2016.06.25

2016.06.25. 07:56

Egy újabb távirányítású fegyverállványt mutatott be a Krauss-Maffei Wegmann. Az FLW500, amely a legújabb tagja az FLW családnak, már a jelzésében utal a nagyjából 500 kilogramm körüli tömegére. Ezt a rászerelt fegyverek és azok tömege befolyásolhatja nagymértékben. A fegyverek irányzása körkörösen 360 fokba, míg függőleges síkban -10 és +50 fok között lehetséges. Bemutatásakor az Orbital ATK Armament Systems 30 milliméteres M230LF kettős hevederezésű, 150 lőszerrel ellátott gépágyú mellett, egy 7,62 milliméteres FN-MAG géppuska került felszerelésre az FLW500-ra, 250 darabos lőszerkészlettel.

Váltás történt a közel-keleten, az Arab Állam terrorszervezet ellen küzdő olasz repülőerőknél az elmúlt héten. A felderítő feladatokat végrehajtó Ördög repülőszázad Panavia Tornado gépeit a Fekete Macskák AMX-ei helyettesítik a közeljövőben a kuvaiti Al Jaber légibázison. Az elmúlt egy év alatt a variaszárnyú gépek négy példánya 3000 órát töltött a levegőben, 900 alkalmával.

Jelen kor színvonalán álló felderítő páncélost mutatott be a Leonardo Defence Systems. A Centauro II-n alapuló Centauro VBM Explorer egy távolról irányított repülőeszköz mellett, egy távolról irányított szárazföldi járművel is végrehajthatja a felderítési feladatokat. Az egyébként kézből is indítható Horus UAV indítására a 25 milliméteres gépágyúval, és 7,62 milliméteres géppuskával ellátott Hitfist bal oldaláról nyílik lehetőség, míg a TRP2 UGV a deszanttérből indulhat útjára. A távirányítású járművek mellett a Janus nevű, nagyteljesítményű, stabilizált, nappal és éjszaka egyaránt használható szenzorcsomag is használható felderítési adatok szerzésére.

Távirányítású torony megvalósításán dolgozik a Nexter Systems. Az elképzelések szerint a gépágyút, és lőszerkészletét is magába foglaló torony tömege 2900 kilogramm körül fog alakulni. A másodlagos fegyverzet 7,62, vagy 12,7 milliméteres géppuskákból állhat, ezeket egy távirányítású fegyverállványba is lehet majd rögzíteni. A vevői igének minél jobb kiszolgálása érdekében a torony oldalaira irányított rakéták is felszerelésre kerülhetnek. Ezek lehetnek a legújabb francia MBDA MMP, az amerikai Raytheon/Lockheed Martin Javelin, vagy akár az orosz Kornet-E is. A fegyverek irányzása körkörösen 360 fokba, - maximum 60 fok/másodperces sebességgel - míg függőleges síkban -10 és +45 fok között lehetséges. A célpontok felderítésére és a fegyverek célra irányzásához szükséges rendszereket a Leonardo, a Safran és a Thales szállítja majd.

Hamarosan megkezdik a repülési kísérleteket egy újratervezett üzemanyag átadó rendszerrel az Airbus Military A400M Atlas teherszállító/légi utántöltő repülőgép fedélzetén. Az újratervezésre azért volt szükség, mert a 24 méter hosszú tömlő a légcsavarok mögötti turbulens levegőben himbálózott és ez mozgás valamint a gép vízszintes stabilizátorai veszélyt jelenthettek az üzemanyag felvétel céljából az Atlas mögött repülő helikopterekre. A tavaly év végén kiderült zavaró tényezők a merevszárnyú gépek esetében nem jelentenek gondot. A megoldást egy hosszabb, de kisebb átmérőjű tömlő jelentheti a mérnökök szerint. A 37 méteres hossz már elég lesz a biztonságos üzemanyag-átadási hely biztosításához a gép mögött, hátránya azonban, hogy a kisebb keresztmetszet miatt növekedni fog az utántöltés ideje. A keresztmetszet csökkentést a típuson alkalmazott Cobham utántöltő konténerekben meglévő hely mérete tette szükségessé.

További tankeres hír, hogy a C295-ös estében is hamarosan sor kerülhet az első helikopterrel történő légi összekapcsolódásra. Az eddigi próbák során a gép mögé 15, illetve 21 méterre kiengedett tömlő stabil helyzetet vett fel, feszülését, mozgását nem észlelték. Ez jó okot szolgálta arra, hogy még az idén sor kerüljön egy H225M Caracal forgószárnyassal történő összekapcsolódásra, persze első alkalmakkor még üzemanyag átadása nélkül. Az üzemanyag átadó rendszert a C295-ös esetében kevesebb mint egy nap alatt beépíthetik majd a megrendelők a gépeikbe.

Németországban újra megerősítést nyert, hogy továbbra is 18 új NH Industries NH90 NFH helikopter beszerzési terve szerepel a haditengerészet számára. Berlin jelentősen csökkenteni kényszerült a megvásárlásra kerülő forgószárnyasok mennyiségét, de ez a lépés csak a szárazföldi erőket érinti. Az NH gyártmánya a Sea Lion néven kerül rendszeresítésre 1,4 milliárd eurós értékben, leszállításukat 2017-től kezdik meg. A gépek nem csak a Westland Mk.41 Sea King gépek utódjai lesznek, hanem kiterjedt tengeralattjárók és hajók elleni felszereltségüknek köszönhetően a Lynx helikoptereké is. Ez utóbbi két feladatkör lesz az, ami miatt az eddig tervezeteken felül további módosításokat is szükségessé fog tenni. Az első német haditengerészeti helikopter 2019. októberben történő átadása van tervbe véve.

Május 25. és június 3. között hajtották végre az első éleslövészetet az Airbus Helicopter 2014 áprilisában bemutatott HForce fegyverzeti csomagjával. A több típusra is (H125M, H145M és H225M) alkalmazható rendszert úgy tervezték meg, hogy az eltérő típusú helikopterek számára is könnyedén telepíthető legyen. Fő összetevői a FN Herstal HMP400 12,7 milliméteres géppuska, a Nexter 20 milliméteres gépágyú, a Forges de Zeebrugge 70 milliméteres nem irányított rakéták, a Thales Scorpion sisakkijelző és Wescam szenzortorony. A fent említett időpontban Belgiumban egy H225M segítségével lőttek a FN Herstal HMP400 12,7 milliméteres géppuskával, a Nexter 20 milliméteres gépágyúval, a Forges de Zeebrugge 70 milliméteres nem irányított rakétákkal. A teszteket a következő év végéig be szeretnék fejezni, 2017 elején a H145M típus kerül majd sorra.

Az M-14X csillagmotor mellett egy Németországból származó dízelmotor is segíthet a Jakovlev Jak-152-es légcsavaros kiképzőgép levegőbe emelésében. A 360 (vészhelyzetben 400) lóerős csillagmotor helyett a dízel 500 lóerős teljesítmény leadására lesz képes és így már akár 500 kilogrammnyi külső fegyverzet hordozására is képessé válhat a Jak-152-es. A fegyverzet R-73 levegő-levegő rakétákból, és két felfüggesztőn egy-egy 50/100 kilogrammos bombából állhat. A Jak-152-re többféle felderítő konténert (fotó, sugárzás, bakteriológiai és vegyi) is fel lehet majd függeszteni.

Félaktív lézeres irányítórendszerrel tervezik halálosabbá tenni az új ZAK-57-es, 57 milliméteres gépágyút légi célok ellen Oroszországban. A még csak prototípus stádiumban létező Derivatsiya-PVO önjáró légvédelmi gépágyú számára már talán a következő évre elkészülhetnének az első félaktív irányítással rendelkező lövedékek. Ettől a módszertől igen pontos, lőszerenként 0,8-es találati valószínűséget várnak a tervezők, akik szerint így két lövedékkel igen nagy eséllyel lehet majd találatot elérni szubszonikus kisméretű célpontok ellenében. Légi célok ellen 200 métertől, személyzettel rendelkező gépek esetében 6-8, pilóta nélküliek esetében 2-3 kilométeres lőtávval számolnak. Természetesen az új lőszer földi célpontok ellen is bevethető lesz majd, de a 120 lövés/perces tűzgyorsaságú gépágyú a régebbi 57 milliméteres lőszerek kilövésére is képes 3 kilométeres távolságig.

Törökországban repülőgép-hordozó építésével kacérkodnak. Persze az egység a könnyű kategóriába tartozna, fedélzetéről röviden fel-és függőlegesen leszálló gépek (F-35B) üzemelhetnének a helikopterek mellett. A spanyol Navantia tervei alapján már két hónapja épülő TCG ANADOLU (L 408) a spanyol haditengerészet JUAN CARLOS I. osztályú partraszállást támogató helikopterhordozóján alapul és várhatóan 2021-re készül el. A török hajóépítők itt megszerzett tapasztalatán alapulna a repülőgép-hordozó.

Az Izrael Weapon Industries Ltd. egy új változatát mutatta be az X95 Micro Tavor gépkarabélynak. Az eddig károm különféle lőszerrel (5,56x45, 9, valamint 5,45x39 milliméteres) alkalmazható fegyvert most a 300BLK, vagy 7,62x35 milliméteres, vagy 0,300 AAC kaliberben is elkészítették. Napjainkig a 6,5 és a 6,8 mm-es lőszerek nem váltották be a tervezők és a gyártók hozzájuk fűzött reményeit és nem lettek tömegesen lecserélve az 5,56 milliméteres lőszerek. Bár az utódnak szánt lőszerek teljesítményével nem volt gond, nagyarányú rendszeresítésükről még most sem lehet beszélni. A már meglévő gépkarabélyok szükséges módosítása ugyanis meggátolta ezen lőszerek elterjedését. Éppen ezért egy újabb került kifejlesztésre, ez lett a 300BLK, vagy 7,62x35 mm-es, vagy 0,300 AAC. A lőszer hossza pont akkora, mint az eddig alkalmazott 5,56x45 mm-esé, így a csőcserén kívül más módosítást nem kell végrehajtani a gépkarabélyokon, a töltényűr, a tárak mind megfelelőek a 300BLK számára is. A 7,62x35-ös gyártása a 2010-es évek elején indult el.

Izraelben már újra azon gondolkodnak a légierő vezetői, hogy az első 50 hagyományosan fel-és leszálló F-35I Adir után a beszerezni tervezett 25 gép már a röviden fel-és függőlegesen leszálló F-35B variáns lenne.

India korszerűsíteni szeretné az Sz-125-ös (NATO-kód: SA-3 Goa) légvédelmi rendszereit. A digitális harcvezetési és harcirányítási rendszerek mellett, a tűzvezető radar is modernizáción esne át. A digitális kommunikációs hálózat kiépítését is magába foglaló 272 millió dolláros korszerűsítés 10, vagy akár 15 évvel is meghosszabbíthatnál a légvédelmi komplexumok szolgálati idejét. A munkába a hazai ipart is bevonnák, ezek a cégek leginkább az elektronikai összetevők terén tudnának részt venni a programban, de a legkifinomultabb összetevőket külföldről szereznék be.

Helyi média értesülései C295 AEW&C légtérfelderítő repülőgépeket szerez be Vietnam. A típusból két példány megvásárlásáról tudósítottak.

Internetre felkerült fotók alapján azonosításra került a kínai Type 093-as osztályú, nukleáris meghajtású vadász-tengeralattjárók továbbfejlesztett változata. A Type 093A legfőbb ismertetőjegye a torony és törzs találkozásánál lévő íves rész, ami áramlástanilag kedvezőbb és így csökkenti a haladáskor keletkező örvények hangerejét, így egyben a tengeralattjárót is csendesebbé teszi.

További több mint egy tucatnyi AW101-es helikopter eladásában reménykedik a Leonardo Japánban. A szigetországban már szolgálatban áll az aknamentesítésre specializált variáns, az MCH-101-es . Az aknavadász gépek mellé még továbbiak beszerzését szeretnék tető alá hozni Tokióval, valamint ugyanezen variánsra próbálják meg felhívni Tajvan és Dél-Korea figyelmét is. Szingapúrban is megpróbálnak érvényesülni, ott az AS332 Super Puma helikopterek pótlására szeretnék révbe juttatni jókora forgószárnyasukat, de erre jelenleg vajmi kevés az esély, ugyanis a városállam vezetése a kisebb AW149-t preferálja. Az AN/AQS-24A légi telepítésű vontatott aknafelderítő szonárrendszerrel és a Northrop Grumman AN/AES-1 ALMDS légi szállítású lézeres aknakereső rendszerrel együtt ellátva a jelenkor legkorszerűbben felszerelt aknák elleni harcra specializált légi eszközeivé váltak az AW101-es módosításával létrejött MCH-101-es helikopterek.

Míg a lézer a tenger felső részében képes az aknák felderítésére és helyének meghatározására, addig az AN/AQS-24A nagyfelbontású oldalra pásztázó hanglokátora a mélyebben elhelyezkedő robbanótesteket derítheti fel. Az AN/AQS-24A MCH-101-es fedélzetére történő telepítését a Finmeccanica-AgustaWestland és Kawasaki Heavy Industries közösen hajtotta végre. Az AW101-ből 13 példányt rendszeresít Japán, ezekből kettő szállítási feladatokra használt CH-101-es, míg a többi az aknavadász MCH-101-es változat.

Amerikai-izraeli koprodukcióban valósul meg az M1 Abrams harckocsi hídvető variánsa. A jármű létrehozására az Israel Military Industries és az amerikai DRS fogott össze és járt sikerrel. Ugyanis június 22-én ezt a párost jelentették be, mint győztest és reménykedhetnek a minimum 273 darabos, de akár 365 darabos széria előállításában. Az izraeli partner magát a hidat tervezte meg és fejlesztette ki, míg az amerikaiak az integrációban és a fejlesztési projekt összefogásában vették ki részüket a munkából. Az első két prototípus így 2013-ban került bemutatásra, majd azt követően kiértékelésre a hadsereg részéről.

Nem melegebb, hanem hidegebb éghajlatra küldi el egyik Airbus C295W szállítógépét és személyzetét a chilei légierő. A haderőnem és a gyártó a közelmúltban együttműködési megállapodást írt alá szélsőséges időjárási viszonyok között végzendő tesztekre. Egy képzési programot a személyzet számára már el is indítottak, ahol az északi sarki körülményekkel ismerkedhetnek meg.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Boeing EA-18G Growler.

MiG-29A.

Northrop F-5E Tiger II.

Eurocopter AS-365/565 Dauphin 2.

McDonnell Douglas RF-4E Phantom II.

Airbus A330 MRTT Voyager.

McDonnell Douglas F-15C Eagle.

Saab AJ37 Viggen.

Szuhoj Szu-30MKI.

Eurofighter EF-2000 Typhoon.

Boeing AH-64E Apache Guardian.

Dassault-Dornier Alpha Jet 1B.

Szuhoj Szu-22UM3K.

Lockheed Martin F-35A Lightning II.

Agusta A-109E LUH.

Boeing KC-135R Stratotanker.

Sepecat Jaguar IS.

Westland WS-61 Sea King Mk.41.

Xian Y-20.