2017. sze 23.

2017.09.23

írta: Netarzenál
2017.09.23

A balti térségben kialakult helyzet miatt újabb öt K130-as BRAUNSCHWEIG-osztályú korvettet vásárol meg Németország. A Bundesmarine a számos technikai újítást felvonultató, a MEKO-A100 fregatt terveinek módosításával létrehozott 5 új hajójáért anno 1,2 milliárd eurót fizetett ki.  A 2008 és 2013 között szolgálatba állt 1800 tonnás egységek (BRAUNSCHWEIG [F 260], MAGDEBURG [F 261], ERFURT [F 262], OLDENBURG [F 263], LUDWIGSHAFEN AM RHEIN [F 264]) mellé egy további érkezik majd meg 2022-ben, míg a másik négy 2025-ig áll majd hadrendbe. Az újabb korvettek építését három cég végzi majd, így a 2 milliárd euró (2,4 milliárd dollár) értékű szerződésen a Lürssen Werft GmbH & Co. a ThyssenKrupp Marine Systems GmbH és a German Naval Yards Kiel GmbH osztozhat meg.

A svéd Saab megkapta a brazíliai AEL Sistemas cégtől az első WAD (Wide Area Display) kijelző B verzióját, vagyis a WAD2-et. A Gripen új E/F verziójának műszerfalát jórészt egymaga alkotó kijelző első időkben még csak laboratóriumi körülmények között került tesztelésre, majd később egy szimulátorba kerül beszerelésre, ezt követően a JAS-39 C modell prototípusának műszerfalában esik át a földi és 2018-ban a légi próbákon is. A 48,26 centiméterszer 20,32 centiméteres érintőképernyő gyártóját a Saab 2015 februárjában választotta ki a brazíliai megrendelés okán. A kijelző fejlesztése 2015 januárjában kezdődött és az első prototípusok átadásának dátumát tudta tartani az AEL Sistemas. Elsőként az A modelljének prototípusa került átadásra, erre 2015 szeptember 2-án került sor, ezt csak laboratóriumi körülmények közötti tesztekre szánták.

Az MBDA bemutatta a Land Ceptor légvédelmi rendszerét. A teherautók alvázára szerelhető komplexum a hajófedélzeti, az MBDA Missile Systems és partnerei (BAE Systems, az EADS és a Finmeccanica) által fejlesztett Sea Ceptor légvédelmi rakétát képes indítani. Ez a 3,2 méter hosszú, 99 kilogramm súlyú, 160 centiméter átmérőjű, 25 km-es hatótávolságú fegyver a nagyobb hatótávolságú Sea Viper rendszert fogja kiegészíteni a Type 45-ös rombolókon, valamint felváltja a Sea Wolf légvédelmi rendszert a Type 23-as osztályú fregattokon és természetesen az ezt a hajóosztályt a 2020-as években leváltó, következő generációs Type 26-os fregattokon is alkalmazásra fog kerülni, mint elsődleges légvédelmi rendszer.

Az aktív önirányítású, lézeres közelségi gyújtóval ellátott Sea Ceptor (mely a repülőgépek fedélzeti fegyvereként megismert képalkotó infravörös ASRAAM-ra vezethető vissza) képes akár a hangsebesség háromszorosával száguldva a közeledő légi célok megsemmisítésére is. Természetesen egyidejűleg több célpont ellen is alkalmazható a Sea Ceptor, melynek további előnye, hogy nem igényel új rádiólokátorokat, a számára szükséges információk a már jelenleg használtakból is elegendőek lesznek, így könnyedén integrálható lesz a hadihajók fedélzetén.

Természetesen a szárazföldön is hasonló előnyök mutatkoznak meg, így a CAMM (L)-ként is ismert Land Ceptor a szárazföldi változat 2020-tól felválthatja a brit hadsereg Rapier rendszereit. Egy teherautón (MAN HX-77) elhelyezett, egyenként egy-egy rakétát rejtő, indításhoz függőlegesbe fordítható, összesen nyolc darab konténer mellé az adatok vételére képes rendszer is felszerelésre kerül. Így a 25 kilométeres hatótávolságú rakétának köszönhetően igen jelentős területek lesznek védhetők a Land Ceptor légvédelmi rendszerrel, főleg úgy, hogy az adatátvitelnek köszönhetően több összetevő jóformán nem is szükséges a működéshez. Természetesen a légi helyzetkép megalkotásához fontosak a rádiólokátorok, de ezek megvásárlása nem szükséges, amennyiben a megrendelő számára a jelenlegi radarok mennyisége elegendő. Továbbfejlesztési lehetőségként adódik a 40-45 kilométeres megnövelt hatótávolságú CAMM-ER rakéták alkalmazása is.

Átvette utolsó, 95. módosított Nexter VBCI (Véhicule Blindé de Combat d'Infanterie) 8x8-as kerékképletű gyalogsági harcjárművét is francia hadsereg. A 29,3 tonnáról 32-re hízó páncélosokból 2013 júniusába 48-at, majd 2014 augusztusában további 47-et rendelt meg Párizs. Csak a haspáncélzat megerősítése 1,6 tonnával növelte meg a VBCI tömegét, így megerősítették a futóművet és a fékeket is, valamint az új variáns további érdekessége, hogy az első két tengely mellett immár a negyedik is kormányozhatóvá vált. A francia hadsereg 2008 és 2015 között 520 darab, 25M811-es jelzésű 25 milliméteres gépágyúval ellátott gyalogsági harcjármű mellett 110 darab Airbus SIR parancsnoki információs rendszerekkel ellátott VPC (Véhicule Poste de Commandement) parancsnoki variánst is átvett. Ezek fegyverzetét egy FN Herstal ARROWS távirányított fegyverállványra szerelt 12,7 milliméteres géppuska alkotja.

Oroszországban modernizálni tervezik a 9P157-2 Krizantém-Sz rakétás páncélvadászokat. A BMP-3-as gyalogsági harcjármű bázisán létrehozott 9P157-2 Krizantém-Sz a lézeres, vagy radaros félaktív irányítással ellátott 9M123/AT-15 Springer rakétákat alkalmazza. Így hatásosan képes harcolni rossz időjárási viszonyok között is, amikor a nem lenne lehetőség a lézeres félaktív vezérlést használó rakéták indítására. Ezekből az indítócsővel együtt 54 kg-os, 2 méter hosszú, 15 centiméter átmérőjű rakétákból egyszerre kettő van tűzkész állapotban, a járműtestből kinyúló indítóállványon. Ezt az állványt, ha nem használják, automatikusan be lehet hajtani a jármű testébe a rádiólokátorral együtt. A 6 km-es hatótávolságú rakéták rátöltését az állványra automata végzi.

A 9P157-2 Krizantém-Sz belső terében lévő automata töltőben összesen 15 irányított rakéta helyezhető el. Ezek lehetnek a félaktív lézervezérlésű 9M123 páncéltörő, illetve a 9M123F termóbárikus robbanófejjel szerelt változatok éppúgy, mint a radarvezérlésű 9M123-2 páncéltörő és a 9M123F-2 termóbárikus robbanófejjel ellátott variánsok. A nagyfokú automatizálásnak köszönhetően a 9P157-2 Krizantém-Sz rakétás páncélvadász személyzete mindössze két fő. A modernizáció legfőbb elemét egy Fehéroroszországban gyártott hőkamera képezi. Az ezzel végzett állami tesztek már befejeződtek, most a Moszkvából érkező megrendelésre várnak a gyártónál.

Már 24. Turkish Aerospace Industries (TAI) T-129 ATAK harci helikopterét is átvette a török hadsereg. Ebből a kéttucatnyi mennyiségből kilenc az előszéria közé tartozik, míg a több 15 az úgynevezett 1. gyártási sorozat gépe. Ezek a forgószárnyasok, akárcsak a még legyártásra kerülő 14, már rendelkeznek rakétaindításra figyelmeztető és zavarótöltet szóró rendszerekkel. A 2. gyártási sorozat ATAK-jai ezeken felül már lézer és radarbesugárzás-jelzőkkel is el lesznek látva.

Visszakerült Angolába, az évtizedekig a dél-afrikai légierő múzeumában tanyázó MiG-21bis vadászgép. A C340-es oldalszámú példány 1988. december 14-én emelkedett fel a Lubango-i repülőtérről, azzal a céllal, hogy átrepüljön Menongue repülőterére. A gép pilótája felhőbe kerülve alaposan eltévedt, így a Cuito Cuanavale repülőtér lett volna a módosított érkezési hely. Azonban ezt sem sikerült megtalálni, így az egyre alacsonyabbá váló üzemanyagszint miatt az első, landolásra alkalmas reptéren lett a szárnyalás vége. Ez történetesen a dél-afrikai erők ellenőrzése alatt állt, így Fishbed hadizsákmány lett.

A SAAF múzeumának kiállítási csarnokából, mely hosszú évekig otthonául szolgált a gépnek, mindenféle médiafelhajtás nélkül került szeptember 15-én, pénteken elszállításra a MiG-21bis a közelben található Waterkloof légibázisra. Ide érkezett meg az angolai légierő Iljusin IL-76TD Candid szállítógépe. Így tehát a T-911 lajstromú szállító repülőgépen szállították vissza Angolába a 21-est, amelynek visszatértét 17-én Francisco Afonso, az angolai légierő parancsnoka bejelentette az Angolai Nemzeti Rádióban. A számos látogatót vonzó gép visszaadásának körülményeit és okát firtató kérdésre, melyet a helyi repülésrajongók, szakértők és a sajtó tett fel, a múzeum vezetősége eddig még nem reagált.

Indiában szeptember 21-én a haditengerészet végre átvette az első SCORPENE-osztály tervei alapján épített tengeralattjáróját a KALVARI-t (S 50). Ezen egység tengeri próbajáratai tavaly május elsején elkezdődtek el és akkor még arról volt szó, hogy várhatóan ez év első felében lép majd szolgálatba. Ez sem teljesen így alakult, de már a régmúlt homályába vesznek azok az elképzelések is, melyeknél 2012-es évszám szerepelt a szolgálatba lépés dátumaként. A 2005-ben létrejött szerződést némileg felülírva, az azóta öt éves csúszásban lévő P-75I tengeralattjáró-beszerzési projekt így 2020-ra válik teljessé a darabszámokat illetőleg, de az elvárt képességek tekintetében talán még később, hiszen az utolsó két tengeralattjáró anyagi megfontolások miatt a levegőtől független meghajtó rendszer nélkül fog megépülni. Igaz, ezt a későbbiek során is be lehet majd szerelni.

A legújabb információk szerint kilenc hónaponként várható egy-egy újabb egység elkészülte, így viszonylag rövid idő belül növekedésnek fog indulni a tengeralattjáró flotta, ami 15 év alatt a balesetek és kivonások miatt 5 egységgel tud kevesebbet felmutatni. A még szolgálatban álló 13 tengeralattjáró üzemképességi mutatója is igen alacsonyan van, 50% körül ingadozik. Mindenesetre a Mazagon hajógyárban január 12-én már a már a második KALVARI-osztályú tengeralattjáró, a KHANDERI nevet viselő is vízre került és június elsején kezdte el a tengeri próbajáratait.

Cockerill CT-CV 105 milliméteres lövegével ellátott tornyot szerelt fel az indonéz PT Pindad a Pandur II kerekes páncélozott szállító harcjárműre. A 8x8-as kerékképletű páncélosba töltőautomata is került, ami lehetővé teszi a 105 milliméteres Falarick csőből indítható páncéltörő rakéta alkalmazását. A még mindig igen könnyű Pandur erős fegyverzetével hasznos eszköze lehet az indonéz haderőnek a nehezen járható mocsaras területeken, de akár beépített városi körülmények között is helytállhat, hiszen a stabilizált lövegcső emelkedési szöge -10° és +42° közötti.

Akár messze drágább is lehet a tajvani F-16A/B Block 20-ok F-16V szintre történő modernizációja a legújabb hírek szerint. A 2012-ben bemutatott F-16V (V, mint Viper) AESA radart, új fedélzeti számítógépeket és pilótafülkét kap és létrehozható újonnan gyártottként és akár a korábbi verziók modernizálásával is. Tajvan ez utóbbit választotta, az első két Lockheed Martin F-16-nak V variánssá történő átalakítása már 2016 végén kezdetét is vette az Egyesült Államokban, de a helyi Aerospace Industrial Development Corp (AIDC) is kiveszi majd a részét az átalakítási munkálatokból. Ez év januárjában az első négy gép már meg is érkezett a vállalathoz, ezek a következő évben készülnek el. Ez után venné kezdetét a teljes kapacitású átépítés, ami évente 25-28 F-16-ot érintene, így az összes példánnyal 2023-ra végeznének.

Az F-16V a jelenlegi legkorszerűbb lokátortechnológiát képviselő Northrop Grumman APG-83 SABR, 20 cél követésére és több támadására képes aktív szintetikus apertúrájú fedélzeti radart (AESA) kapja meg, ami jobb teljesítményt nyújt a korábbi változatokhoz képest olyan környezetben is, ahol nagyobb a rádió frekvenciás háttérzaj. Az új, nagyobb felbontású 6×8 collos központi kijelzővel ellátott modernizált pilótafülkével, gyorsabb adatátvitelt biztosító rendszerekkel, valamint új navigációs berendezésekkel, illetve AN/ALQ-213(V) elektronikai harc kezelő rendszerrel is ellátott Viper-en az új berendezések többsége megegyezik az F-35-ösön is alkalmazott modern rendszerekkel, így két típus együttműködése biztosított. Mindezek, na meg beszerzésre kerülő korszerű JSOW siklóbombák és csapásmérő robotrepülőgépek, valamint az AGM-88 HARM radargyilkos rakéták akár az eredetileg tervezet összeg hatodával is megemelhetik a modernizálásra fordítandó költségeket.

Kiadásokat csökkentő ötlet megvalósítását elemzik az Egyesült Államokban. A Lockheed Martin F-35 Lightning II-es vadászbombázók Block 3-as változatának létrehozása nem jár nagymérvű szerkezeti átalakítással, de mégis tetemes kiadást eredményez több 100 darabos mennyiség esetén. Az elképzelés szerint, akárcsak az F-22 Raptor esetében, a pilóták ki-és átképzésben részt vevő gépek csak a Block 2B szintet érhetnék el.

A Lockheed Martin Legion Pod konténerét rendelte meg az USAF az F-15C Eagle vadászgépei számára. Az infravörös képalkotó kamerát rejtő konténert a légi célok azonosítására fogják alkalmazni, több mint 130 darabos mennyiségben. Ezt a mennyiséget két év alatt tervezik átadni, az első példányok már a következő évben a Sasok törzse alatt lévő felfüggesztőpontokra kerülhetnek. Amennyiben a Kongresszus vissza nem tartja, vagy át nem csoportosítja az erre a célra szánt 57 millió dollárt, ugyanis a Donald Trump által javasolt költségvetési módosítás érintheti ezt a programot is.

Hamarosan bevethetővé fognak válni a Lockheed Martin AC-130J Ghostrider csatarepülőgépek és személyzetük. A légierő különleges műveleteket irányító parancsnokságán a teljesen integrált digitális avionikát, valamint precíziós fegyverek egész sorát felvonultató gépeket tovább fogják fejleszteni a közeljövőben. A meglévő 10 példányból van ami Block 10-es és van, ami már Block 20-as verzióba tartozik. Előbbiek precíziós fegyverzetét egy oldalra tüzelő 30 milliméteres gépágyú egészíti ki. A tavaly júliustól megérkező Block 20-on újra beépítésre került a 105 milliméteres tarack, hiszen egy ilyen fegyverből útjára indított lövedék messze olcsóbb, mint egy műholdas irányítású bomba. A következő frissítési forduló már a Lockheed AGM-114 Hellfire irányított rakéták integrációját tartalmazza, ezután már a lézerfegyver megjelenése várható. Az összesen 37 darabos mennyiségben megrendelt Ghostrider-ek bevetésére nincs égető szükség, ugyanis a jelenlegi feladatokat a régebbi verziók s el tudják látni.

Bolívia kormányának feltett szándéka, hogy Argentínából FAdeA (Fábrica Argentina de Aviones SA) IA-63 Pampa III felfegyverezhető kiképző repülőgépeket vásároljon. Mindezt azért, mert állítólag nincsenek megelégedve teljes mértékben a kínai gyártású HAI K-8W Karakorum gépekkel. A bolíviai tervekben 8-12 példány beszerzése szerepel és a típussal kapcsolatos eddig tapasztalatokról már kértek is tájékoztatást az argentinoktól.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Fiat G-91T/1.

Eurofighter EF-2000 Typhoon.

Boeing P-8A Poseidon.

Kawasaki T-4.

Lockheed F-16CJ Fighting Falcon.

MiG-29A.

Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye.

Dassault Mirage 2000D.

McDonnell Douglas F-15DJ Eagle.

Airbus A400M Atlas.

Grumman F-14B Tomcat.

Szuhoj Szu-27.

Fairchild A-10C Thunderbolt II.

Dassault Rafale B.

McDonnell Douglas AV-8B Harrier II+.

Dassault Mirage 2000-5Ei.

McDonnell Douglas CF-188A Hornet.

Panavia Tornado IDS.

Boeing AH-64D Apache.

NHI NH90 NFH.

Grumman C-2C Greyhound.

MiG-29UB.

Korea Aerospace T-50B Golden Eagle.

Szólj hozzá

Nexter korvett SCORPENE-osztály Pandur II Legion Pod BRAUNSCHWEIG-osztály PT Pindad Northrop Grumman F-16V VBCI Saab MBDA KALVARI FAdeA K130 AEL Sistemas WAD2 Land Ceptor CAMM (L) 25M811 9P157-2 Krizantém-Sz T-129 ATAK MiG-21bis Fishbed Cockerill CT-CV F-16A/B Block 20 APG-83 SABR F-35 Lightning II AC-130J Ghostrider Fábrica Argentina de Aviones SA IA-63 Pampa III