2014.06.07
Franciaországban megkezdődött, a most még csak Brazília számára történő AM39 Block 2 Mode 2-es hajók elleni rakéták EC725-ös helikopteren végzett integrációs tesztjeinek egy újabb szakasza. Itt már repülést is végrehajtanak a Helibas és az Airbus mérnökeinek felügyeletével a helikopter mindkét oldalára felfüggesztett, egyenként 700 kg-os súlymakettekkel. Ezekkel a strukturális és az aerodinamikai terhelés mellett ellenőrzik a repülési teljesítmény változását.
A francia haditengerészet 11F jelzésű százada átvette a flotta és természetesen az alakulat első, legmodernebb elektronikai felszereltséggel rendelkező Dassault Rafale vadászbombázóját. A jobb képminőséget biztosító kijelzőkkel és HUD-al a pilótafülkében még messze nincs vége az M40-es jelzésű gép újdonságainak, hiszen a polgári és katonai gépek azonosítását nagyobb távolságból is végrehajtani képes saját-idegen felismerőberendezés mellett új, hatékonyabb rakétaindításra figyelmeztető infravörös szenzorcsomag is felszerelésre került az RBE2-es AESA antennájú rádiólokátor mellé.
Olaszországban a héten vette kezdetét a hetedik FREMM-osztályú fregatt építése. A 2018-ra elkészülő egység mellett egy további megépítése még biztos az olasz haditengerészet részére, de nem zárható ki, hogy Róma további két fregattot is beszerez majd.
Hamarosan újra a világtengerek habjait fogja szelni a 2012 végén 65 millió fontos nagyjavításra vonult HMS OCEAN (L12) partraszállást támogató helikopterhordozó. A líbiai beavatkozás során a fedélzetére települt Westland AH.1-es harci helikopterek 2011. június 3-tól július 3-ig összesen 39 alkalommal használták fegyverzetüket Líbiában. Az AGM-114 Hellfire lézerirányítású rakétákkal, nem irányított rakétákkal és 30 mm-es gépágyúval páncélosokat, egyéb járműveket, ellenőrző-áteresztő pontokat, part menti radarokat és aknatelepítésre is használható hajókat egyaránt támadtak. Az Apacsok leggyakrabban kettő, vagy négygépes kötelékben hajtották végre bevetéseiket az OCEAN-ról felszállva. A 20000 tonnás vízkiszorítású egység legénysége már megkezdte a szárazföldi felkészülést, a hajón végzendő teendők gyakorlását szimulátor segítségével gyakorolják be.
A BAE Systems június 2-án bejelentette, hogy megkezdték az Omán által tavaly 12 Eurofighter Typhoon vadászbombázóval együtt megrendelt Hawk AJT (Advanced Jet Trainer) sugárhajtású kiképzőgépek gyártását. A nyolc megrendelt Hawk közül az első 2017-ben kerül majd átadásra.
Már három, vélhetőleg Ukrajnából beszerzett MiG-29 Fulcrum is repül a csádi légierő felségjelzésével. A használt példányok megvásárlásáról öt évvel ezelőtt kezdődtek meg a tárgyalások a felek között. Akkor annyit jelentettek be, hogy a gépekkel együtt a fegyverzet és a földi, valamint a légi személyzet is Ukrajnából érkezik majd. Csád repülőerői az utóbbi években folyamatosan növekednek, hiszen az elmúlt években két C-27J Spartan-t szállított le az Alenia Aeronautica, 2010-ben egy Oroszországtól vásárol Mi-17-es érkezett az afrikai országba, de Szingapúrtól is beszereztek hat AS350/550 Fennec helikoptert 2009 és 2010 között. Ukrajnából 2008-ban két használt Mi-24V Hind harci helikopter és hat Szu-25 Frogfoot csatarepülőgép (ezek közül kettő UB) került beszerzésre.
Három HAL Tejas előszériagép (LSP-3, LSP-5 és az LSP-7) segítségével már az összes fegyverfajta indítási és eloldási tesztjeit elvégezték Indiában. Ezeken felül egy új ledobható üzemanyag-póttartály integrációs munkáival is végeztek. Egy másik géppel mindeközben a frissített szoftverekkel végrehajtott éjszakai repülési teszteket végzik.
Tajvanon egy újabb lépést terveznek megvalósítani a hazai gyártású tengeralattjárók programjában. A vetőcsövek nélküli, kiképzésre használatos két GUPPY II-es osztályú egység a SS-791 HAI SHIH (ex-CUTLASS) és az SS-792 HAI PAO (ex-TUSK) torpedóindítási képességének visszaállítása kudarcba fulladt, mivel ezt saját erőből próbálták megoldani az Egyesült Államok támogatása nélkül. Most a nyomásálló hajótest burkolatának cseréjét szeretnék végrehajtani 15 millió dollár felhasználásával az 1944-ben építeni kezdett SS-791 HAI SHIH-n nevű egységen.
Egy újabb ARLEIGH BURKE-osztályú romboló, a USS ROSS (DDG 71) vette az irányt Európa felé. A héten a norfolki kikötőből kifutott egység már a második lesz, mely a spanyolországi Rotában lesz megtalálható az európai rakétapajzs elkészültéig. A 2015-ös évben további két romboló, a USS PORTER (DDG 78) és a USS CARNEY (DDG 64) érkezik majd meg Rotába.
Brazíliában messze jobban állnak a tengeralattjárók ügyében mint Tajvanon. Ugyanis az első nem nukleáris meghajtású hazai építésű egység, ami jelenleg még az SBR1-es jelzést viseli, már 45%-ban elkészült. Ez 2017-re válik befejezetté, míg az SNBR1-es atom-tengeralattjáró építése 2017 veszi kezdetét és 2025-re fejeződik be.
NETARZENÁL GALÉRIA
Gulfstream Aerospace Gulfstream G550 Eitam.