2015. máj 23.

2015.05.23

írta: Netarzenál
2015.05.23

Egy újabb, raklapra szerelt és az Alenia Aermacchi C-27J teherterébe szerelhető fegyverrendszert mutatott be az Oto Melara az IDEF 2015-ön Isztambulban. Az igen elterjedt és már számos repülőeszközön alkalmazott M61A1 Vulcan 20 milliméteres Gatling rendszerű gépágyú, illetve kisegítő és Selex ES Janus célzó rendszere, na és az irányzó munkaállomása került felszerelésre egy 15 perc alatt a Spartan belterébe rögzíthető palettára. A gép bal oldali hátsó ajtajának helyén elhelyezkedő gépágyú a rakterébe visszahúzható, ha éppen nincs szükség a tűzcsapásaira. A 750 lőszeres kapacitással rendelkező, és a szénszálas anyagoknak köszönhetően 1550 kilogrammos rendszert a cég szerint a következő évtől kezdik majd el gyártani és az első átadására 2017-ben kerülhet sor. A negyed óra alatti be- és kiszerelhetőség akkor igazán szembeötlő, ha megjegyezzük, hogy a kezdetek kezdetén még négy óra kellett ahhoz, hogy a szállító változatból harci változattá tudják átalakítani a gépet a raklapra szerelt ATK GAU-23 Bushmaster 30 mm-es gépágyú beépítésével. Ezt az időt egy órára sikerült leredukálni az eddig próbák során.

Ázsiában próbál meg további megrendeléseket bezsebelni az AgustaWestland. A cég itt az AW101 aknák elleni harcra specializált MCH-101 változatát próbálja meg kelendőbbé tenni. Az eddigi kilenc Japán aknavadász mellé még további hat beszerzését szeretnék tető alá hozni Tokióval, valamint ugyanezen variánsra próbálják meg felhívni Tajvan és Dél-Korea figyelmét is. Szingapúrban is megpróbálnak érvényesülni, ott az AS332 Super Puma helikopterek pótlására szeretnék révbe juttatni jókora forgószárnyasukat, de erre jelenleg vajmi kevés az esély, ugyanis a városállam vezetése a kisebb AW149-t preferálja.

Dániában viszont már döntöttek az új lövészpáncélos ügyében. Annyiban bűzlik az ügy, hogy a mostani trendnek nem éppen megfelelően egy könnyű, kerekes járművet kiáltottak ki győztesnek. A svájci MOWAG GmbH Piranha 5-se sikerrel lépte le a hernyótalpas vetélytársakat (Armadillo CV90 BAE Systems, GDELS ASCOD és az M113-as újabb modernizációjának tekinthető PMMC G5) a 100 darabos megrendelés célegyenesében, ugyanis a Nexter VBCI beszerzésére nem sok esély mutatkozott már az utóbbi időben. Dánia terveiben egyébként 450 lövészpáncélos rendszeresítése szerepel az M113-ok kivonásának köszönhetően. Ebből jelenleg 206 jármű jövője mondható biztosnak, már ha lehet hinni a helyi politikusoknak. A még hadrendben álló egy zászlóaljnyi M-109A3 önjáró tarack is cserére kerül, pótlásukról a Nexter, a Samsung Techwin és az izraeli Elbit Systems is gondoskodhat majd.

Az orosz haderő újrafelfegyverzése akár új életet is lehelhet a Mil Mi-14-es haditengerészeti helikopterekbe. A Mi-17-ek sokadik modernizált változatának megjelenése jó alapot adhatna a flotta számára kifejlesztett variáns korszerűsítéséhez, de akár a gyártás újraindításához is. Eme változat nukleáris fegyverzettel is képes volt a felszín alatti ragadozók levadászásra több mint 5 órás repülési ideje alatt.

Június elsejétől viszont megkezdődik az első BTR-MD Rakuska valamint BMD-4M deszant lövészpáncélosok gyártása Oroszországban. A csapatpróbákon a két járműből 10-10 vett részt és az itt szerzett kedvező tapasztalatok alapján döntöttek a sorozatgyártás elindítása mellett.

Az állami vizsgálatok ellenben csak ezen a nyáron kezdődnek majd el a Sosna rövid hatótávolságú légvédelmi rendszerrel. A Strela-10M utódja 12 rakétájával jelent veszélyt 10 kilométeren belül és 5000 méteres repülési magasság alatt a levegőben tartózkodó eszközökre.

Ezeken viszont éppen ebben az időben van jelen egy másik légvédelmi rendszer, mégpedig a Buk-M3. Az elődökhöz képest jelentősen továbbfejlesztett képességű Buk-M3 már 70 kilométeres távolságig képes célpontok megsemmisítésére, a hírek szerint 0,9999 találati aránnyal. A Buk-M3-al a próbák az év végéig befejeződnek és várhatólag a következő évben az elsők már hadrendbe is állhatnak.

Elképzelhető, hogy a hajtóművek szoftverhibája miatt zuhant le május 9-én az Airbus Military A400M Atlas MSN23-as teherszállító repülőgépe. A négy ember halálát és egy török megrendelésre épített gép pusztulását követelő tragédia a mostani hírek szerint azért következhetett be, mert a felszállás során a turbólégcsavaros hajtóművek felügyeletét ellátó programok egy rövidke időre egyszerre három hajtóműben is lecsökkentették a tüzelőtérbe befecskendezésre kerülő kerozin mennyiségét. Mire a hibát a rendszer önmagától korrigálta, addigra már késő volt. A gyártó az eddig átadott példányok hajtóművezérlő szoftvereinek felülvizsgálatát rendelte el a kockázatok minimalizálása céljából a típust már használó légierőknek. Az A400M-ből Franciaország hatot, Nagy-Britannia és Törökország kettő-kettő, míg Németország és Malajzia egy-egy példányt vett át.

Újabb tetemes fegyverbeszerzést fog megvalósítani Izrael. A zsidó állam 1,89 milliárd dollár értékben vásárol washingtoni jóváhagyással 3000 AGM-114K/R Hellfire földi és 250 AIM-120C légi célok elleni rakétát, 14500 darab KMU-556C/B JDAM irányítókészletet, 3500 Mk-82-es, 4500 Mk-83-es, 50 BLU-113-as és 4100 GBU-39-es bombát.

Egyre több információ lát napvilágot arról, hogy hamarosan bejelentésre kerülhet a második Super Hornet export. Aki követi a híreket nem lepődik meg azon, hogy Kuvait lehet a megrendelő, ahol 3 milliárd dollárért 28 Boeing F/A-18E/F-re kerülhet fel a kis állam felségjelzése. A típus gyártása jelenleg 2017 végéig biztosított, de várható egy tucatnyi amerikai megrendelés befutása is. Ezeknek köszönhetően a St. Louis-i gyártósor 2019 utánig nem maradhat munka nélkül.

Indiában újra alacsony szintre zuhant a helyi fejlesztésű Arjun MK I-es harckocsik hadrafoghatósága. A 124 páncélost akárcsak pár évvel ezelőtt ismét a kevés cserealkatrész döntötte le lánctalpáról. A helyzet megváltoztatásra már április végén felállítottak egy bizottságot.

Dél-Koreában vízre került a hatodik Type 214-es tengeralattjáró is. A Daewoo Shipbuilding és Marine Engineering a helyi jelzéssel KSS-2-es típusból május 7-én bocsátott vízre a YU-GWAN-SUN (078) nevet viselő egységet, mely várhatólag 2016 novemberében fog hadrendbe állni.

Japánból is felszín alatti hírek érkeztek, ugyanis a szigetország tengeralattjárói számára 48 RGM-84L Harpoon Block II-es hajók elleni robotrepülőgép kerül megvásárlásra 199 millió dollár értékben.

Megkezdte típusátképzését az első női F-35 Lightning II repülőgép-vezető. Christine Mau alezredes május 5-én fejezte be első gyakorló repülését az ötödik generációs vadászgéppel. A korábban egy F-15E Strike Eagle vadászbombázót irányító pilótanő, akárcsak férfi társai, elismeréssel szólt az új típus repülési képességeiről, számára a legnagyobb kihívást az egyfős személyzet jelentette, mivel a Strike Eagle-ben ketten repültek, így a feladatok elosztását már teljesen megszokta.

A USS WASP partraszállást támogató helikopterhordozón viszont van társ bőven, hiszen egyszerre hat F-35B érkezett meg a fedélzetre május 18-án, a típus utolsó fedélzeti tesztjeinek végrehajtására. A tengerészgyalogság a rövid fel- és függőleges leszállásra képes gépeinek két héten át tartó tesztje bizonyos szemszögből nem lesz teljes értékű, hiszen az ALIS nevű önálló logisztikai információs rendszer még nem működik kielégítően, ennek hiányosságai decemberre orvosolják majd.

Ha már F-35B és logisztika, meg kell említeni azt is, hogy a hajófedélzetre történő szállítási feladatokban a Bell-Boeing MV-22B Osprey lesz az igásló, hiszen a nagyméretű nehéz alkatrészek szállítására csak ez képes jelenleg. Ez leginkább az Pratt & Whitney F135-öss hajtómű esetében lesz igaz, ugyanis ezt öt részre bontva, a raktérben elhelyezve tervezik a partraszállást támogató helikopterhordozók fedélzetére eljuttatni. Az ALIS egy másik hiányossága, hogy még nem képes az F135-el foglalkozni, de az év végére felügyelete már erre is ki fog terjedni.

Bár a tengerészgyalogság feltett szándéka, hogy tankergépként is bevethetővé tegye az MV-22 Osprey tiltrotoros gépeit, a flottát jelenleg még nem foglalkoztatja ennek a szerepnek az átruházása az F/A-18E/F Super Hornet-ekről. A haditengerészetnél jelenleg a szállítási feladatok minél előbbi átvétele, és így a Northrop Grumman C-2A Greyhoud nyugdíjazása szerepel a fő célkitűzések között. Azonban idővel kénytelenek lesznek erre a feladatra is alkalmassá tenni a billenőrotoros gépeiket, hiszen a Hornet-ek repült ideje rohamosan fogy és ebben bizony igen jelentős, akár 20 százalékos arányban szerepelnek a tankerként levegőben töltöttek.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

Eurocopter EC-725R2 Caracal.

Panavia Tornado GR.4.

Saab JAS-39D Gripen.

Dassault Rafale C.

Westland Wessex HC.2.

Lockheed Martin F-16CJ Fighting Falcon: 1., 2.

Parádés fotók: 1., 2., 3.

Handley Page HP-80 Victor K.2.

Eurocopter AS-555SN Fennec.

Eurofighter EF-2000 Typhoon FGR.4: 1., 2.

General Dynamics F-111C Aardvark.

Mitsubishi F-2A.

Sikorsky CH-54A Tarhe.

Hawker Siddeley Buccaneer S2.B.

Boeing F/A-18E Super Hornet.

Dassault Mirage F1C.

Westland Sea King Mk.41.

Szólj hozzá

M61A1 MC-27J MCH-101 Piranha Mi-14 BTR-MD Rakuska BMD-4M Sosna Buk-M3 A400M F/A-18E/F Arjun RGM-84L F-35B MV-22B C-2A