2014. okt 11.

2014.10.11

írta: Netarzenál
2014.10.11

Múlt hét csütörtökén kényszerleszállást hajtott végre az innsbrucki repülőtéren az osztrák légierő egyik Eurofighter Typhoon vadászgépe. A Zeltweg-i bázisról egy elfogási gyakorlatra felszálló gépen 9000 méteres repülési magasságban keletkezett hajtóműtűz és ezért volt kénytelen megszakítani a gyakorlatot.

A cseh Gripenek viszont gond nélkül elérték Izlandot október 10-én. A Kelfavik repülőterén landoló öt JAS-39-es kilenc hétig, vagyis december 3-ig marad a távoli országban a légteret vigyázva.

Olaszországban a 61. repülőezred pilótáival emelkedett a levegőbe Alenia Aermacchi T-346-os kiképzőgép. Az olasz csizma sarkán található Galatina városától északra települő kiképzőezred életébe új fejezet nyílt ezzel, hiszen két oktatópilótájukat hamarosan már a növendékek sora fogja követni. Az alakulat 1997-tól az MB339CD-t használja.

Október 6-án megkeresztelték a második Type 214HN tengeralattjárót is a Skaramangás mellett lévő Hellenic Shipyards hajógyárban. A HS PIPINOS (S-121) tengeri tesztjeit várhatólag novemberig befejezik.

Észtország 55 millió dollár értékben vásárolna 350 Javelin irányított rakétát, 120 indítóállványt, tartalék alkatrészeket, kapcsolódó berendezések, képzési és logisztikai támogatást és egyéb kiegészítőket az Egyesült Államokból. Az észt döntéshozás még júniusban hagyta jóvá a Javelin-ok beszerzését.

Oroszországban arra számítanak, hogy még az idén aláírásra fog kerülni 11 perui MiG-29 Fulcrum vadászgép modernizációjáról szóló szereződés. 2008 augusztusában 106 millió dollárért nyolc Fulcrum korszerűsítéséről és élettartam-hosszabbításáról született megállapodás, ezek 2012 októberéig átadásra is kerültek. A további 20 évnyi üzemidő mellett az SzMT szintre történő korszerűsítés valósult meg a Zsuk-ME rádiólokátor beépítésével.

2015-ben fogja megkapni az első 32 példányt az orosz szárazföldi haderő az új fejlesztésű harckocsiból, az Armata-ból. A típus nyilvános bemutatkozása a 2015-ös győzelmi napi parádén lesz.

Sikerrel teljesítette az állami átvételi próbákat a VLAGYIMIR MONOMAH BOREJ-osztályú, 955-ös típusként is emlegetett tengeralattjáró. Ez a nukleáris meghajtású rakétahordozók legújabb generációját képviselő hajóosztály harmadik tagja, melyből nyolc egység megépítése várható. Ezek 2020-ig el fognak készülni. A 170 méter hosszú, 13 méter széles tengeralattjáró még az idén átadásra fog kerülni a haditengerészet részére.

Az indiai hadsereg a közelmúltban megszüntette az izraeli Israel Aerospace Industries (IAI) által gyártott LAHAT páncéltörő rakéta integrációs programját az Arjun MK-2-es harckocsikra. A 13 kg-os LAHAT a harckocsi lövegéből indítható útnak és félaktív lézeres irányítással vezérelhető a maximum 8 km-re lévő célba. A továbbfejlesztett Arjun MK-2-es harckocsival végzett próbák során a 16 nagyobb és 56 kisebb változtatást felvonultató páncélossal mintegy 60%-os eredményt értek el. A legtöbb hiányosság a löveg tűzvezető rendszerében és az izraeli eredetű LAHAT csőből indítható páncéltörő rakétánál volt.

A lövések pontosságának növelését helyben orvosolják, azonban a LAHAT indítását követően megmaradó nagy mennyiségű füst esetében a gyártó, az Israel Aerospace Industries segítségét próbálták meg igénybe venni. Pótlására három éven belül terveznek kifejleszteni egy hasonló képességekkel bíró rakétát. Meg kell jegyezni, hogy Indiában az eddig elvégzett tesztek alapján elégedettek a helyi gyártású Arjun MK-2-es harckocsikkal. Tűzgyorsaságban, találati pontosságban felülmúlja a T-72-es, T-90-es harckocsikat, akárcsak mozgékonyságban, azonban 67 tonnás súlya nem teszi majd lehetővé a Pakisztánhoz közeli térségben történő alkalmazását. A térségre jellemző csatornák és folyók szabdalta terület és az itt található hidak teherbírása lehetetlenné teszi az Arjun MK-2-es hatékony alkalmazását. Így az esetleges pakisztáni páncélosokkal vívott harcok során az indiai T-72-esek és T-90-esek nem számíthatnak az Arjun-ok tűzerejére.

Légi szállítása csak a C-17-es Globemaster III-asok segítségével valósítható meg. Mindezek miatt a 124 MK-1-es mellett jelenleg csak 116 MK-2-es beszerzésével számolnak Új-Delhiben. Mindenesetre a gyártást majdan végző Heavy Vehicles Factory üzemében már úgy számolnak, hogy a megrendelés befutásától 30 hónap múltával már legördülhet az első páncélos. A termelés sebessége évente 30 Arjun MK-2-es lesz, így a 116 darabos mennyiséget 2020-ra le tudják majd szállítani, míg hadrendbe várhatólag 2016-ban áll majd az új harckocsi.

Az Arjun MK-2-es egyik legfőbb erényének a lövegcsőből indítható izraeli eredetű LAHAT félaktív lézervezérlésű páncéltörő rakétát tartották, bár a helyi gyártású 120 mm-es löveghez – mely állítólag minden paraméterében felülmúlja a szovjet-orosz lövegeket - több, szintén helyi fejlesztésű lőszer bevezetése is várható a jövőben. Az egyik ilyen a thermobarikus lesz, mely intenzív nyomáshullámmal fog pusztítani. A szintén helyi gyártású reaktiv páncélzat elemei azonosak lesznek a T sorozaton használtakkal, ezeknek állítólag jobbak a védelmi képességeik, mint a szovjet-orosz vetélytársaiknak.

A védelem növelésében számítanak az izraeli Trophy rendszerre is, valamint jelentős mennyiségű aknakifordító ekét is beszereznek a harckocsik részére. Ezek (reaktiv páncélzat + Trophy rendszer + aknakifordító eke) azonban jelentős, 3 tonnányi pluszsúlyt fognak jelenteni, éppen ezért az MK-2-esk felfüggesztését úgy módosították, hogy az megbirkózón a 70 tonnával is. Szintén az aknák elleni védelmet szolgálja az, hogy a vezető ülését sok páncélozott szállító harcjárműhöz, gyalogsági harcjárműhöz, az MRAP-ekhez hasonlóan a járműtest felső részéhez rögzítik a fenékpáncél helyett, az aknarobbanáskor keletkező sérülések csökkentése végett.

A megnövekedett tömeg miatt megváltoztatták a lánctalp szélességét és a sebességváltó áttételét is, ennek következtében az MK-1-es 72 km/h-s végsebességhez képest az MK-2-es végsebessége 58 km/h-ra csökkent. A módosított áttételezésből adódó nagyobb nyomatéknak köszönhetően azonban a változatlanul hagyott motor mellett javult a páncélos gyorsulása és nem emelkedett jelentősen az üzemanyag-fogyasztása. Negatívumként említhető viszont az MK-1-es és talán majd az MK-2-es estében is az alacsony legyártott mennyiségből adódó gyenge alkatrész ellátottság. Ezt a problémát megpróbálják orvosolni, bár ha további megrendelések nem futnak majd be az Arjun-okra a viszonylag kis mennyiség még okozhat majd gondokat a jövőben. A távlati tervekben az Arjun alvázán műszaki harckocsi, 155 mm-es önjáró tarack, illetve hídvető harckocsi is megvalósulhatna, ezzel jelentősen könnyítve az alkatrész ellátottságot.

November 28-án veszi át az ausztrál haditengerészet a HMAS CANBERRA (LHD 01) partraszállást támogató helikopterhordozót. A hajó építését és tengeri próbáit ezen a héten befejezettnek nyilvánították. Ez az eddig elkészült legnagyobb, ausztrál zászló alatt hajózó egység, hiszen 230 méteres hossza, 27,5 méteres szélessége és 27000 tonnás vízkiszorítása felülmúlja az 1982-ig szolgálatban állt HMAS MELBOURNE (R 21) hordozó méreteit és vízkiszorítását (hossz 214 méter, szélesség 24,38 méter, vízkiszorítás 22000 tonna). Az 1100 személy, 100 jármű, valamint 12 helikopter számára elhelyezést biztosító CANBERRA és HMAS ADELAIED (LHD 02) csak részben készült el a BAE Systems Ausztráliában lévő hajógyárában, hiszen építésük nagyobb részét a spanyol Navantia hajógyár végezte. Az ADELAIED tengeri próbái 2015 második negyedévében kezdődnek el és 2016-ban lép szolgálatba.

Perui haditengerészet öt Kaman SH-2G Super Seasprite helikopter beszerzéséről írt alá megállapodást. A forgószárnyasok Új-Zélandról érkeznek majd, ahova nyolc korábbi ausztrál SH-2G került megvásárlásra. Peruba érkezésük előtt a General Dynamics Air & Space of Canada fogja korszerűsíteni a Super Seasprite-okat.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

Lövészeten.

Vought F-8P Crusader.

MiG-27M.

Lockheed TF-104G Starfighter.

Atlas Cheetah D.

Westland WG-13 Super Lynx Mk90.

Tupoljev Tu-142MK-E.

Perui Hind.

Mitsubishi T-2.

Párban.

Szu-30MK Flanker.

Nanchang A-5C.

Szólj hozzá

Eurofighter Typhoon JAS-39 Gripen T-346 PIPINOS 214HN Javelin MiG-29 Fulcrum Armata VLAGYIMIR MONOMAH BOREJ-osztály LAHAT Arjun Kaman SH-2G Super Seasprite