2016. júl 09.

2016.07.09

írta: Netarzenál
2016.07.09

Odin 570 néven egy távirányítású tornyot fejlesztett ki a szlovén Valhalla cég. A BAE Systems (eredetileg svéd Bofors) 57 milliméteres gépágyúját fő fegyverzetként alkalmazó tornyot a T-72-es harckocsik alvázára szánták a tervezők, így egy harctámogató járművet hozva létre. Kiegészítő fegyverzetként koaxiálisan egy 5,56 milliméteres, míg légvédelmi célra egy 7,62 milliméteres géppuska került felszerelésre. Az 57 milliméteres, L/70-es gépágyúhoz 100 darab lőszer, míg a géppuskákhoz 2000-2000 darab kerülhet málházásra. A -10° és + 60°-os szögtartományba süllyeszthető, illetve emelhető főfegyverzet tűzgyorsasága 200 lövés percenként, maximális lőtávolsága 17 kilométer.

Korszerűsített W-3PL Gluszec és W-3RM Anakonda helikoptereket adott át a PZL-Swidnik a lengyel fegyveres erők számára. A W-3PL Gluszec modernizálása ezzel lezárul. A gépek pilótafülkéje tükörüveg kijelzőkkel és a műszerfalba épített displayekkel lett modernebb, de az avionika is modernizálásra került. A W-3PL Gluszec példányai várhatólag 2025 és 2030 között kerülnek majd kivonásra.

Finnország tárgyalásokba kezdett Dél-Koreával, használt K9 Thunder 155 milliméteres önjáró tarackok beszerzési lehetőségéről. A használt, de még jelentős hátralévő szolgálati idővel rendelkező tüzérségi eszközök beszerzésétől egy alacsonyabb kiadással megvalósítható fejlesztést remélnek a finn hadsereg vezetői.

Június 27-én első alkalommal hajtottak végre légi üzemanyag felvételt az olasz légierő 61. repülőezredének pilótái, az új T-346A Master kiképzőgépekkel. Az üzemanyagot természetesen egy Boeing KC-767A tartálygép szolgáltatta.

Várhatóan még idén végrehajtja első felszállását a Leonardo-Finmeccanica M-345-ös HET sugárhajtású kiképzőgép, mely az M-311-es továbbfejlesztése. Az haladó pilótaképzésben alkalmazható típust a Williams FJ44-4M-34-es sugárhajtómű emeli majd a levegőbe 10 százalékkal nagyobb tolóerőt biztosítva, mint az M-311-es erőforrása. Az MB-339-es helyére érkező új típusra még várhatólag idén megérkezik Rómából a megrendelés, így azok már 2018 végére hadrendbe állhatnak. A megrendelésre nagy az esély, hiszen ebben az évben az olasz védelmi költségvetés 9 millió eurót tartalmazott a fejlesztési idő gyorsítására.

Az olasz haditengerészet átvette a PIETRO VENUTI TODARO-osztályú (Type U212A) tengeralattjáróját. Az osztály négy megrendelt egységéből a VENUTI a harmadik, de a 101. a tengeralattjárók azon sorában, amelyek a muggianói hajógyárban épültek meg. Ott, ahol már 1907 óta készítenek felszín alatti egységeket is.

Első alkalommal oldottak le egy GBU-48-as kettős irányítási módú (GPS és lézeres félaktív irányítású) bombát egy spanyol Eurofighter Typhoon vadászbombázóról. A kétüléses, Tranche-2-es változatú gép törzse alatti felfüggesztő pontján egy Litening-III-as célmegjelölő konténer került elhelyezésre.

Az orosz védelmi miniszter helyettesétől származó információk szerint az orosz légierő már 2018-ban megkapja az első Szuhoj T-50 PAK-FA lopakodó vadászgépét. A típus berepülési programja idén befejeződik, míg a sorozatgyártásáról döntő szerződés aláírása 2017-re várható.

Július 6-án veszteséglistára került Líbiában egy MiG-23BN Flogger vadászbombázó. A Bengházitól nyugatra földbe csapódó gép a hírek szerint a 8985-ös volt, aminek érdekessége a 4136-al együtt, hogy az orr-rész jobb felső részére egy merev üzemanyag-utántöltő csonkot szeretek fel még a Kadafi-rezsim idején. Az idén áprilisban repülőképessé tett 8985-ös pilótája életét veszítette.

Július elsején teljesítette első repülését Franciaországban, az Egyiptom szánára gyártott első együléses Dassault Rafale EM vadászbombázó. A gép a jövő elején került majd Egyiptomba, ahol 16 kétüléses Rafale DM és 8 együléses Rafale EM beszerzése biztos eddig. Párizs tervei szerint évente 5 Rafale kerül átadásra Kairó számára.

Washingtonban jóváhagyásra került nyolc Sikorsky SH-60F Sea Hawk helikopter eladását Izrael számára. A 300 millió dolláros beszerzésben nyolc GAU-16 12,7 milliméteres géppuska és szintén nyolc M-240 7,62 milliméteres géppuska is beletartozik, mivel a forgószárnyasok elődleges feladata a Leviathan földgázmező körzetének biztosítása lesz hajófedélzetről felszállva, de csapatszállító, valamint kutató-mentő feladatok ellátására is képesek lesznek.

Indában még mindig nem teljes az orosz MiG-29K/KUB haditengerészeti vadászbombázók képessége. Ez azonban nem az orosz gyártó hibája, hiszen a gépek számos olyan Ukrajnában, vagy éppen nyugati országban gyártott alkatrészt tartalmaznának, amit az embargó miatt nem volt lehetőség eljuttatni Oroszországba. Így a gépek ezek nélkül kerültek átadásra és India ezeket külön szerezte be, majd szerelte-szereli be a MiG-ekbe a típus otthonának tekinthető Goa haditengerészeti bázison. Az orosz megrendelésre épülő MiG-29KR variánst az embargó nem érinti, hiszen ebben minden összetevő hazai előállítású lesz.

Az Ausztrál Királyi Haditengerészet úgy döntött, hogy a két CANBERRA-osztályú partraszállást támogató helikopter-hordozójára a Raytheon Phalanx közelkörzeti légvédelmi rendszert szereli fel. A 27500 tonnás vízkiszorítású egységekre három-három Phalanx lesz majd felszerelve, leghamarabb 2018-tól kezdődően.

Argentínában számos lehetőséget találtak a légierő gépállományának növelésére, modernizálásra, de a legfőbb hátráltató tényező a szűkös anyagi lehetőség. Érdekes módon a Lockheed Martin A-4AR Fightinghawk vadászbombázók pótlására Olaszország ajánlott AMX vadászbombázókat. A szomszédos Brazíliában is repülő típus tanulmányozása során megállapítást nyert, hogy képességei nem jelentenének jelentős előrelépést az A-4AR-hez képest, így nem tartottak rá igényt. A hasonló feladatkörben is alkalmazható kínai Hongdu L-15 műszaki okokra hivatkozva került ki az érdeklődésre érdemesnek tartott típusok köréből.

Jelenleg még a Mirage F1, Kfir C10 és C12, Lockheed Martin F-16, Mirage 2000-es, és Chengdu JF-17 gépek esélyesek a megrendelésre, de a svéd Saab JAS-39 Gripen is újra szóba került. A nagyjából 30%-ban Nagy-Britanniából származó összetevőket tartalmazó gép az előző kormány karakán politikája miatt igen rövid ideig tetszeleghetett a jövőbeli argentin légierő típusának dicsfényében. A mosatni vezetés alatt azonban újra esélyessé lépett elő, sőt újra szóba került a hazai gyártás-összeszerelés megvalósításának lehetősége is.  Ebben a Fábrica Argentina de Aviones (Fadea) lenne az érintett, leginkább a fegyverrendszer, futómű, kommunikációs berendezések, szoftverek területén és ez a jövőre nézve igen kedvező megoldás lehet, hiszen a térségben Ecuador és Mexikó is élénken érdeklődik a JAS-39-es iránt.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

McDonnell Douglas F/A-18C Hornet.

Dassault Rafale M.

Bell 206B JetRanger II.

British Aerospace BAe-146 C.3.

LTV Aerospace A-7P Corsair II.

NHI NH90 NFH.

Embraer KC-390.

General Dynamics F-16AM Fighting Falcon.

Boeing B-52H Stratofortress.

Dassault Mirage 5BA.

McDonnell Douglas TAV-8B Harrier II.

Eurocopter EC665 Tiger UHT.

McDonnell Douglas F-15DJ Eagle.

Dassault Mirage 2000D.

AIDC AT-3.

McDonnell Douglas CF-188A Hornet.

Eurofighter EF-2000 Typhoon.

Szólj hozzá

Lockheed Martin A-4AR Fightinghawk AMX Eurofighter Typhoon Type U212A MiG-23BN Flogger Odin 570 Valhalla W-3PL Gluszec W-3RM Anakonda PZL-Swidnik K9 Thunder T-346A Master Boeing KC-767A Leonardo-Finmeccanica M-345 HET M-311 Williams FJ44-4M-34 MB-339 PIETRO VENUTI TODARO-osztály GBU-48 Tranche-2 Litening-III Szuhoj T-50 PAK-FA Dassault Rafale EM Sikorsky SH-60F Sea Hawk MiG-29K/KUB MiG-29KR CANBERRA-osztály Raytheon Phalanx Hongdu L-15 Saab JAS-39 Gripen