2015. aug 22.

2015.08.22

írta: Netarzenál
2015.08.22

A Szerbiában gyártott 128 milliméteres nem irányított rakéta egy új változatát ismerhette meg a nagyvilág. A BR-VZ 128 mm M-15 jelzésű rakéta a szintén 128 milliméteres elődökhöz képest már 197 centiméter hosszú, de az M-74 (180,6 cm) és M-80 (178,6 cm) változatok négycsöves L-128-04 indítókonténeréből még ugyanúgy alkalmazható. Az így már 52,7 kilogrammos BR-VZ 128 mm M-15 egy új összetevőkből megalkotott rakétamotort is kapott, maximális sebessége 600 m/s, leghatékonyabban 1500 és 3000 méter közötti távolságból indítható földi célpontok ellen. A rakéta felszerelhető egy BG-KR jelzésű tandem kumulatív robbanófejjel, vagy a BG-TF-el, ami repesz-rombolóval. A két harci részben a súlyuk az, ami közös, mind a kettő 22 kilogrammot nyom. Ehhez a fegyverhez kapcsolódó hír, hogy a négycsöves L-128-04 indítókonténer új variánsán az eddigi 250 milliméteres felfüggesztési pontjait áthelyezték a NATO szabványnak megfelelő 355,6 milliméteres / 14 hüvelykes távolságra.

2012-től használja a szerb haderő a BUMBAR (Poszméh) irányított páncéltörő rakétát. Az indítóállvánnyal és az irányítórendszerrel együtt 19,5 kilogrammot nyomó BUMBAR-t a Krušik fejlesztette ki a korszerű elveknek megfelelően. Így indítható zárt térből is, lehetővé téve a városi harcokban történő alkalmazást. A huzalvezérlésű fegyver 1000 milliméteres homogén acélpáncél átétetésére képes tandem kumulatív robbanófejjel van ellátva, kormányzása tolóerő vektorált rakétamotor végzi. Hatótávolsága 600 méter, találati valószínűsége 90%. Jelenleg a továbbfejlesztésén dolgoznak, ez a változat már 1000 méteres hatótávolsággal fog rendelkezni, míg irányítási rendszere lézeres félaktív lesz.

Spanyolországban a 2016-os költségvetésben már elkülönítésre került az első, 25 millió eurós részlet a négy közepes repülési magasságú, hosszú őrjáratozási idejű pilóta nélküli repülőgépre. Helyi sajtóértesülések szerint a beszerzésre kerülő típus az MQ-9 Reaper lesz, de ezt még nem erősítették meg hivatalos forrásból. Várható, hogy ezzel a bejelentéssel megvárják a következő hónapban lezajló választások végét. A tenderen induló másik típus egyébként az izraeli IAI Heron TP volt. Az ötéves beszerzési ütemtervben egyébként 171 millió euró elköltése szerepel négy repülőgép, valamint egy mobil és egy telepített földi állomásra. Az első gép 2017-ben kerülhet átadásra. Spanyolországban már alkalmazásban vannak kisebb méretű pilóta nélküli felderítőgépek, például az izraeli Searcher MK II-es és a RQ-11 Raven.

Ezen a héten már újra a Kola-öböl vizében található meg Oroszország egyetlen repülőgép-hordozója az ADMIRAL KUZNYECOV. A hordozó májusban került szárazdokkba, ahol a hajótest tisztítását és festését végezték el, továbbá a fedélzeti elektromos berendezések kerültek javításra. A hírek szerint a KUZNYECOV most Murmanszkba hajózik, ahol további javításokat eszközölnek majd rajta.

Múlt hét szombatján hajófedélzeten megérkezett Marokkóba három felújított Boeing CH-47D Chinook szállító helikopter. Az USA-ból indult szállítmány az MV LIBERTY PRIDE fedélzetén futott be Tanger kikötőjébe.

Szeptembertől kezdi meg az új fejlesztésű Marlin látótávolságon túli légi célok elleni rakéta repülési tesztjeit a Denel Dynamics. A tervek szerint a Marlin 80-100 kilométeres hatótávolságú fegyver lesz, kétlépcsős rakétamotorral. A fejlesztési tervekben külföldi résztvevő(k) bevonása is szerepel, ők elsősorban anyagi hozzájárulással segíthetnék Marlin megvalósulását. Az irányítórendszerrel is ellátott rakétatest első indítására 2016 második félévében kerül sor.

Indiában a továbbfejlesztett Tejas Mk 2-es változat 2020 utáni megjelenésig egy újabb variáns létrehozásával szeretnének az áthidaló megoldást megtalálni. Ez pedig a Tejas Mk 1A jelölést viselné, meghajtásáról az Mk 1-ben is használt General Electric F404-GE-IN20 hajtómű gondoskodna, orrában egy Elta AESA antennájú rádiólokátor kerülne beépítésre. Fegyverterhelése, manőverező képessége növekedne, mivel üres tömegét legalább 1000 kilogrammal csökkentenék. Ennek jelentős részét az egyszerűbb, kevésbé robusztus futómű megalkotásával érnék el. A Tejas Mk 1A változatból 40-60 darabos mennyiség megrendelése várható.

A szomszédos Pakisztánban megállapodást írtak alá négy Mil Mi-35M harci helikopter megvásárlásáról. Jelenleg még nem tudni, hogy a harci forgószárnyasok milyen felszereltségben, milyen szállítási határidőkkel kerülhetnek az országba.

Utolsó, tíz napon át tartó tengeri próbáin tartózkodik az Ausztrál Királyi Haditengerészet HMAS ADELAIDE partraszállást támogató helikopterhordozó. A fedélzeten a testvérhajó segítségével már kiképzett legénység mellett mintegy 200 BAE Systems alkalmazott is tartózkodik, a hajó harci és kommunikációs rendszerei alaposan ellenőrző hajóút alatt.

Nicaragua érdeklődést mutat az orosz T-72B3-as harckocsik beszerzése iránt. Nicaragua fegyveres erőinél jelenleg 65 T-55-ös van szolgálatban, így a T-72B3-as esetleges rendszeresítése jelentős előrelépés lenne a páncélos erőknél.

Brazíliában az eddig a három haderőnem számára átadott 16 H225M helikopter összesített repült ideje elérte a 10000 órát. A Super Puma család tagjaiból összesen 50 példány beszerzése biztos a dél-amerikai országban.

Augusztus 19-én volt 35 éve annak, hogy végrehajtotta első repülését az Embraer EMB 312 Tucano turbólégcsavaros kiképzőgép. A Cessna T-37 pótlására kifejlesztett típus azóta igazi sikertörténet, hiszen Argentína, Kolumbia, Venezuela, Peru, Paraguay, Honduras, Irán és az Egyesült Királyság rendszeresítette, sőt ez utóbbiban még a helyi gyártást is megszervezték.

A legutóbbi bejelentéshez képest is majd másfél éves csúszással, de végrehajtotta első repülését az IA-63 Pampa III sugárhajtású kiképzőgép. A gyártást-fejlesztést végző FAdeA (Fabrica Argentina de Aviones) két évvel ezelőtt még 2013. decemberi felszállást és 2014 közepi átadási dátumot prognosztizált az erősebb, 21%-al nagyobb tolóerőt biztosító Honeywell TFE731-40-N2 sugárhajtóművel felszerelt Pampa III esetében. A műszerfalra a már meglévő egy mellé két új Elbit gyártmányú színes folyadékkristályos kijelző került beépítésre, így a műszerezettség már a lehető legkorszerűbbé vált.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle.

Szuhoj Szu-27P.

Dassault Mirage 2000Di.

Eurofighter EF-2000 Typhoon FGR.4.

Boeing C-17A Globemaster III.

MiG-15bis.

Dassault-Dornier Alpha Jet A.

Lockheed F-117A Nighthawk.

Xian JH-7A.

EHI EH-101 Merlin HC.3.

Lockheed TF-104G Starfighter.

Fokker D-VII.

MiG-23MLD.

Boeing Vertol CH-47F Chinook.

Avro 698 Vulcan B.2.

Lockheed P-2H Neptune.

Saab RF-35 Draken.

Kawasaki OH-1 Ninja.

Szólj hozzá