2014. ápr 12.

2014.04.12

írta: Netarzenál
2014.04.12

Bulgáriából származó információk szerint alaposan megnövekedett a légi tevékenység az ország Fekete-tengerrel határos részén. Március 1 és 26 között 9 alkalommal közelítették meg orosz katonai gépek a bolgár légteret, de nem sértették meg azt. A légierő vadászgépei több elfogást is végrehajtottak a nemzetközi légtérben, így sikerül megcsípni egy Il-20M rádióelektronikai felderítőgépet is. Szófia egyébként már évek óta egy megállapodásnak köszönhetően nem csak saját vadászaira számíthat a légtérsértők elfogásában, hiszen szükség esetén román, vagy éppen görög harci gépek szállnak fel ilyen esetekben.

Hollandia a tavaly novemberben Maliba telepített négy AH-64D Longbow Apache harci helikopter mellé további forgószárnyasokat is küld az afrikai országba. Ez év második felében három CH-47 Chinook szállítóhelikoptert is megérkezik az ENSZ csapatok támogatására.

Franciaországban egy újabb sikeres indítást hajtottak végre a még fejlesztés alatt álló MdCN csapásmérő robotrepülőgéppel a Biscarosse tesztközpontban április 8-án. A több száz kilométeres hatótávolságú MdCN a légi indítású SCALP csapásmérő robotrepülőgép továbbfejlesztett változata. A szolgálatba állítás előtti teszten a fegyver újra jól teljesített, ezért joggal várható, hogy ez év végétől a FREMM fregattokon, míg 2017-től, 2018--tól a BARRACUDA-osztályú tengeralattjárókon fog megjelenni. Használatával a nemzetközi vizekről nyílik majd lehetőség szárazföldi célpontok megsemmisítésére.

Nagy-Britanniában mechanikai meghibásodás miatt volt kénytelen végrehajtani egy kényszerleszállást a hadsereg egyik WAH-64 Apache harci helikoptere. A NATO Operation Joint Warrior gyakorlatán résztvevő gép személyzete sérülések nélkül tette le a gépet egy mezőre Aberdeen közelében.

Portugáliában még mindig nem véglegesítették 2012 óta a brazil KC-390 teherszállítógépek beszerzését. A hat példány rendszeresítéséről még ebben az évben döntést hoznak a honvédelmi miniszter, Pedro Aguiar-Branco bejelentése szerint. Aguiar-Branco szerdán egyébként Brazíliába, a gyártást végző Embraer gyárában tett látogatást.

Új megoldással rukkolhat elő a légi üzemanyag-utántöltésre vágyó légierők számára az izraeli IAI (Israel Aerospace Industries) és Bedek. Az elképzelés szerint Boeing 767-300 MMTT (Multi-Mission Tanker Transport) gépeket tennének bérelhetővé ezen haderőnemek számára, igen kedvező feltételek mellett. Egy új Airbus A330-200 MRTT, vagy Boeing KC-46A Pegasus megfizethetetlenül drága sok állam számára, ráadásul ezekből legalább 3-4 megvásárlása szükséges ahhoz, hogy mindig legyen rendelkezésre álló példány a feladatok végrehajtására. Egy B767-300-as átalakítása negyedébe kerül, de sok állam számára még ez is túl nagy kiadással jár, így kedvezőbb lehet a szükséges időre egy-két ilyen gép bérlése.

Irak a dél-koreai KAI T-50 Golden Hawk mellé a cseh Aero Vodochody L-159 ALCA könnyű támadó és képzőgépet is megvásárolja. Erről április 6-án írtak alá megállapodást a felek, a beszerzés összértéke 200 millió dollár. Az Aero Vodochody nyilatkozata szerint az első ALCA már szeptemberben megérkezhet a közel-keletre.

Nigériában is beszerzés lesz, méghozzá vadászgépeket és helikopterek egyaránt megvásárolhat a légierő a kormány döntése alapján. Az idén 50 éves nigériai légierő vezetése még nem hozta nyilvánosságra a beszerzendő típusok neveit. Az afrikai ország légiere az utóbbi időben egyre több forrással rendelkezik, ugyanis 2005 júliusában a nigériai légierő aláírt egy 74,5 millió dolláros szerződést öt Alenia Aeronautica G.222 felújításáról, valamint egy az olaszok által használt példány megvásárlásáról. A 24 Alpha Jet-ből 11-et tettek repülőképessé hat Aero Vodochody L-39ZA mellett. 2014-ben 11,2 millió dollárért hat Mil Mi-35-ös Hind harci helikoptert rendeltek meg.

Dél-Korea számára Washingtonban a Külügyminisztérium jóváhagyta 76 Raytheon AIM-9X-2 Sidewinder Block II-es légiharc-rakéta beszerzését. A kiképzésre és gyakorlásra szolgáló példányok mellé oktatás és logisztikai támogatás is jár, így a várható megrendelés összértéke eléri a 98 millió dollárt

Japán négy Bushmaster aknatámadás elleni védelemmel ellátott páncélozott gépjárművet rendelt meg a Thales Australia-tól. A járművek a szárazföldi csapatok állományába fognak kerülni, az első példány még idén szeptemberben leszállításra kerül, míg az utolsó 2014 vége előtt érkezik majd meg. A Thales Bushmaster egy igazi sikertörténetet írt eddig, hiszen több mint 1000 járművet már értékesítettek Ausztráliába, Hollandiába és Jamaicába.

A 2015-ös választási kampányra való tekintettel is halasztást szenved Kanadában az F-35-ről szóló szerződés véglegesítése. A jelenleg is kormányzó Konzervatív Párt 2015. októberi esetleges veresége sok elemző szerint egyben a típus végét is jelentheti az USA északi szomszédjában, mivel a fő riválisnak tekinthető Liberális Párt és az Új Demokrata Párt egyaránt egy új beszerzéshez fogna hozzá. Legjobb esetben így csak 2017-2018 körül érkezhet meg az első kanadai F-35A.

76 mm-es lövegekkel tenné hatékonyabbá a felszíni célpontok ellen az LCS hajóosztály tagjait az olasz OTO Melara. Az amerikai haditengerészethez eljuttatott ajánlatban a majd 16 kilométerrel nagyobb lőtáv mellett az is szerepel, hogy a 76 mm-es lövegek csöve vízhűtéses, így jobban bírják a sorozatban leadott lövések okozta hőterhelést, mint a jelenleg is használt 57 mm-es ágyúk.

Elégedett az illeszkedő póttartályokkal és a törzs, valamint a szárnyak alá függeszthető fegyverkonténerekkel végzett eddigi repülési tesztek eredményévek az amerikai haditengerészet. Az illeszkedő póttartályok üresen 680 kg-ot, míg a fegyverkonténer 930 kg-ot adott hozzá a Super Hornet tömegéhez. Előbbiek mire sorozatgyártásba fognak kerülni már csak 395 kg-ot fognak nyomni és 1588 kg-nyi üzemanyagnak fognak helyet biztosítani. Utóbbiak belső terében 1134 kg-nyi fegyverzet lesz elhelyezhető, (pl.: 4 AMRAAM, vagy 2 AMRAAM és 2 227 kilogrammos bomba) így tömegük hasonló lesz a most is használt üzemanyag-póttartályokhoz.

A Super Hornet 3 ilyen konténert hordozhat majd egyidejűleg, egyet a törzse, míg egyet-egyet a szárnyai alá függesztve. Az általuk magvalósuló alacsonyabb légellenállásnak és a több üzemanyagnak köszönhetően a gép hatótávolsága 480 km-rel lesz nagyobb, de ami fontosabb, a harci hatósugár 240 km-el nőtt. A Boeing kalkulációi szerint egy ilyen módosításokkal ellátott változat mintegy 10 %-al lenne drágább, mint a jelenlegi legfejlettebb Block II-es változatú Super Hornet. A 2015-ös költségvetésben szeretnének minél több Super Hornet beszerzésére pénz elkülöníteni, jelenleg ennek a tervnek a megvalósításán dolgoznak.

Mindezek mellett a Boeing és haditengerészet azt is szeretné elérni, hogy további 50-100 EA-18G Growler zavarógép is beszerzésre kerüljön, az F-35-ökkel végrehajtandó támadások támogatására, illetve a hordozóharccsoportok elektronikus védelmére.

A Super Hornet-ek eléggé nagy kihasználtság mellett szolgálnak, egy hordozófedélzeti ezred gépállományából öt például jóformán csak tankergépként funkcionál egy tengeri út során. Erre a problémára, na és az öregedő Northrop Grumman C-2 Greyhound flotta pótlására van ötlete a Lockheed Martin csapatának. A 87 szolgálatból kivont, ám még jelentős üzemidő-tartalékkal rendelkező S-3 Viking tengeri járőrgép átalakításával hoznának létre egy C-3-as jelzésű szállító és tankergépet. Utóbbi feladatot rendszeresen ellátták a szolgálati idejük végén is az S-3-ok. A 87 további használatra alkalmas sárkány törzs elülső részét, a szárnyakat, a hajtóműveket változatlanul hagynák, ám a törzs hátsó részét az eredetinél 50 cm-el szélesebbre és 1,8 méterrel hosszabbra cserélnék. Ennek hátulján egy lenyíló rámpát is kialakítanának, így már képessé válna a C-3-as az F-35-ök Pratt&Whitney F135-ös hajtóművének szállítására is. Mindezen átalakítás természetesen egy komplett berepülési programot jelentene, hiszen szinte egy új típus jönne létre. A C-3-as terhelhetősége 4500 kg lenne és 28 személy szállítását tudná végrehajtani, továbbá képes lenne tankergépként a harci gépek utántöltésére is.

Már túl van az 50. levegőben töltött óráján is a Cessna, a Bell Helicopter Textron és az AirLand Enterprises összefogásával létrehozott Scorpion sugárhajtású repülőgép. A kéthajtóműves, kifelé döntött dupla függőleges vezérsíkos, földi célpontok támadására alkalmas gép tervezését 2012 januárjában kezdték meg és leginkább az Embraer Super Tucano és Beechcraft AT-6 turbólégcsavaros repülőgépeknek kívántak ellenfelet állítani a Scorpion-nal, létrehozva a világ legolcsóbb harcászati ​​repülőgépét. Éppen ezért a 14,4 méteres fesztávolságú egyenes szárnyak alatt három-három felfüggesztési pontot alakítottak ki a fegyverzet (pl. Hellfire rakéták) számára.

Az egy feltöltéssel öt órán át a levegőben tartózkodni képes Scorpion 1500 kg-nyi hírszerzésre, megfigyelésre és felderítésre alkalmas felszerelést is képes magával vinni a bevetésekre, a törzsben kialakított rekeszben, miközben egy repült órára eső költsége nem lesz több mint 3000 dollár, legalábbis a fejlesztők szerint. A Scorpion pilótafülkéjében jelenleg még csak egy katapultülés található meg, azonban kialakítása lehetővé teszi egy további elhelyezését is. Ezzel az átalakítással, valamint a két, 3600 kg-os tolóerejű hajtómű lecserélésével egyre, a gép akár a légierő TX tenderén is eséllyel indulhatna a következő generációs kiképzőgép címért. A tesztrepülések során már elérték a 9100 méteres repülési magasságot, a Mach 0,72-es sebességet, a + 3,7G s -0,5G terhelést is. Tovább végrehajtották az egyik hajtómű leállítását és újraindítását is.

Hamarosan megkapja a hét főrotolapátját és négy farokrotorlapátját a csak földi próbákra készített Sikorsky CH-53K GTV (Ground Test Vehicle) helikopter. A General Electric GE38-1B sugárhajtóművek és az erőátviteli rendszerek próbapadjaként szolgáló gép a floridai West Palm Beach-ben lévő üzem területén található. A CH-53K-ra nagy erőkkel keresnek külföldi megrendelőket, első körben Németországban és Izraelben mutatták a típus képességeit, de az ázsiai és a csendes-óceáni térségben is több állam mutat érdeklődést a gép iránt.

Április 10-én az amerikai haditengerészet átvette a USS AMERICA (LHA 6) partraszállást támogató hordozót. A WASP-osztály egységeihez képest nagyobb hangárfedélzetet, kibővített repülőgép üzemanyag-tároló kapacitást és „zöld”üzemanyaggal üzemelő gázturbinás hajtóműveket kapott az AMERICA, melyek generátorokat forgatnak meg, így a hajó mozgatásáról villanymotorok gondoskodnak. A 44971 tonnás vízkiszorítású, 257 méter hosszú, 32 méter széles hajó legénységének létszáma 1059 fő, ebből 65 tiszt és mellettük további 1687 fő elhelyezésére nyílik lehetőség. Feladata elsősorban az F-35B Lightning II-esek és az MV-22 Osprey gépek szállítása lesz a partraszállások légi támogatása céljából.

NETARZENÁL GALÉRIA

MCV.

Fedezékben.

Változatos fegyverzettel.

Fázósan.

Szuhoj Su-22M4 Fitter-K.

NHI NH90 NFH.

Sepecat Jaguar A.

Bemutatón.

General Dynamics F-111F Aardvark.

Kopottasan.

Lockheed L-1011 TriStar.

Brit kötelék.

Hazatért az első izraeli Super Hercules: 1., 2.

T-45C Goshawk.

Feladatra várva.

Hawker Siddeley Nimrod R.1.

Vought F-8E(FN) Crusader.

Együtt.

Mil Mi-28N.

Szuhoj Szu-24M.

Panavia Tornado F.3.

Hercules.

Felszállás előtt.

Felszíni menetben.

Szólj hozzá

AH-64D MdCN KC-390 L-159 AIM-9X-2 Bushmaster F-35 OTO Melara Hornet C-3 Scorpion CH-53K AMERICA