2016.01.30
Dánia 600 millió dollárért 309 General Dynamics European Land Systems által gyártott Piranha 5-ös páncélozott szállító harcjárművet szerez be. A szállítások 2018-tól kezdődnek meg és az évek folyamán 6 változattal kerülnek leváltásra a régi M113-as PSZH-k.
A Netarzenálon január elején tudósítottunk arról, hogy már folyik a Mikojan–Gurjevics MiG-31 Foxhound nehézvadászok utódtípusának fejlesztése Oroszországban. A munkát a MiG tervezőiroda végzi, hiszen az északi terülteken még jelenleg is ritkának mondható a repülőtér hálózat, ezért Moszkva továbbra is igényt tart egy nagy hatósugarú elfogóvadászra. A cégtől származó információk szerint az új gép hatodik generációba fog tartozni, de a komplex feladatok miatt személyzettel lesz ellátva. A gép sorozatgyártását még 2025 előtt szeretnék elkezdeni, mivel a MiG-31-ek üzemideje 2028-ban jár le. A MiG-41-es az igazán ambiciózus tervek szerint képes lesz repülni Mach 4,0 és Mach 4,3 sebesség tartományban is.
Egy újabb modernizációs csomagot dolgozott ki az orosz Uralvagonzavod a T-72-es harckocsik számára. A páncélos a legújabb fejlesztésű reaktív páncélzat mellett lézerbesugárázás érzékelővel is ellátták, de újak a füstgránátok is. A 46 tonnás harckocsi mozgatásáról egy 1000 lóerős, turbófeltöltős V-12-es V-92S2 jelzést viselő mindenevő motor gondoskodik, míg az erőátvitelt egy automataváltó segíti. Fő fegyverként a 125 milliméteres űrméretű 2A46M-5-01 löveg került beépítésre, a célzórendszer a legújabb fejlesztésű irányított lövedékekkel és csőből indítható rakétákkal is képes az együtt működésre. A 7,62 milliméteres koaxiális PKTM géppuska maradt a régi, de a légvédelmi célokra szolgáló NSzVT-t lecserélték a szintén 12,7 milliméteres 6P50 Kord légvédelmi géppuskára. Az új kommunikációs rendszerek mellett egy GPS/GLONASS műholdas navigációs rendszer is beépítésre került, ellenben légkondicionálót nem tartalmaz a modernizációs csomag.
Megpróbálnak újra életet lehelni az 1980-as években tervezni kezdett Iljusin Il-106-os teherszállító repülőgépbe Oroszországban. Az ukrán Antonov An-124-es gépek pótlására szolgáló típus tervezését 1987-ben kezdték el, de a munkálatok a Szovjetunió szétesését követően 1992-ben befejeződtek. A 80-100 tonna teherbírású gép képes lenne szilárd burkolatot nélkülöző repülőterekről is üzemelni, tervezését 2020 körül fogják befejezni. Az 58 méter hosszú, 60 méteres fesztávolsággal rendelkező Il-106-os legnagyobb felszálló tömege 258 tonna, üres tömege 135 tonna lenne, utazósebessége 820-850 kilométer per óra között mozogna. Hatótávolsága 5000 kilométer lenne, fel és leszálláshoz 1400-1500 méter hosszú pálya elegendő lehet. A 6 méter széles tehertér 34 méter hosszúsággal és 3,4 méter magassággal bírna. Az 1980-as években a meghajtásról négy Kuznyecov NK -92 kétáramú sugárhajtómű gondoskodott volna, egyenként 18 tonnányi tolóerőt szolgáltatva. Jelenleg az Irkut MC -21-re tervezett és az Iljusin Il-76-on tesztelt PD-14-es sugárhajtómű tűnik a legesélyesebb erőforrásnak.
Izraelben elkezdték a Namer nehéz páncélozott szállító harcjárművek ellátását a Rafael Trophy HV aktív páncélzattal. A Merkava harckocsin alapuló Namer-en az elmúlt hetekben fejeződtek be a Trophy-val végzett integrációs munkálatok. Első lépésben a gyártósorról frissen lekerülő Namer-ek fogják megkapni a Trophy aktív páncélzatot.
Hat hónap elmúltával, január 28-án újabb három Dassault Rafale vadászbombázó érkezett meg Egyiptomba. Így már hat darab géppel rendelkezik az ország légierejének 203. „Vihar” Harcászati Vadászrepülő Ezredének, 34. „Vad Farkasok” százada. Akárcsak a tavaly leszállított példányok, a mostaniak is mind kétüléses DM verziók. A típusból 16 DM és 8 EM együléses változatot 2015 februárjában rendelte meg Kairó.
Továbbra is érdeklődik a Bell AH-1Z harci helikopterek iránt a bahreini légierő. A típus képességeiről még tavaly kértek részletes tájékoztatást a gyártótól és úgy tűnik, hogy az amerikai típus joggal reménykedhet a megrendelésben. Bahrein szolgálatában jelenleg 22 AH-1E/F, és 8 AH-1P modell található meg.
Hamarosan várható nagyobb mennyiségű MBDA Brimstone levegő-föld rakéta megrendelése Szaúd-Arábiából. A Hellfire módosított variánsát a Panavia Tornado vadászbombázók fegyverzetébe fogják beilleszteni. A szaúdiak a 2000-es évek végén Tornado Fenntarthatósági Program (Tornado Sustainment Programme - TSP) keretén belül hajtották végre csapásmérőik GR.4-es szintre történő modernizálását. Ekkor az MBDA Storm Shadow csapásmérő robotrepülőgépek, a Paveway II lézer-irányítású bombák, és a Thales Damoklész célzókonténerek mellett a Brimstone integrációja is megtörtént, azonban a fegyvert nem rendszeresítette a szaúdi légierő. A Jemenben történő katonai beavatkozás azonban várhatólag a Brimstone beszerzését fogja eredményezni.
Múlt héten kerültek fel az internetre azok a fotók, melyeken a JF-17 Thunder kínai-pakisztáni vadászbombázó Block II-es példánya látható. Az új változat egyik legszembetűnő ismertetőjegye a merev üzemanyagfelvevő cső. Ez a törzs jobb oldaláról nyúlik előre, nagyjából a pilótafülke szélvédőjének keretéig. Kialakítása, bár kínai tervezésűnek állítják be a források, nagymérvű hasonlóságot mutat a dél-afrikai Denel Aviation által modernizált Mirage III-on alkalmazotthoz. Ez a cég segédkezett néhány pakisztáni Mirage modernizálásában, amelyekre ez a bizonyos cső is felszerelésre került.
Argentínában hivatalosan is elismerték, hogy mélyponton van a légierő. A haderőnem legpotensebb típusának tekinthető Lockheed Martin A-4AR Fightinghawk vadászbombázók repképtelenné váltak, ugyanis a katapultülések piropatronjainak lejárt az élettartamuk. A dél-amerikai állam légterének védelmére jelenleg így csak a EMB-312 Tucano, IA-58 Pucara, és az IA-63 Pampa repülőgépek képesek, nagyon korlátozottan.
NETARZENÁL GALÉRIA
McDonnell Douglas F/A-18A Hornet.
English Electric Canberra B.2.
McDonnell Douglas F-15D Eagle.
North American Rockwell T-2C Buckeye.
McDonnell Douglas F/A-18D Hornet.
Lockheed F-16CM Fighting Falcon.
McDonnell Douglas A-4N Skyhawk.
Eurofighter EF-2000 Typhoon FGR.4.