2017. aug 05.

2017.08.05

írta: Netarzenál
2017.08.05

Horvátországban a Védelmi Minisztérium az Elbit Systems UT30Mk2 távirányítású tornyait rendelte meg a Patria AMV gyalogsági harcjárművek számára. A 30 milliméteres gépágyúval ellátott toronyból 8 darabot szereznek be.

Szerbiában rendszeresítik a hazai fejlesztésű M15-ös távirányítású fegyverállványt. A 12,7 milliméteres NSzV nehézgéppuskával és annak 180 darabos lőszerkészletével felszerelt M15-ös távirányítású fegyverállvány már látható volt már az utóbbi időben a Lazar III-as gyalogsági harcjárművön, a BOV páncélozott szállító harcjárművön, de az M-84AS1-es harckocsin is.

Bulgária úgy tűnik, nem tud egykönnyen megszabadulni a szovjet érában tervezett és gyártott haditechnikai eszközeitől. Bár a nyolc JAS-39 Gripen megvásárlása igen biztosnak tűnik, (május óta nem jelentettek be változást az ügyben) az ország jelenlegi védelmi képességének alacsony volta az elődök további hadrendben tartása melletti döntésre sarkalhatja a döntéshozókat. A 2018 és 2020 között leszállításra kerülő svéd gépek hadrendbe állításáig a 15 MiG-29-es vadászgép, valamint 14 Szu-25-ös csatarepülőgép repülőképessé tétele és abban is tartása azonban csak orosz segítséggel valósítható meg. Az első lépések már megtörtének, ugyanis elkezdődtek a tárgyalások a MiG-ek logisztikai támogatásának lehetőségeiről. A hírek szerint a MiG-ekből jelenleg nyolc példány repülőképes.

Portugáliában továbbra is bizalmat szavaznak a brazil Embraer KC-390-es teherszállító és légi utántöltő repülőgépnek. A típusból 5 darabot rendeltek meg, valamint lehetőséget jelentettek be 1 további példány beszerzésére is. A berepülési programját még be sem fejező KC-390-el annyira elégedettek, hogy már fontolgatják a Lockheed C-130H Hercules szállítógépek modernizálási programjának megszüntetési lehetőségét.

Új ügyfelek megszerzésének reményében az Airbus lassítani szeretné az A400M Atlas teherszállító és légi utántöltő repülőgépek gyártási ütemét a sevillai üzemében. A végszereléssel foglalkozó gyárban már megbeszéléseket kezdek a szakszervezetek képviselőivel ebben a témában. A gyártási kapacitás lehetővé tenné az évi 24 példány megépítését is, de a típus eddigi viszonylagos sikertelensége okán jó, ha ennek a felére mutatkozik igény. Így a gyártósor életben tartása mellett lehetőséget teremtenének további megrendelések begyűjtésére, amiben jelentős segítség, hogy a még gyártásban lévő típust alacsonyabb áron tudják ajánlani.

Izraelben egy új, még a fejlesztés korai szakaszában lévő távirányítású torony prototípusával szerelték fel a Namer nehéz lövészpáncélos egyik példányát. A szállított lövészek számát nem csökkentő, igen alacsony toronyban egy 30 milliméteres gépágyú, (a fotók alapján Orbital ATK Mk44 Bushmaster) és egy 7,62 milliméteres párhuzamosított géppuska került elhelyezésre. A célpontok felderítését, megfigyelését, valamint a fegyverzet irányzását két független optikai rendszer teszi lehetővé. A torony jobb oldalán lévő, 360 fokban körbeforgatható a parancsnok, a másik, a bal oldalon lévő az irányzó számára jeleníthet meg képeket és adatokat a kijelzőn.

Irányított rakéták eddig még nem voltak láthatók a tornyon, de a Rafael Trophy APS aktív páncélzat radarantennáit fel lehetett fedezni rajtuk (ezek eddig a páncéltest oldalán voltak láthatók), így alkalmazásával nem csak a támadó (eddig csak egy Rafael Samson távirányítású fegyverállványra szerelt 12,7 milliméteres nehézgéppuska jelentett a fegyverzetet egy-két, de nem távirányítású állványra szerelt 7,62 milliméteressel együtt), de a védekező képesség is erősödni fog a Namer esetében. Várható, hogy a Namer-ra szerelt torony kipróbálásra fog kerülni a 8x8-as kerékképletű Eitan lövészpáncéloson is.

Szintén Izrael az az állam, ahol alaposan szemlézik a világban megvásárolható nehézhelikopterek képességeit, hiszen 2025-ben mindenképpen nyugdíjazni szeretnék az akkorra már 50 éve hadrendbe állónak tekinthető CH-53 Yasur helikoptereket. Persze a Stallion-ok ezen változatai modernizálásra kerültek, de az idő így is el fog járni felettük. Jelenleg három forgószárnyas forog a Tel-Aviv-i döntéshozók látómezejében. A Lockheed CH-53K King Stallion várható 90-100 millió dolláros darabárával ebben a tekintetben is nehézfiúnak számít, ám bevetésekben igazán hasznos képességei, a 261 kilométer per órás sebessége és 852 kilométeres hatótávolsága is súlyos érvként kerülhet a mérlegre.

Vele szemben a szintén alapos ráncfelvarráson átesett Boeing CH-47 Chinook F variánsa kavarhatja a legnagyobb szelet tandemrotorjaival. Ára várhatólag 39 millió dollár körül alakul majd, 291 kilométer per órás sebessége nagyobb, viszont 370 kilométeres hatótávolsága kisebb, mint vetélytársáé. Messze a vetélytársak fölé emelkedik a Bell/Boeing V-22 Osprey, mely repülőgépszerű repülési teljesítményével már évek óta az izraeliek szeme előtt lebeg, mint rendszeresítésre alkalmas típus. A beszerzési ár mellett a legnagyobb eltérés az utazósebesség, a hatótávolság és a szállítható teher nagyságában van az említett típusok között, így gyaníthatólag ezek fogják befolyásolni a döntés megszületését.

Thaiföldön az öregedő Northrop F-5E Tiger II harci repülőgépek modernizálása mellett határozták el magukat. A 3,2 milliárd dollárba kerülő munkálatokat az állami tulajdonú Thai Aviation Industries (TAI) fogja végrehajtani, olyan izraeli cégekkel karöltve, mint például a Rafael Advanced Defense Systems és az Elbit Systems. A 14 gépet érintő modernizálás során 4 példány teljes körű korszerűsítésen esik át, míg a fennmaradó 10-nél leginkább a rádiólokátor, valamint a hozzá kapcsolódó rendszerek kerülnek lecserélésre.

A haderejére utóbbi években egyre többet áldozó Fülöp-szigetek a szállítógépek terén is kiadásra készül. Az öt Lockheed C-130-as átlagéletkora kicsit több mint 40 év. Egy 130B valamint két-két H és T alkotta állományból 3 példányt szeretnének ellátni korszerű avionikai rendszerekkel. Manila eddig még nem hozta nyilvánosságra mely gépeket szemelték ki az átalakítások végrehajtására.

Új fegyverrel tervezi bővíteni a földi célpontok ellen alkalmazható eszközök listáját az amerikai tengerészgyalogság a Boeing F/A-18-os Hornet-ek esetében. Az A, B, C és D variánson a 70 milliméteres Hydra nem irányított rakéták, félaktív lézeres irányítórendszerrel ellátott irányított változatát tervezik integrálni. Az APKWS II-es nem ismeretlen a bőrnyakúak számára, hiszen az AV-8B Harrier II+ vadászbombázókon már alkalmazásra került Mk 152-es, vagy M282-es típusú robbanófejekkel.

Átadásra került a 350. Bell/Boeing V-22 Osprey billenőrotoros repülőgép is az amerikai haderők számára. A helikoptereknél messze nagyobb utazósebességre képes típusból a haditengerészet csak jóval a tengerészgyalogság és a légierő után rendelt és a közelmúltig a külföldi érdeklődők is csak szemezgettek a V-22-el.

Augusztus 2-től újra végrehajthatja szállítási feladatait öt Lockheed C-5M Super Galaxy szállítógép. Múlt hónap második felében (július 17-től) ideiglenes jelleggel, de felfüggesztette a C-5M Super Galaxy szállítógépek repülését az amerikai légierő. Ugyanis 60 napon belül két alkalommal is gond adódott a gépek orrfutóművénél leszállás során. Ez a variáns csak a Dover légitámaszponton található meg és egyik legfőbb feladata az amerikai és az európai kontinensek közötti szállítási feladatok végrehajtása.

Brazíliában költségvetési okokra hivatkozva elnapolták az olasz eredetű VBTP-MR Guarani 6x6-os kerékképletű gyalogsági harcjármű 8x8-as változatának létrehozását. A némileg nagyobb és súlyosabb, 8x8-as kerékképletű VBR-MR (Viatura Blindada de Reconhecimento - Média de Rodas) megalkotása már az év elejétől kérdéses volt, de most úgy látszik, huzamosabb időre letesznek ennek kifejlesztéséről.

A 2012-ben megkötött 2,5 milliárd dolláros szerződés még 2044 páncélos brazíliai megépítéséről szólt, évi 100 darabos mennyiségben. A 2013-ban elkezdődő gyártás eddig nagyjából 300 példányt eredményezett, évente mintegy 50-70 darabos legyártott mennyiségben, a 100.-at 2014. szeptember 26-án adták át. A VBTP-MR Guarani hossza 6,9 méter szélessége 2,7 méter magassága 2,3 méter tömege 18 tonna.  Legénysége 2 fő, szállítható személyek száma 9 fő, hatótávolsága 600 km, legnagyobb sebessége 90 km/h. A páncéltest tetejére szerelt 30 mm-es gépágyúval és 7,62 mm-es géppuskával ellátott UT30-as torony lehetőséget biztosít két Spike irányított páncéltörő rakéta indítására is, így a 6x6-os kerékképletű jármű komoly tűzerővel rendelkezik.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Dassault Mirage 2000D.

McDonnell Douglas F-15C Eagle.

MiG-21UMD.

General Dynamics EF-111A Raven.

Eurocopter EC665 Tiger HAD.

McDonnell Douglas F-4F Phantom II.

MiG-29M2.

LTV Aerospace A-7E Corsair II.

Szuhoj Szu-22M4 Fitter-K.

McDonnell Douglas CE-15 Hornet.

Mitsubishi F-2B.

Lockheed F-104G Starfighter.

Antonov An-26.

Grumman A-6E Intruder.

Israel Aircraft Industries F-21A Kfir.

Grumman F-14A Tomcat.

Eurofighter EF-2000 Typhoon FGR.4.

Lockheed C-130H Hercules.

IAR-99 Soim.

General Dynamics F-16AM Fighting Falcon.

PZL-Mielec M-28B1R Bryza 1R.

Bell TAH-1P Cobra.

Panavia Tornado GR.4.

Szólj hozzá

Embraer Northrop Boeing Namer MiG-29 CH-53K King Stallion C-130H Rafael Hercules Patria Lockheed Elbit Systems KC-390 VBR-MR CH-47F Chinook UT30Mk2 AMV M15 JAS-39 Gripen Szu-25 Orbital ATK Mk44 Bushmaster Trophy A400M Atlas CH-53 Yasur F-5E Tiger II Thai Aviation Industries F/A-18 Hornet APKWS II VBTP-MR Guarani