2016. nov 26.

2016.11.26

írta: Netarzenál
2016.11.26

A német parlament várhatóan jóváhagyhatja ezen a héten a 2017-es szövetségi költségvetést, amely magában foglalja a kezdeti 2,5 millió eurós "tagdíjat", ami Németország részvételét jelentené az új multinacionális MRTT flotta létrehozásában. Az Airbus A330MRTT légi utántöltő és szállítógépeket használó nemzetközi alakulat gépeivel a befizető államok repülőgépeinek légi üzemanyag utántöltését végezné, a kifizetett repült óra arányában. Németország becslése szerint a tartálygépek repült idejéből szüksége lesz 4500 órára évente, ez mintegy 51 százaléka a 8800-re tervezett teljes éves repülési időnek.

Berlin azonban az ilyen jelentős részvétel (mely az alakulat tervezett teljes szolgálati ideje alatt elérheti az 1 milliárd eurót is) ellentételezéseként az szeretné elérni, hogy a gépek ne csak a hollandiai Eindhoven légibázison állomásozzanak, hanem megtalálhatók legyenek a németországi Köln-Bonn repülőtéren is és az egység irányítását végző törzsben is igen előkelő beosztásokhoz jussanak az ország egyenruháját viselők. Eddig Hollandia és Luxemburg írta alá a közös légi utántöltő alakulatot támogató egyezményt, míg Norvégia és Belgium fontolgatja az ajánlatot.

Fehéroroszországban már nyolc darabra növekedett a Jakovlev Jak-130-as kiképző és könnyű támadógépekből hadrendbe állt mennyiség. A feladatköri megnevezést teljes egészében kihasználják a volt szovjet tagköztársaság légierejében, így például már KAB-500-as irányított bombákat is oldottak a típusról. Továbbá a pilóták és a földi személyzet az autópályáról történő üzemeltetésben is jártasságot szerzett a Jak-130-al még éjszakai körülmények között is.

Érdekes adatok láttak napvilágot a francia parlamentben a légierő repülőgépeinek hadrafoghatóságáról. A modernizálásra kerülő Lockheed C-130 Hercules teherszállítók 14 példánya 2011-ig 72% feletti mutatóval rendelkezett, azonban ez 2015-re már 26,2%-ra esett vissza, ami 3-4 repülőgépet jelentett. A 36 éves átlagéletkorral rendelkező C-160 Transall szállítógépek esetében a rendelkezésre állás aránya 45,6%, de ez annak köszönhető, hogy 2011-től a 46 gépből már csak 24-et üzemeltetnek tovább, így jelentősen megemelkedett a pótalkatrészek mennyisége. A harci gépek tekintetében a Dassault Rafale 48,5% -os, a Mirage 2000D kétüléses csapásmérők 32,9%-os, míg a vadászváltozatok 45,6%-os hadrafoghatóságot tudtak felmutatni.

Izraelben a hírek szerint a következő évtől kezdik majd keresni a Sikorsky CH-53 Yasur nehéz szállítóhelikopterek utódját. Mivel elégedettek a fent említett típussal így az egyik befutó a megnövelt képességű CH-53K King Stallion lehet, főleg úgy, hogy a Sikorsky nemrégiben a Lockheed Martin tulajdonába került, mely az F-35-ös Lightning II-ek és C-130J Super Hercules-ek eladásával a közelmúltban tovább erősítette kapcsolatát Izraellel. Persze a konkurens Boeing-et sem kell leírni, hiszen a CH-47F Chinook igen potens gép. A 20-25 gépes beszerzésben ott lehet a V-22-es konvertiplán is, mely ár-képesség arányban igen figyelemreméltó gép, bár pontosan az ár miatt egyszer már kikerült az izraeli beszerzést végzők látóköréből.

Helyi médiajelentések szerint Marokkóba tengeri úton megérkezett legalább 12 darab azokból a 155 milliméteres M109A5-ös önjáró tarackokból, amiket az Egyesült Államokból vásároltak meg. A 70 darab használt, az amerikai haderőben már feleslegessé vált tüzérségi eszközök afrikai országba megérkezett darabszámát jelenleg még homály fedi. Marokkóban nem ismeretlenek az M109-ek, hiszen az elmúlt években 44 M109A1B, 78 M109A2, 22 M109A3, 40 M-109L47 és 4 M109A4 variánst vásároltak meg Belgiumból, Svájcból, Németországból és az Egyesült Államokból.

Elhagyta a Bell Helicopters Alabama államban lévő üzemét az első nagyjavított és élettartam-meghosszabbításon átesett kenyai UH-1H Huey helikopter. A kelet-afrikai állam 5, 1800 lóerős Honeywell T53-L-703 gázturbinákkal ellátott forgószárnyast vehet át, majd 52 millió dollár ellenében.

Indiában korlátozottan bevethető szintet értek el a helyben modernizált HAL (Hindustan Aeronautics Limited) Jaguar IS DARIN-III-as (Display Attack & Ranging Inertial Navigation) korszerűsítésen átesett változatok. A HAL által irányított DARIN-III-as program keretén belül a gépek új generátorokat kaptak, így a fedélzeti elektronika átalakítása előtt is megnyílt az út. Ezt ki is használták, ugyanis a Jaguar új fedélzeti számítógépet, repülési műszereket, új HUD-ot – az LCA Tejas-al megegyező típust - és a műszerfalra két többfunkciós kijelzőt, digitális videófelvevőt, új fedélzeti adatrögzítőt és inerciális navigációs rendszert, radar besugárzásjelzőt és rádióelektronikai ellentevékenységi rendszert kapott.

Szintén új a robotpilóta és a hajók elleni feladatra szánt Thompson-CSF Agave radarral ellátott IM változatok után az IS variánsok orrába is fedélzeti rádiólokátor kerül beépítésre (IAI Elta EL/M-2032), ami már egy több üzemmódú készülék. A szükséges orrkúp szintén hazai gyártmány, az első elkészült példányt még 2010 áprilisában adták át. Természetesen ezek a modernizálások maguk után vonják egyrészt a bevethető fegyverzet bővítését is, valamint a gép üres tömegének növekedését is. Ez utóbbira az új hajtóművek beépítése, a Honeywell Aerospace F125 IN sugárhajtóművek lettek a gyógyír. A Honeywell a nagyszámú hajtómű miatt (majd 300 darab) egy helyi üzemet is létesítene a zökkenőmentes kiszolgálás végett. A 2030-ig szolgálatban maradó modernizált Jaguar vadászbombázó képességeivel elégedettek az indiai légierőnél.

Indonézia megkapta első három AS565MBe Panther helikopterét. A 2014-ben rendelt 11 forgószárnyasból az utolsók 2018-ban kerülnek leszállításra. A típus feladat a tengeralattjárók elleni harc lesz és az erre specializált fedélzeti rendszereket a PT Dirgantara Indonesia fogja telepíteni.

Dél-Koreában egy kis kitérő után még mindig az Egyesült Államokból származó technológiával ellátva képzelik el a lopakodó jellemzőkkel bíró KFX gépet. Washingtonban már megtagadták az igen nagyra értékelt ipari titkokat képező rendszerek eladását az ázsiai ország számára, de Szöulban nem adják fel a reményt. Leginkább AESA antennájú rádiólokátorokat, célmegjelölő konténereket és rádióelektronikai zavaróeszközöket szeretnének a tengerentúlról beszerezni.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

MiG-29GT.

General Dynamics F-111E Aardvark.

AIDC F-CK-1B Ching Kuo.

McDonnell Douglas F-4E Phantom II.

Hawker Siddeley Buccaneer S.2B.

CASA C-295M.

Lockheed Martin F-22A Raptor.

PZL-Swidnik SW-4 Puszczyk.

Sepecat Jaguar A.

Kellett Autogiro Company XO-60.

Chengdu J-10SY.

Bell-Boeing MV-22B Osprey.

Berijev Be-12 Csajka.

CASA C-101EB Aviojet.

Szólj hozzá

Dassault Rafale Airbus A330MRTT Jakovlev Jak-130 C-160 Transall Mirage 2000D Sikorsky CH-53 Yasur M109A5 UH-1H Huey Jaguar IS DARIN-III IAI Elta EL/M-2032 Honeywell Aerospace F125 IN AS565MBe Panther KFX