2017. aug 12.

2017.08.12

írta: Netarzenál
2017.08.12

Németország 158,5 millió dollárt szán a meglévő nyolc Lockheed P-3C Orion tengeri járőrgépének modernizálására. Ebből az összegből a fedélzeten helyet foglaló operátorok munkahelyeinek modernizálásra fogja futni, illetve a tengeralattjárókat felderítő rendszer összetevői kerülnek megújításra. A munkálatok 80 százaléka Németországban kerül majd elvégzésre, míg a fennmaradókat az Egyesült Államokban fogják elvégezni.

Olaszország szeretné előbb visszakapni az Egyesült Államokban található Luke légibázisra telepített és ott a földi és a légi személyzet képzésében részt vevő Lockheed Martin F-35 Lightning II-es vadászbombázóinak egy részét. Egészen pontosan négy példányról lenne szó. Róma azzal indokolja ennek a döntésnek a szükségességét, hogy mivel csökkent az ország által beszerzésre kerülő gépek mennyisége és a gyártási-átadási sebesség is, ezért ezek a példányok kellenek ahhoz, hogy a típus 2018 végén hadrendbe állítható legyen. Washingtonban alaposan meg kell majd nézni az olasz elképzelés megvalósíthatóságát, hiszen a személyzetek képzése ebben a korai fázisban rendkívüli fontossággal bír. Másrészről a típus gyártása folyamatos, így nem okozhatna nagy problémát pár példány pótlása, bár a kiadásokra, vagy egyes alakulatok feltöltöttségére lehet kihatása.

Átvette első Sikorsky SH-60F Seahawk helikopterét a spanyol haditengerészet. A forgószárnyas a Mayport amerikai haditengerészeti bázison került átadásra, ahonnan az ausztrál haditengerészetnél tett látogatás után hazatérő RISTÓBAL COLÓN fregatt (az F-100-as osztály 5. egysége) fedélzetén érkezik meg Európába.

Elkezdték a BMR-3MA aknamentesítő harckocsik leszállítását az orosz haderő számára. A T-90-es harckocsin alapuló jármű 44 tonnát nyom és az aknamentesítést 12 kilométer per órás sebességgel képes elvégezni, a KMT-7-es aknataposó hengerek segítségével, tömege ezekkel együtt már 51 tonnára növekszik. A kétfős személyzetén kívül még további három utász szállítására képes a belső terében. A csapatpróbák eredménye alapján a BMR-3MA aknamentesítő harckocsit hatékonyabb klímaberendezéssel és korszerűbb rádió adó-vevőkel látták el. A 6,92 méter hosszú, 3,81 méter széles és 2,96 méter magas jármű fegyverzetét egy 12,7 milliméteres Kord nehézgéppuska alkotja. A harckocsiból eredő fejlesztés eredményeként az amúgy is erős páncélzat, reaktív kazetták felszerelésével lett tovább erősítve, valamint a távirányítású robbanóeszközök elleni védelmet zavarórendszer növeli még jobban. Exportra az Uralvagonzavod BMR-3MSz típusjelzéssel áll készen az aknamentesítő harckocsi gyártására.

Az egyiptomi haditengerészet augusztus 8-án vette át második Type 209/1400 típusú tengeralattjáróját. A Németországban épülő egység a 864-es hadrendi számot visel tornyának oldalán. Kairó négy példányt vásárolt meg a lemerülve 1594 tonnás vízkiszorítású, 62 méter hosszú, 6,2 méteres testátmérővel rendelkező tengeralattjárókból.

Jelenleg még a próbákon vesz részt, de várhatólag szeptemberben már átadásra fog kerülni Iránban a helyi építésű FATEH-osztályú tengeralattjárók első példánya. A perzsa nyelvben hódító-t jelentő FATEH vízkiszorítása majdnem 600 tonna, hossza 48 méter, meghajtásáról dízel-elektromos rendszer gondoskodik. Fegyverzetét, amik lehetnek torpedók, rakéták, vagy aknák, négy vetőcsőből bocsáthatja útjára.

Indiában augusztus 10-én hajtotta végre első repülését egy izraeli ELM-2052 AESA antennával ellátott radarral felszerelt Jaguar vadászbombázó. A francia-brit fejlesztésű repülőgépek Indiában szolgálatba lépő példányainak gyártását, túlnyomó részben a helyi HAL végezte el és szintén ők voltak a felelősek a Darin modernizációs programért is. Ez most a 3. szintjére érkezett, így a Darin III-as jelzést viselő Jaguar-ok új generátorokat kaptak, így a fedélzeti elektronika átalakítása előtt is megnyílt az út. Ezt ki is használták, ugyanis a Jaguar új fedélzeti számítógépet, repülési műszereket, új HUD-ot – az LCA Tejas-al megegyező típust - és a műszerfalra két többfunkciós kijelzőt, digitális videófelvevőt, új fedélzeti adatrögzítőt és műholdas, valamint inerciális navigációs rendszert, radar besugárzásjelzőt és rádióelektronikai ellentevékenységi rendszert kaptak.

Szintén új a robotpilóta és a hajók elleni feladatra szánt Thompson-CSF Agave radarral ellátott IM változatok után az IS variánsok orrába is fedélzeti rádiólokátor, a fent említett  ELM-2052 kerül beépítésre. A szükséges orrkúp szintén hazai gyártmány, az első darabot 2010 áprilisában adták át. Természetesen ezek a modernizálások maguk után vonják egyrészt a bevethető fegyverzet bővítését is, valamint a gép üres tömegének növekedését is. Az ELM-2052 AESA antennával ellátott rádiólokátor a HAL Tejas MkIA vadászbombázókba is beszerelésre kerül, ennél a típusnál 2019 végére van ütemezve az első repülés végrehajtása.

Internetre felkerült fotók alapján úgy tűnik Kínában optikai/infravörös végfázisos irányítórendszerrel egészítették ki a légi indítású, szárazföldi célok elleni bevetésre tervezett CJ-10K/KD-20 robotrepülőgép irányítórendszerét. A fotón a Xian H-6K bombázó szárnyai alatt láthatók az Ukrajnából megvásárolt K-55-ös robotrepülőgép alapján kifejlesztett, nagyjából 1500 kilométeres hatótávolságú fegyver, melynek orr-részén az optikai vezérléssel ellátott fegyverekéhez hasonló műagyag védősapka helyezkedik el. Egy képfelismerő rendszerrel kiegészített vezérlőrendszer még pontosabbá teheti az inerciális és műholdas, továbbá terepfelismerő rendszerekkel már ellátott navigációs rendszert.

Július 28-án végrehajtotta első, majd kicsit később már a második repülését is az Amerikai Egyesült Államok elnökének rövidtávú légi szállítását majdan végrehajtandó Sikorsky VH-92A helikopter EDM-1-es jelzést (Engineering Development Model 1) viselő példánya. Az összesen egyórás szárnyalást további 249 követi még, hogy a 12 hónapos tesztprogramot teljessé tegye. A várhatólag 2020-ban szolgálatba lépő VH-92A-ból még egy, az EDM-2-es is csak a próbák elvégzésére fog szolgálni, a várhatólag 21 megrendelésre kerülő példányból eddig 4 megépítése biztos, a többi megrendelésére 2019-ben kerülhet sor.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

AMX International AMX-T.

Lockheed Martin F-22A Raptor.

Panavia Tornado GR.4.

Boeing F-15E Strike Eagle.

Mil Mi-28N.

Lockheed P-3C Orion.

Dassault Mirage 2000D.

McDonnell Douglas F-4G Phantom II.

Szuhoj T-50.

General Dynamics F-16BM Fighting Falcon.

Dornier Do-31E.

Canadair NF-5A.

MiG-21MF.

McDonnell Douglas F/A-18D Hornet.

Xian JH-7A Flying Leopard.

Republic F-105D Thunderchief.

Eurofighter EF-2000 Typhoon.

Convair F-102A Delta Dagger.

Dassault Rafale C.

Lockheed F-104G Starfighter.

Kamov Ka-52 Alligator.

Northrop F-5E Tiger II.

IAR-99 Soim.

Szólj hozzá

Lockheed fregatt Sikorsky Type 209/1400 H-6K F-35 Lightning II P-3C Orion Jaguar SH-60F Seahawk RISTÓBAL COLÓN F-100 BMR-3MA KMT-7 FATEH-osztály ELM-2052 Darin III Xian CJ-10K KD-20 K-55 VH-92A