2014. nov 30.

2014.11.29

írta: Netarzenál
2014.11.29

E hónap elején telepítették Afganisztánba az AgustaWestland Mangusta harci helikopter legújabb, AW129D jelzésű változatát. Erre a változatra a nagyobb távolságból is megfelelő képet biztosító Rafael Toplite III szenzortorony és a Spike ER (Extended Range) rakéták kerültek felszerelésre. Az A129CBT változat Irakban és Afganisztánban több mint 10500 repült órát gyűjtött össze.

A francia haditechnikai beszerzésekért felelős hivatal, a Direction Générale de l'Armement (DGA) rendszeresítésre alkalmasnak találta a Block 2 konfigurációjú Tiger HAD harci helikoptert. A külső üzemanyagtartályok függesztési lehetősége mellett a Block 2-es jobban alkalmazhatóvá vált hadihajók fedélzetéről, de a légi szállítása is egyszerűsödött. Fegyverzetében az amerikai Hellfire félaktív lézerirányítású rakéták is megtalálhatók. Franciaországban eddig 46 Tiger-t adtak át a hadsereg részére, ezek közül 40 HAP és 6 HAD változatú.

London újabb négy Lockheed Martin F-35B Lightning II vadászbombázó megrendeléséről írt alá szerződést. További, a típushoz és Nagy-Britanniához tartozó hír, hogy az amerikai haditengerészet Patuxent River tesztközpontjából felszállva végrehajtották az első repülési tesztsorozatot a Raytheon Systems Paveway IV precíziós irányított bombákkal és MBDA ASRAAM levegő-levegő rakétákkal. Ezen fegyverek integrációja elsősorban az angolok igényére történik meg az F-35B-n.

November 27-én a RAF megkapta az első Airbus Military A400M Atlas (ZM400) teherszállító repülőgépét. A Brize Norton-i bázison landoló gép mellé még további 21 példány kerül majd megvásárlásra. A brit királyi légierő első, A400M gépekkel felszerelt százada a következő év elején kerül felállításra. Két további gépet még december 31. előtt át szeretne adnia gyártó a RAF számára.

Norvégiában - az eddig megrendelt kettő mellé - szintén véglegesítésre került két további F-35A vadászbombázó megrendelése. Ezek, akárcsak a britek 4 gépe szintén a 43 darabos 8. gyártási tétel részeként fognak elkészülni.

Az országban uralkodó állapotoknak köszönhetően több hónapos késéssel, de Egyiptom megkapta az USA-tól 10 Boeing AH-64D Apache harci helikopterét. A tíz forgószárnyas leszállítását májusban függesztették fel. Kairó a 2003-tól rendszeresített 35 AH-64-es mellé 2009-ben vásárolt meg további 12 darabot.

Nem sikerült az utókor számára megmenteni India első repülőgép-hordozóját, az INS VIKRANT-ot (R11). A Vickers Armstrong által Nagy-Britanniában még HMS HERCULRES-ként 1943-ban építeni kezdett MAJESTIC-osztályú egységet 1957-ben vásárolta meg India, így ez lett 1959-ben Ázsia első repülőgép-hordozója. A 192 méter hosszú, 20000 tonnás egység 1961. október 3-tól 2004-ig volt szolgálatban, de pénzügyi okok miatt nem sikerült múzeumhajóvá alakítani, és megőrizni. A héten elkezdett lebontást 7-8 hónap alatt fejezik be.

Megérkezett a hatodik Boeing P-8I Neptune tengeri járőrgép is Indiába november 24-én. A 2009. januárjában 2,1 milliárd dollárért megrendelt nyolc gépből az elsőt még 2012-ben adták át, míg a fennmaradó kettő a következő évben kerül leszállításra.

Ausztráliában elkészült az első pár F-35-ös függőleges vezérsík. A BAE Systems alvállalkozójaként számon tartott Marand 722 párat fog elkészíteni belőlük, az első párt már fel is szerelték a Lockheed Fort Worth-i gyárában. Ausztráliában összesen 30 cég érdekelt valamilyen szinten az F-35-ös programban.

Novemberben az amerikai haditengerészet F-35C-t elsőként használó százada, a VFA-101-es elérte a típussal az 1000. repült órát. A század az első gépét 2013. június 22-én vette át és az első felszállásra augusztus 14-én kerítettek sort.

Az eddig mérések alapján az F-35B nem sokkal zajosabb, mint az F/A-18-as. A méréseket a tengerészgyalogság Beaufort-i támaszpontján végezték el, ahol egymás mellett üzemeltetik a két típust. Felszálláskor az F-35B mindössze két decibellel hangosabb, mint a Hornet, leszálláskor viszont 10 decibellel halkabb, de ezek az értékek csak a repülőgépszerűen végrehajtott fel- és leszálláskora vonatkoznak.

2013 novembere után egy évvel ismét két Alenia C-27J Spartan közepes szállítógép beszerzését jelentették be Peruban az Antonov An-32B-k pótlására. Tavaly 122 millió dolláros volt a szerződés, az idei egy millióval lett több. A 2013-as rendelés első gépe 2015 áprilisában, míg a második, májusában érkezik meg a Lima-Callao légibázisra, ahol a 844. század fogja a típust repülni.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

Dassault Mirage F1CR.

LTV A-7D és A-7K Corsair II.

Aerospatiale SA-330E Puma HC.1.

Grumman F-14B Tomcat.

Westland SH-14D Lynx Mk25.

Dassault Super Etendard.

Rockwell B-1B Lancer.

Israel Aircraft Industries Lavi B.

Dassault Mirage 5BA.

Szólj hozzá

AW129D Toplite Spike Tiger HAD F-35B A400M AH-64D VIKRANT P-8I Alenia C-27J Spartan F-35C ZM400 MAJESTIC-osztály ASRAAM HERCULRES