2015. júl 04.

2015.07.04

írta: Netarzenál
2015.07.04

Bulgáriában újra nekifutnak a meglévő MiG-29-es és Szu-25-ös harci repülőgépek leváltására. A vadász- és csatagépek utódja egy típus lesz. A honvédelmi miniszter július elsejei bejelentése szerint első körben használt F-16-ról kezdenek tárgyalásokat Belgiummal, Hollandiával és Görögországgal. Első két esetben a modernizált AM/BM variánsokról lehet szó, míg utóbbinál az újabb gyártású C/D változatok kerülhetnek eladósorba.

Június 17-én hajtotta végre első repülését az első Üzbegisztán számára gyártott C295W szállító repülőgép. A volt szovjet tagköztársaság 2014 májusában jelentette be négy példány beszerzését az utóbbi évtizedben egyre népszerűbb európai szállítógépből.

Izraelben befejezte kiképzését az első olyan évfolyam, amelyik a modern repülőgépek vezetését az új Alenia Aermacchi M-346 Lavi gyakorlógépek segítségével sajátította el. A típus első két példánya egy évvel ezelőtt, 2014 júliusában érkezett meg az országba, míg a pilótaképzésben ez év januárjától vettek részt.

Közel-keleti hírügynökségek jelentése szerint Egyiptom hamarosan beszerez egy NH Industries NH90NFH haditengerészeti helikoptert is a nemrégiben átvett ex-NORMANDIE FREMM-osztályú fregattja számára. Az egyiptomi haditengerészet jelenleg tíz Kaman SH-2G (E) Super Seasprite helikopterrel rendelkezik.

A 42 elvárt helyett 35 repülőszázaddal rendelkező India ebben évben újabb három repülőszázaddal lesz szegényebb. A 18-18 géppel rendelkező alegységek gépállományát alkotó MiG-21-es és a MiG-27-es típusok az azonnali csere lehetősége nélkül kerülnek kivonásra, a több mint egy évtizedig húzott-halasztott tender miatt. A repülőszázadok gépeit a többi repülőképes géphez tervezik felhasználni tartalék alkatrészként, mivel még nem érettek meg teljesen a selejtezésre.

Németországban a ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) hajógyárában az első lemez ünnepélyes vágásával kezdetét vette az első, Szingapúr által megrendelt Type 218SG tengeralattjáró gyártása. A 70 méter hosszú, 6,3 méteres merülésű és körülbelül 2000 tonna vízkiszorítású, levegő-független meghajtású típusból két egységet rendelt meg a városállam haditengerészete 2013 decemberében. A Type 218SG a Type 212A-osztály és a Type 214-osztály legjobb tulajdonságait ötvözi a gyártó szerint, mivel kormánylapátjait az előbbi hajóosztályhoz hasonlóan X alakban helyezték el, ezzel az utóbbi hajóosztály méreteit, hatótávolságát megtartva alkalmasabb lett a sekély vízben végzett manőverezésre.

A repülőerők képességének fejlesztéséről sem feledkeztek meg Szingapúrban, ugyanis 2016-tól kezdődően 5-6 év alatt 60 F-16-os vadászbombázójukon fog megjelenni az AESA antennájú fedélzeti rádiólokátor, nagyjából 130 millió dollár ellenében.

Kínában állítólag már szolgálatba állították a négymotoros Y-8GX6 tengeri járőrgépet. Az első fotók még 2011-ben jelentek meg a szállítógépen alapuló tengeri járőrgépről, mely a Shaanxi Aircraft Corporation gyártmánya. A négy WJ-6C hajtóművel ellátott, turbólégcsavaros gép az Északi-tengeri Flotta állományában bukkant fel idén. A hatlapátos légcsavarral ellátott gép törzsének megépítéséhez kompozit anyagokat is felhasználtak, továbbá újratervezett szárnyakat is kapott szállító elődjéhez viszonyítva.

Több mint 1000 meghívott előtt végrehajtotta utolsó repülését az amerikai haditengerészet színeiben a Grumman EA-6B Prowler rádióelektronikai zavarógép. A 44 éven át tartó szolgálati időt lezáró eseményre június 27-én, szombaton került sor a Whidbey Island-i bázison, ott, ahol a típus a VAQ-129-es század színeiben 1971. januárjában szolgálatba állt. A 173 megépített példányból legutoljára már csak 14 volt repülőképes állapotban, ezek közül a 163890 gyártási számút érte az a megtiszteltetés, hogy végrehajtották vele a típus flottától történő nyugdíjazását jelképező utolsó fel- és leszállást. A tengerészgyalogság Cherry Point-i bázisán még 2019-ig megtalálható a Grumman EA-6B Prowler rádióelektronikai zavarógép 25 példánya. Az utódnak számító Boeing EA-18G Growler repülőgépből a haditengerészet eddig 107 darabot vett át és állított szolgálatba, de további 28, vagy 31 gép megrendelésére is mutatkozik kilátás.

Most előre megtervezetten került a szárazdokkba az amerikai haditengerészet USS FREEDOM (LCS1) fregattja. Az esedékes felújítást és korszerűsítést 3-4 hónap alatt fogják végrehajtani, ami a legtöbb esetben szoftverfrissítést foglal majd magában. De a hidraulikusból teljesen elektromos meghajtásúvá változó horgony csörlője, továbbá a hatékonyabbá váló kompresszorok és hűtőrendszerek mellett javulni fog a műholdas kommunikáció is egy új antenna felszerelésének köszönhetően. Ez utóbbi a hajóosztály többi egységén is megjelenik majd.

Brazíliában elképzelhető, hogy a JAS-39 Gripen fúrhatja meg az AMX vadászbombázók nemrégiben elkezdett korszerűsítési programját. A légierő számára már három példányban átadott A-1M-ből az eddigi tervek szerint 43 lépett volna szolgálatba, de a svéd típus megjelenését követően költségvetési okokból lehet, hogy csak 30-ra tart igényt a légierő vezetése. A 43 gépet érintő munkálatokra összesen 1,12 milliárd dollárt áldoznak, a munkát az Embraer repülőgépgyár végzi el, mely együttműködik az izraeli Elbittel. A brazil AMX-ek orrába a Mectron által kifejlesztett SCP-01 többfeladatú radar kerül beépítésre a korszerű avionika mellett. Az így már A-1M jelzést viselő gépek 3,8 tonnás fegyverterhelése egyaránt állhat majd levegő-levegő, levegő-föld, levegő-felszín osztályú precíziós fegyverekből is. Pár éve a légierő parancsnoksága az összes szolgálatban álló, azaz 53 AMX korszerűsítését tervezte, megfelelő anyagi fedezet ellenében.

Biztos a jövője viszont az SC-105 Amazonas tengeri kutató-mentő repülőgépnek a dél-amerikai országban. A múlt hónapban újabb 3 példányban megrendelt típus helyi jelölése valójában a C295-öst takarja. Az orrkúp alá beszerelt EL/M-2022A(V)3 radar akár 360 kilométeres távolságból is képes a vízfelszín felderítésére, míg a műholdas kommunikációs rendszer a mentőfeladatok irányításában játszhat kulcsfontosságú szerepet. A C295-ből tíz szállító, S-105A Amazonas jelzéssel már szolgál az országban, valamint kettő SC-105A is, azonban ezek oldalán még nincsenek a most megrendelt és 2017-tól megérkező példányokra felszerelésre kerülő buborékablakok.

A szomszédos Argentínában megszületett a döntés a hadsereg 74 TAM (Tanque Argentino Mediano) harckocsijának izraeli segítséggel történő modernizálásáról. A 111 millió dolláros programról június 26-án állapodtak meg a felek, aminek másik lényeges eleme, hogy több alkatrész és rendszer helyi gyártása, összeszerelése is megvalósul. A TAM 2C verzió létrejöttét az izraeli Elbit által készített rendszerek beépítésével valósították meg nagyobb részben. Az izraeli gyártó hőképalkotó kamerája a célfelderítést, míg a lézeres besugárzásjelzője a védelmi képességet növeli. A 105 milliméteres lövegből lehetőség nyílik a 8 kilométeres hatótávolságú Lahat irányított páncéltörő rakéta indítására is.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

McDonnell Douglas F-4C Phantom II.

Bell AH-1S Cobra.

Saab AJS37 Viggen.

MiG-21bis.

Dassault Mirage 2000B.

McDonnell F-101F Voodoo.

AgustaWestland AW-159 Wildcat.

Szuhoj Szu-22M4 Fitter-K.

McDonnell Douglas F-4E Terminator 2020.

PZL-Swidnik W-3PL Gluszec.

Mitsubishi T-2P.

Lockheed SR-71A Blackbird.

Westland WG-13 Lynx AH.7.

Boeing 737-7ES Peace Eagle.

Grumman EA-6B Prowler: 1., 2.

Mil Mi-6A.

British Aerospace Sea Harrier FA.2.

JF-17 Thunder.

Kawasaki OH-1 Ninja.

Szólj hozzá

F-16 AESA M-346 Lavi FREMM-osztály NH90NFH MiG-21 MiG-27 Type 218SG Y-8GX6 WJ-6C EA-6B Prowler FREEDOM A-1M SC-105A Amazonas TAM