Hindustan ALH Rudra.

Westland Wessex HAS31B.

Tigris?!

Grumman US-2C Tracker.

Hawker Siddeley Buccaneer S2B.

Chengdu J-10A.

Boeing 727-264/Adv.

MiG-27D Flogger J.

Agusta A-129CBT Mangusta.

Hawker Siddeley Nimrod MR.2.

McDonnell F-4J Phantom.

A kíséret.

Grumman EA-6B Prowler.

Az itatónál.

Sepecat Jaguar GR.1.

A régi és az új.

Havas Tejas.

Szólj hozzá

F-35 Tejas BvS10 Voyager B-2A MILWAUKEE KILO JACKSON Kfir ADELAIDE Firebird AN/ZPY-1 APS-153 FASAN Pantsir-SzM1 MiG-31 Mi-38