2018. jan 20.

2018.01.20

írta: Netarzenál
2018.01.20

Modernizált légvédelmi rakétával folytattak le próbákat Ukrajnában. Az Sz-125-ös Nyeva (SA-3 Goa) új verzióját a Radionics és a Luch alkotta meg. A 40 kilométeres távolságig és 25 kilométeres magasságig légi eszközökre veszélyes 5V27D-M2 jelzésű rakéta orrába egy aktív radaros önrávezető rendszer került beépítésre.

Belgiumban a fedélzeti rádiólokátorokkal fennálló folyamatos meghibásodási problémák oda vezettek, hogy a négy NHIndustries NH90 NFH Gray Caiman forgószárnyasból három tartósan repülésre képtelen lesz a javítás befejeztéig. Ez rendszerint 3-6 hónapos időtartamot szokott jelenteni, azonban az NH90 NFH esetében ez akár másfél éves időintervallumot is jelenthet. Persze az országban ez a hír nem érte a flotta vezetőit hidegzuhanyként, hiszen az első helikopter 2013-as átadásától kezdve gondok voltak a radarral akárcsak Németországban, vagy Hollandiában.

Az egy működőképes NH90-est is nélkülözni lesznek kénytelenek a tavasz elejéig, ugyanis hamarosan a 600 repült óránkénti kötelező átvizsgáláson fog tartózkodni. Bár a gyártó a szerződés értelmében rendben fizeti a kötbéreket a hibás helikopterek után, a belgák ennek ellenére nem elégedettek a gyártóval. Az egy forgószárnyon maradat példány kihasználtsága a visszatértét követően hatalmas lesz, ugyanis a már kiképzett légi személyzetek ezen az egy példányon tudják majd fenntartani jártasságukat a típuson. A régebbi és a következő évtől nyugdíjazásra kerülő Sea King és Alouette III helikopterek fogják a kieső tengeri légi mentési kapacitást pótolni a javítások idejére, azonban egy, a szomszédos országokkal megkötött egyezmény értelmében szükség esetén a határon túlról is érkezhet helikopter a bajba jutottak felkutatására és megmentésére.

Első merülésén van túl Nagy-Britannia legújabb tengeralattjárója, az ASTUTE-osztályú HMS AUDACIOUS (S122).  A nukleáris meghajtású egység most még csak az építési helyének közelében merült víz alá, a fedélzeti rendszerek próbáihoz, na meg a víztömörség ellenőrzéséhez. A próba teljes sikerrel zárult, így az AUDACIOUS még ebben az évben megkezdheti majd tengeri próbáit. A BAE Systems által épített ASTUTE-osztály tagjai 7 400 tonnásak és 97 méter hosszúak. Szolgálatba eddig három tengeralattjáró (ASTUTE, ARTFUL, AMBUSH) állt, további három (ANSON AGAMEMNON és AJAX) építés alatt áll.

Görögország és Franciaország között a következő hónaptól kezdődnek majd tárgyalások FREMM-osztályú fregattok beszerzéséről. Athén célja, hogy megállapodásra jusson két FREMM többfeladatú fregatt beszerzéséről, valamint további kettőt is szeretnének a szerződésbe belefoglalni, mint későbbi lehetséges megrendelésre kerülő egységet. A darabonkénti 500-600 millió dolláros árat azonban sokallják, így szeretnének kedvezőbb árfekvést elérni.

Várhatólag ez év első negyedévében fogja megkapni az orosz hadsereg az első BMPT Terminator tűztámogató harcjárműveit. Az erős csöves és rakétafegyverzettel rendelkező jármű két változatát is bemutatták már az eltelt évek során, azonban az orosz haderőben eddig nem kerültek rendszeresítésre. A beépített területeken végzett harcfeladatok segítésére tervezett Terminator az elmúlt ében feltűnt Szíriában is. A hírek szerint az első átadásra kerülő mennyiség 10 páncélosból fog állni, azt azonban még nem hozták nyilvánosságra, hogy ezek az ötfős személyzetű 2 darab 30 milliméteres AGS-17-es gránátvetővel felszerelt erősebb fegyverzetű, vagy a háromfős, gránátvetősök nélküli verziók lesznek. Algéria 2016 áprilisában megrendelte a BMPT-72 Terminator 2-es harctámogató járművet. A nagyobb mennyiségben meglévő T-72-es harckocsik átépítésével létrehozható páncélosok leszállítása 2018 első negyedévében indul majd meg és 2019 végéig tart.

2013-ban próbálták ki az észak-afrikai állam szakértői a BMPT Terminator 1-es harctámogató járművet, azt azonban igen költségesnek és bonyolultnak találták. A BMPT-72 létrehozásánál a tervezők felhasználták a BMPT-nél megszerzett tapasztalataikat, így továbbfejlesztésen esett és a tűzvezető rendszer és megerősítésre került a torony páncélzata. Az Uralvagonzavod szerint a már meglévő T-72-es harckocsikat könnyedén, kevés ráfordítással lehet átalakítani BMPT-72 Terminátor 2-es harctámogató járművé. A páncélos fegyverzetét két 2A42 30 milliméteres gépágyú, két AGS-17 30 milliméteres gránátvető, 4 9M120 Ataka irányított rakéta, valamint egy PKTM 7,62 milliméteres géppuska alkotja. Algéria a meg nem erősített hírek szerint legalább 300 darab BMPT-72 Terminator 2-es harctámogató járművet fog rendszeresíteni, amelyek hatékonyan fogják kiegészíteni a nemrégiben megvásárolt T-90SA harckocsikat.

A Terminátor-2-es egyébként könnyebb, mint elődje, ugyanis csak 44 tonnát nyom, az előd 47 tonnájához képest. 2013-ban Peru számára az orosz Uralvagonzavod azt javasolta, hogy a T-55-ök alvázára szereljék rá a BMPT harctámogató jármű tornyát. Az Uralvagonzavod szerint a futómű, a felfüggesztés, az erőátviteli és a motor nem igényel módosítást, ám ha a peruiak ennek szükségességét érzik, készek azt is elvégezni.

Január 12-én Németországban a ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) hajógyárában az első lemez ünnepélyes vágásával kezdetét vette a harmadik és a negyedik, Szingapúr által megrendelt Type 218SG tengeralattjáró gyártása. Az elsőnek megrendelt két tengeralattjáró közül egyet már 2015 júliusa óta építenek, ez 2021-ben, míg társa 2022-ben kerül majd átadásra. A 70 méter hosszú, 6,3 méteres merülésű és körülbelül 2000 tonna vízkiszorítású, levegő-független meghajtású típusból Szingapúr 2013 decemberében rendelte meg az első két darabot. A Type 218SG a németországi ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) hajógyárában épített Type 212A-osztály és a Type 214-osztály legjobb tulajdonságait ötvözi a gyártó szerint, mivel kormánylapátjait az előbbi hajóosztályhoz hasonlóan X alakban helyezték el, ezzel az utóbbi hajóosztály méreteit, hatótávolságát megtartva alkalmasabb lett a sekély vízben végzett manőverezésre. A harmadik és a negyedik tengeralattjáróról 2017 májusában született megállapodás a felek között, ezek az egységek várhatólag 2024-ben kerülnek majd átadásra.

Megvételre ajánlották fel az amerikai tengerészgyalogság által már nem használt, vagyis feleslegessé vált Bell AH-1W Super Cobra harci helikoptereket Washingtonban. A két General Electric T700-GE-401 gázturbinával ellátott Super Cobra 1986-ban lépett szolgálatba, maximális felszálló tömege 6697 kilogramm, legnagyobb sebessége 272 kilométer per óra, hatótávolsága 474 kilométer, fegyverzetét egy háromcsövű, 20 milliméteres Gatling-rendszerű gépágyú, továbbá a szárnycsonkok alá függesztett 70 és 127 milliméteres nem irányított, valamint TOW és Hellfire irányított rakéták alkotják. Légi célok ellen alkalmazhatók a Sidewinder légiharc-rakéták is. A megvásárlásra kerülő harci helikopterek az átadás előtt egy korszerűsítésen is átesnek, így pilótafülkéjükben képernyős kijelzők kerülnek majd beszerelésre.

Építésnek utolsó szakaszában érkezett a francia SCORPENE-osztály tervei alapján elkészülő első brazil tengeralattjáró. A dízel-elektromos egység az S-BR1 jelzést viseli, neve RIACHUELO, hadrendi jelzése S40-es. Vízrebocsátása még ez év második felében megvalósul, míg szolgálatba egy-két év múlva állhat. Testvérhajói közül az S-BR2-es (HUMAITA S41) 2020-ban, az S-BR3-as (TONELERO S42) 2021-ben, míg az S-BR4-es (ANGO STURA S43) 2022-ben került majd átadásra, építésük már folyamatban van. Az igazi nagy dobás, a nukleáris meghajtással rendelkező tengeralattjáró várhatólag 2027-ben kerül majd vízre.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Lockheed SR-71A Blackbird.

Dassault-Dornier Alpha Jet E.

Lockheed U-2S.

Sepecat Jaguar GR.3A.

Boeing AH-64D Apache Longbow.

Szuhoj Szu-34.

McDonnell Douglas F-4EJ Phantom II.

Kawasaki C-2.

McDonnell Douglas CE-15 Hornet.

Dassault Mirage F1C.

Boeing B-52H Stratofortress.

Saab AJS37 Viggen.

 

Szólj hozzá

Sz-125 Bell FREMM-osztály NHIndustries TKMS SCORPENE-osztály SA-3 Goa Nyeva ARTFUL Radionics Luch 5V27D-M2 NH90 NFH Gray Caiman Sea King Alouette III ASTUTE-osztály HMS AUDACIOUS (S122) ASTUTE AMBUSH ANSON AGAMEMNON AJAX BMPT Terminator ThyssenKrupp Marine Systems Type 218SG AH-1W Super Cobra RIACHUELO S40 S-BR2 HUMAITA S41 S-BR3 TONELERO S42 S-BR4 ANGO STURA S43