2015.12.26

2015.12.26. 07:27

Lengyelország 1000 darab Rafael Spike-LR irányított rakétát vásárol. A december 17-én aláírt szerződés értelében a fegyvereket a ZM Mesko fogja legyártani. A szárazföldi erők számára 2017-ben 100, majd 2020-ig évente 300 rakéta fog átadásra kerülni.

A General Atomics Aeronautical Systems december 22-én átadta Olaszország számára az utolsó két RQ-1 Predator rendszert is. Az első Predator-ok még 2004-ben kerültek az ország légierejének kötelékébe, az Amendola légibázison települő 32. repülőezred 28. századához.

Nagy-Britanniában a Boeing P-8A Poseidon tengeri járőrgépek beszerzése került újra a címlapokra, ugyanis (a hozzáértők nem túl nagy meglepetésére) kiderült, hogy a kilenc példányban megrendelt amerikai típus nem lesz képes a RAF Voyager légi utántöltő gépeiről üzemanyagot felvenni, mivel azok a hajlékony csöves rendszerrel rendelkeznek, míg a P-8A-t a merev csövessel lehet tankolni. Az ügyet leginkább az ellenzéki lapok kapták fel, megfeledkezve arról, hogy az Airbus készíti az A330-ast a törzs alatti merev utántöltő csővel is, így a módosítás megoldható, de akár az eleve így gyártott példányok is beszerezhetők. Ezzel a megoldással már nem kell 4 órányi járőrözés után visszafordulnia a Poseidon-nak a tenger fölül.

Franciaország további hét Tigre HAD harci helikoptert rendelt meg, ezzel 67 darabra növelve a kokárdás felségjelel repülő Tigrisek mennyiségét. A gépek 2017 és 2018 között kerülnek majd leszállításra. A francia szárazföldi haderő részére eddig 55 Tigre került átadásra, ezek közül 40 volt a korábbi Hélicoptère d'Appui Protection (HAP) változat, a később leszállítottak viszont már a korszerűsített Hélicoptère d'Appui Destruction (HAD) verzióban kerültek le a gyártósorról. A HAP példányok a jövőben kerülnek majd átépítésre HAD modifikációnak megfelelően. A Tigris különféle változataiból eddig 120 darabot adtak át Franciaország, Németország, Spanyolország és Ausztrália részére, amink több mint 68000 órát töltöttek a levegőben.

A légierő pilótái is örülhettek a héten, hiszen december 22-én a 8. Airbus Military A400M Atlas is átadásra került. Az MSN31-es jelzésű példány már a Thales gyártotta, nagy felbontóképességű infravörös kamerák alkotta EVS rendszerrel is el van látva, aminek képét a pilótafülkében lehet megjeleníteni és a földi gurulás mellett alkalmazható fel-és leszállás, de alacsony, vagy közepes magasságon végzett repülések során is. A következő évre három francia Atlas átadása van beütemezve.

December 18-án a Szevmas hajógyárban lefektették a hetedik BOREJ-osztályú (Project 955A) tengeralattjáró, a III. SÁNDOR CÁR gerincét. Az első három egységnél csendesebbé vált további egységeket BOREJ-A-ként is jelölik, így különböztetve meg őket az első három egységtől.

Évek óta visszatérő hír az Irán számára történő Sz-300-as légvédelmi rendszerek el, vagy el nem adása. Putyin elnök ez év tavaszán engedélyezte a komplexumok exportját, így egy milliárd dollárértékben került két teljes ezrednyi Sz-300PMU-2-es rendszer eladásra. Az első 80 főnyi kezelőszemélyzet képzését, ami négy hónapig fog tartani, 2016 januárjában meg is kezdik Oroszországban és a légvédelmi rendszereket 2016 szeptemberéig át is fogják adni.

Indiából már a 3. Mil Mi-25 Hind harci helikopter is megérkezett Afganisztánba. A negyedik harci forgószárnyas a következő évbe fog megérkezni új hazájába. A szállításhoz a hírek szerint az új amerikai Boeing C-17 Globemaster III-as szállítógépet vették igénybe az indiaiak.

December 23-án nyugdíjba vonult az újkori India első hazai tervezésű és gyártású hadihajója. Az INS GODAVARI (F20) rakétás fregatt építését 1978-ban kezdték meg a Mazagon Dock Limited-nél, vízre tételére 1980 május 15-én került sor, szolgálatba még azon év december 10-én állt. További két testvérhajója is megépítésre került, az INS GANGA és az INS GOMATI, akárcsak a GODAVARI 126 méteres hosszal, 14,5 méteres szélességgel és 4,5 méteres merüléssel bír. Legnagyobb sebességük 28 csomó (51,8 km/h). 12 csomós (22,2 km/h) sebességgel 4500 tengeri mérföld (8334 km) megtételére  képesek.

Kínából származó fotókon egy új Shenyang J-16-os változat volt látható. Az elektronikai hadviselésre specializált kétüléses D verziót a szárnyvégre helyezett új konténerek segítségével lehet azonosítani, de a pilótafülke előtt elhelyezett infravörös szenzor/lézeres távmérő is hiányzik. További érdesség volt, hogy a törzs és szárny alatti felfüggesztők is hiányoztak a gépről.

Washingtonban jóváhagyásra került három további Boeing CH-47F Chinook helikopter is Ausztrália számára. A 180 millió dollárosra becsült üzletben hat T55-GA-714A hajtómű is szerepel. A kontinensnyi ország ezeken felül hét CH-47F Chinook helikopter beszerzését határozta el. Az új tandemrotoros gépek lehetővé teszik a régebbi d modellek 2016-ban történő kivonását.

92,2 millió dollár segítségével életre kelhet az M1A2 SEPv2-es harckocsik SEPv3 szintre történő korszerűsítési programja az Egyesült Államokban. A SEPv3 (System Enhancement Package version 3) legfőbb elemei a korszerűbb elektronikai összetevők, de gyorsabbá válik az adatátviteli sebesség is. Ez a légi robbanásra képes, programozható gyújtóval szerelt lövedékek előtt is tovább nyithatja az ajtót, de a nagyobb felbontású kijelzők a jobb képet biztosító éjjellátók alkalmazását is lehetővé tennék. A General Dynamics Land Systems ezeken felül egy 1500 lóerős teljesítményű, MTU 12V 883-as dízelmotor és egy Allison sebességváltó beépítését is tervezi, ezekkel 14%-al csökkenthetők lennének az üzemeltetési költségek. Az első lépésben hat páncélost alakítanak át, a teljes ütemű átalakítások az ezekkel lefolytatott sikeres próbák után, nagyjából két év múlva kezdődhetnek el.

Brazília 23 AAV7A1-es páncélozott szállító harcjárművet szerez be az ország tengerészgyalogsága számára. Megérkezésük előtt a páncélosokat a BAE Systems korszerűsíti 81 millió dollár értékben. A RAM/RS változat egy erősebb motort és a hajtásláncot, valamint egy továbbfejlesztett felfüggesztési rendszert kap a munkálatoknak köszönhetően. Az első páncélosok 2017 februárjában, míg az utolsók 2017 decemberében fognak elkészülni.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Panavia Tornado GR.4.

Northrop F-5F Tiger II.

Israel Aircraft Industries Kfir C2.

Boeing F/A-18F Super Hornet.

Hughes 500M/ASW.

LTV TA-7C Corsair II.

McDonnell Douglas F-15DJ Eagle.

Dassault Mirage F1M.

Westland Sea King Mk.41.

General Dynamics F-16DG Night Falcon.

Saab J35J Draken.

Szu-30SzM.

Lockheed F-104G Starfighter.

NHI NH90 NFH.

McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle.

Dassault Rafale M.

Israel Aircraft Industries Dagger B.

Kaman SH-2G Super Seasprite.

McDonnell Douglas F-4F Phantom II.

Eurofighter EF-2000 Typhoon.

Northrop T-38A Talon.

Vought F-8E(FN) Crusader.

Szu-24M.

Dassault Mirage F1B.

Sikorsky CH-53G.

Boeing B-52H Stratofortress.

 

KELLEMES KARÁCSONYI ÜNNEPEKET!