2018. aug 18.

2018.08.18

írta: Netarzenál
2018.08.18

Ukrajnában nagyjából egy éve, a 2017. augusztus 24-én megrendezésre került Függetlenség Napja ünnepségsorozaton mutatták be a szovjet eredetű T-72-es harckocsicsalád új tagját. A T-72A korszerűsítésével létrejövő T-72AMT kifejlesztését Kijevben végezték el. Ennek során számos, már más harckocsikról ismert rendszert használtak fel. A fegyverzetben az igazi újdonságot a korszerű célzórendszer mellett a Kombat 125 milliméteres félaktív lézerirányítású, 5 kilométeres hatótávolságú lövedék jelenti, melynek tandem kumulatív harci része 750 milliméter homogén páncélzat átütésére alkalmas.

Védelmét, a kerámialapokat magába foglaló plusz páncéllemezek mellett, a Bulat és Oplot harckocsikon is alkalmazott Nozh (kés) reaktív páncélzat felszerelésével erősítették meg, a rácsos előtétpáncélzat mellett. A belső térben a török Aselsan és az ukrán Lybid K2 új digitális rádióállomásai kerültek alkalmazásra. A lehallgatás ellen védettebbé vált kommunikáció segítségükkel így már kibővíthető lett a páncélosokat támogató gyalogság irányába is. A tájékozódást СН-3003 BASALT műholdas navigációs rendszer könnyíti meg, továbbá a vezető számára a páncéltest hátuljára egy kamerát is felszereltek. A T-72AMT mozgatásáról egy 840 lóerős В-84-1 motor gondoskodik.

Jelenleg a páncélossal már az éles lőgyakorlatokat hajtják végre az ukrán hadsereg katonái, akik a páncélos képességeinek kiértékelését kapták feladatul. Ebben a részben az eddig használt és ismert lövedékek mellett jelentős szerepet kapott a fent említett Kombat 125 milliméteres félaktív lézerirányítású lövedék is. A próbákon jelen voltak lengyel megfigyelők is, mivel Varsó érdeklődését felkeltette az új ukrán modernizációs csomag, ami a T-72AMT képében jelent meg. A lengyelek elégedettségüket fejezték ki a látottak alapján és most Lengyelországban kell majd kalkulációt végezni a meglévő T-72M1/M1D harckocsik T-72AMT szintre történő átalakításának költségéről. Így jelentős mennyiségű, korszerűnek tekinthető páncélos erőhöz juthatnának, míg egy újabb fejlesztésű harckocsi rendszeresítésre nem kerül.

Szintén próbákat folytatnak az ukrán tervezésű 2Sz22 Bodana 155 milliméteres önjáró tarackkal is keleti szomszédunknál. A kézi lőfegyverek lőszereinek ellenálló páncélzattal felszerelt, utasfülkés kabinnal ellátott, 6x6-os kerékképletű KrAZ teherautó alvázra szerelt 155 milliméteres tüzérségi eszköz NATO lőszerek kilövésére képes. A ballisztikai számítógéppel kiegészített tűzvezető rendszerrel ellátott Bodana lőtávja 60 kilométer, tűzgyorsasága 6 lövés percenként. Tömege 28 tonna és 20 darab lövedék szállítására képes.

Oroszországban a héten bemutatott Tupoljev Tu-22M3M bombázók korszerűsítési programja, valamint a már futó Tu-160-as modernizáció mellé egy újabb korszerűsítési programban is érintettek lesznek Moszkva nehézbombázói. Ugyanis a legkorosabb Tupoljevek, a Tu-95 Bear bombázók is további korszerűsítésen fognak átesni. A Tu-95MSz-ek a munkálatok befejeztével erősebb hajtóművekkel, a sárkányszerkezetből további kirepülhető idővel és a kor elvárásainak megfelelő fedélzeti elektronikával, illetve tovább bővített fegyverarzenállal lesznek gazdagabbak, na meg újabb M betűvel a típusjelzésben, ami így már Tu-95MSzM-re fog módosulni. Az elsőnek elkészülő Tu-95MSzM ez év vége előtt kigördül majd a hangárból, míg az első repülését a következő év első felében fogja végrehajtani.

Nem várt hatása is lehet a Washington által Törökország ellen bevezetett kiviteli tilalomnak. Ez ugyanis alapjaiban teszi megvalósíthatatlanná a pakisztáni TAI (Turkish Aerospace Industries) T129 ATAK harci helikopterek beszerzését, amelyek több összetevőjét is USA béli székhellyel rendelkező cégek állítják elő. Ilyen például a forgószárnyasok levegőbe emelkedéséhez szükséges LHTEC T800-4A gázturbina is, melyekből kettő kell egy ATAK-ba. Ezek előállítását a LHTEC közös vállalat végzi, mely az amerikai Honeywell és a brit Rolls-Royce közös gyermeke. A Pakisztán által 1,5 milliárd dollárért megvásárolni kívánt 30 darab harci helikopter előállítása így kérdésessé vált a helyzet tisztázódásáig.     

Egyiptom másfelé is kacsingat flottafejlesztés ürügyén, mint Franciaország. Az eddig jól működő beszerzések következő szakaszát a GOWND-osztályú korvettek képviselték volna. Ezeket a 2014-ben beszerzett GOWIND 2500-as korvettek (EL FATEH-osztály) négy egysége mellé szántak további két egység képében. Csakhogy a közelmúltban a tárgyalások megakadtak, az ok állítólag az árképzés volt. Az új kiszemelt szintén európai, méghozzá a ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) MEKO A200-as terve. A hajó képességei mellett az is sokat segíthet a szerződés megkötésében, hogy a majd 1 milliárd eurós kiadást a német kormány vonzó hitelek folyósításával segítené elő.

Katar várhatólag a következő évtől fogja átvenni a 2012. július 12-én megrendelt 24 darab Boeing AH-64D Apache Block III, ma már AH-64E Apache Guardian harci helikopterei közül az elsőket. A szerződésben benne foglaltatik 70 légi és 100 földi személyzethez tartozó katona típusátképzése is. A 2020 májusáig leszállításra kerülő gépek mellé a szerződés lehetőséget biztosít további 24 AH-64E megvásárlására is.

A jemeni beavatkozás során az Egyesült Arab Emírségek hadserege alkalmazza a finn Partia AMV gyalogsági harcjárművek ama változatát, melynek hosszabb páncéltestére az orosz BMP-3-as gyalogsági harcjármű tornyát szerelték fel. Ezt a variánst még 2007 februárjában mutatta be a gyártó.  Ez a páncélos a 30 milliméteres 2A72 gépágyú és a koaxiális 7,62 milliméteres géppuska mellett a 100 milliméteres 2A70-es löveggel is el van látva. Így igen tekintélyes tűzerővel rendelkezik és ezt a hírek szerint Jemenben számos alkalommal is igen hatékonyan tudta kamatoztatni.

Iránban bemutatták az évek óta ismert Fateh 110-es hajók elleni ballisztikus rakéta új változatát. A múlt évben próbákat hatottak végre a 300 kilométeres hatótávolságú, egylépcsős, szilárd hajtóanyagú rakéta évekkel ezelőtt elkezdett továbbfejlesztési eredményeinek megállapítására. Ezeknek köszönhetően az egyaránt bevethetővé vált szárazföldi és vízi célpontok ellen is. Három évvel ezelőtt egy amerikai repülőgép-hordozóra külalakjában igencsak hasonító úszó célpontot találtak el vele.

A tavalyi Fateh-110-es lövészet alkalmával az első rakéta nem ért el telitalálatot, de az indítási helytől 280 kilométeres távolságra lévő úszó céltárgy közelében csapódott a vízbe. A másnap indított példány már pontosan csapódott be a céltárgyba. A hírek szerint ezek a rakéták egy újfejlesztésű, Mod 3-as néven emlegetett aktív keresővel ellátott vezérlőrendszerrel lettek ellátva. Szintén aktív keresőt emlegettek a most bemutatott Fateh-e Mobin, azaz Ragyogó Hódító rakéta esetében is és mivel ez a rakéta külsejében igencsak hasonlít a Fateh 110-re, jó eséllyel a tavaly már megemlített továbbfejlesztésről van szó.  Szintén megemlítésre került a szárazföldi és vízi célpontok elleni alkalmazhatósága is.

Thaiföldön a Svédországtól vásárolt Saab JAS-39C/D Gripen vadászbombázók szorgalmasan gyűjtögetik a repült idejüket. A két lépésben beszerzett nyolc együléses és négy kétüléses példány pilótafülkéjében a 2011 februárjában megkezdett és 2013-ban befejezett leszállítások óta több mint 10000 repült órát teljesítettek a repülőgép-vezetők. Ez idő alatt egy példány szenvedett katasztrófát, egy légi bemutató alkalmával. Katonai vonalon elégedettek a Gripen képességeivel, olyannyira, hogy amint meglesz a politikai jóváhagyás újabb hat JAS-39-et fognak megrendelni. A távlati tervekben további példányok beszerzése is szerepel, így a thaiföldi Gripen mennyiség elérheti majd a 40 darabot is.

Ezen a héten, augusztus 14-én a Szingapúri Légierő első Airbus A330 MRTT (Multi-Role Tanker Transport) többfunkciós repülőgépe megérkezett hazájába. A két Rolls-Royce Trent 772B-60EP erőmű hajtott gép első repülésére még 2016. november 10-én kerítettek sort. A szingapúri Csangi nemzetközi repülőtérre a spanyolországi Getafe légibázisról indult gép mellé a városállam öt további A330 MRTT rendelt meg.

Ezekkel, a 2014 márciusában megrendelt, 260-300 utas, vagy 45 tonnányi rakomány elszállítására is képes tartálygépekkel a négy elavulófélben lévő Boeing KC-135R Stratotanker-t fogják kiváltani, amelyek átlagéletkora 55,9 év. Ezek eredetileg KC-135A-ként épültek meg az amerikai légierő számára és később, egy korszerűsítési program alatt kerültek modernizálásra és üzemanyag-takarékos CFM56-os hajtóművekkel ellátásra. A mai napig összesen 57 A330 MRTT-t rendelt meg 11 nemzet: Ausztrália, Belgium, Franciaország, Luxemburg, Hollandia, Norvégia, Szaúd-Arábia, Szingapúr, Dél-Korea, az Egyesült Arab Emírségek és az Egyesült Királyság.

Egyre jobban kezdi megismerni az CMV-22 Osprey billenőrotoros hordozófedélzeti szállítógépeinek a képességeit az Amerikai Haditengerészet. Ebben a hónapban a USS GEORGE HW. BUSH (CVN 77) repülőgép-hordozó fedélzetén hajtottak végre rövid nekifutással felszállásokat, illetve rövid kifutással végzet leszállásokat is. Ezek előnye a függőlegesen végzet fel-és leszállásokhoz képest a nagyobb tömeg. A teszteléseket végző HX-21-es repülőszázad személyzete ezen próbák során a majd 26 tonnás CMV-22 Osprey konvertiplánnal is gond nélkül landolt és szállt fel a hordozó repülőfedélzetéről. Meg kell említeni azt is, hogy a leváltásra ítélt C-2A Greyhound hordozófedélzeti szállítógépek maximális tömege a 22 tonna volt.

Már hazafelé tart a brazil ATLANTICO (A140) nevet viselő, egykori HMS OCEAN (L12) deszant helikopterhordozó. A hajó augusztus 4. és 7. között Lisszabon kikötőjében időzött, majd a dél-amerikai kontinens felé vette az irányt. Las Palmas közelében találkozott a BRASIL (U27) iskolahajóval is, mely pont Európa felé hajózott és onnan csak decemberében tér haza. Vele szemben az ATLANTICO új hazájába várhatólag augusztus 25-én fog megérkezni.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Dassault Mirage 2000D

McDonnell Douglas F-4J Phantom II

Sepecat Jaguar A

McDonnell Douglas AV-8B+ Harrier ll

Panavia Tornado GR.4

Mitsubishi T-2Z

Rockwell B-1B Lancer

Eurofighter EF-2000 Typhoon

Lockheed C-130T Hercules

Dassault Rafale C

Boeing 737-7ES Wedgetail

Szuhoj Szu-27P1M

Grumman F-14A Tomcat

Westland Super Lynx Mk.88A

Alenia Aermacchi T-346A Master

McDonnell Douglas F-15C Eagle

Dassault Mirage 2000C

McDonnell Douglas KC-10A Extender

Bombardier Sentinel R.1

Kawasaki C-2

Boeing F-15SG Strike Eagle

Mil Mi-17V5

Lockheed F-104J Starfighter

Saab J35Oe MkII Draken

Boeing F/A-18F Super Hornet

Szuhoj Szu-25SzM Frogfoot

English Electric Canberra TT.18

General Dynamics F-16A Fighting Falcon

Dassault Mirage F1M

Boeing KC-137

Saab JAS-39D Gripen

Szólj hozzá

Boeing T129 korvett T-72M1 A330 MRTT TKMS GOWIND 2500 Saab Airbus AMV Gripen ATAK Osprey Tupoljev Tu-22M3M ThyssenKrupp Marine Systems KC-135R ATLANTICO (A140) T-72AMT Kombat T-72M1D 2Sz22 Bodana Tu-95MSzM LHTEC T800-4A GOWND-osztály EL FATEH-osztály MEKO A200 AH-64E Apache Guardian Partia Fateh 110 Fateh-e Mobin JAS-39C/D CMV-22 Stratotanker C-2A Greyhound