2014. jún 14.

2014.06.14

írta: Netarzenál
2014.06.14

Május 30-án a floridai Eglin támaszpontról felszálló Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon-ról első alkalommal indították el az SBU-38 Hammer rakéta-póthajtású precíziós irányítású bombát. Ezt a fegyvert eddig csak francia építésű gépekről indították, de a Sagem elhatározta, hogy a nagyobb export esély érdekében más gépeken is végrehajtják az integrációs teszteket az AASM (Armement Air-Sol Modulaire) fegyvercsalád (SBU-38 GPS irányítás, SBU-54 GPS és lézerirányítás és az SBU-64 GPS és infravörös irányítás) tagjaival. Ez igencsak sürgős lesz, hiszen a Hammer különféle változataiból eddig csak Párizs rendelt, ez a mennyiség azonban csak 2016 közepéig teszi lehetővé a gyártósor fenntartását.

A polgári Airbus 330-as típusokon megjelenő új fejlesztések bevezetését tervezi az Airbus a katonai célra készülő MRTT légi utántöltő és szállítógépeken is. Az aerodinamikai finomításokon felül ez új, az eddigieknél takarékosabb hajtóművek alkalmazását is jelenti. Az első ilyen A330 MRTT Enhanced gép összeszereléséhez 2015 októberében hozzáláthatnak, míg az első repülésre 2016 júliusában kerülhet sor. A tárgyalások már folynak, így valószínűsíthető, hogy a továbbfejlesztett gépekből az elsők Szingapúr, India és Katar számára kerülnek majd legyártására.

Tengeri célok elleni támadás képességének megteremtésén gondolkodnak a Eurofighter konzorciumnál a katari és malajziai eladás érdekében. A Typhoon vadászbombázók számára két gyors megoldás kínálkozik így elsőre. Az első a Brimstone Dual Mode rakéták integrációja lenne. Ez lenne a legkézenfekvőbb, hiszen a briteknél már folynak az ez irányú munkák. Némileg nagyobb volumenűbb lenne az amerikai Harpoon csapásmérő robotrepülőgép alkalmazása.

Mozambik számára ebben a hónapban befejeződik a MiG-21-ek Romániában végzett modernizációja. A román Aerostar cég végzett nagyjavítási munkálatokat 6 darab együléses MiG-21 bisz, továbbá 2 darab kétkormányos MiG-21UM repülőgépen a Mozambiki Légierő számára. Ennek a munkának köszönhetően újra lesz sugárhajtású repülőgépe Mozambiknak, hiszen az afrikai ország MiG-21-esei évek óta földhöz vannak szegezve. Ebben a hónapban az utolsó két 21-es is elkészül.

Indiában 10 hónapnyi felszín alatt töltött idő után június 4-én kiemelték a 2013 augusztusában elsüllyedt SINDHURAKSHAK KILO-osztályú tengeralattjárót. A műveletet indiai és amerikai szakértők közösen hajtották végre, ennek költsége nagyjából 40 millió dollár volt. Ebben az összegben a tengeralattjárón lévő fegyverzet kiemelés előtti eltávolítása is benne volt.

Mianmarban hozzáláttak az Ukrajnából érkező alkatrészekből a BTR-3U gyalogsági harcjárművek helyi összeszereléséhez. A 8x8-as kerékképletű járművek beszerezéséről 2003-ban állapodtak meg a felek, az első 10 páncélos egy év múlva került átadásra. Az üzlet pontos méretéről eddig még nem érkezett megbízható információ, egyes hírek szerint Mianmar 1000 darab gyalogsági harcjármű ukrán segítséggel történő előállítását szeretné megvalósítani.

Szerdán Tokióban tárgyalások kezdődtek Japán és Ausztrália között egy lehetséges tengeralattjáró eladás ügyében. A fejlett japán fegyvergyártás számára hatalmas kiugrási lehetőség lenne az ausztrál beszerzés és nem csak azért mert ez egy 37 milliárd dolláros szerződéssel kecsegtet.

Persze Japánban más is történt, így például kezdetét vette az UH-1-es helikopterek lecserélésére indított UH-X tender is. A 2 milliárd dolláros beszerzésre most az ajánlatokat várják a gyártóktól a mintegy 150 Huey pótlására. A kedvezőbb helyzet kialakítására szövetségek jöttek létre japán és külföldi cégek között, így az Airbus Helicopters a Kawasaki Heavy Industries-el, míg az amerikai Bell a Fuji Heavy Industries-el karöltve indul a megrendelések elnyeréséért. A megrendelésért az AgustaWestland is ringbe száll, bár erről igen szűkszavúan nyilatkoztak eddig.

Június 2-án elkészült a 150. F-35 Lightning II -es törzsközéprésszel a Northrop Grumman. A majdan az AF-68-es jelzésű példány egyik fő alkatrészeként a levegőbe emelkedő szerkezeti elem az 50. amit az elmúlt 15 hónapban készítettek el. A gyártás felfutását jól jelzi, hogy az első százhoz még nyolc és fél év kellett.

NETARZENÁL GALÉRIA

A sor elején a japán Type 10-es harckocsi: 1., 2., 3., 4., 5.

Hóban.

Chengdu F-7M Airguard: 1., 2.

Fairchild A-10C Thunderbolt II.

Eurofighter EF-2000 Typhoon.

Harcias tajvani forgószárnyasok.

McDonnell Douglas F-4K Phantom.

General Dynamics F-111F Aardvark.

Szólj hozzá

SBU-38 SBU-54 SBU-64 Sagem A330 MRTT Eurofighter Typhoon MiG-21 SINDHURAKSHAK BTR-3U UH-X F-35 Lightning